PagArtFestival - otočni festival klasične glazbe

Posljednjih godina PagArtFestival priređuje i kazališne predstave u produkciji ŽabaTeatra iz Zagreba

PagArtFestival

 Elvis Šmit/
Posljednjih godina PagArtFestival priređuje i kazališne predstave u produkciji ŽabaTeatra iz Zagreba

PagArtFestival završio je fantazijom zvuka, svjetla i boja na koncertu održanom 20. kolovoza u zbornoj crkvi Marijinog uznesenja u Pagu. Glumica Ana Pogorelić iznijela je svu ljepotu Tennysonove poeme Enoch Arden (Henok Arden u prijevodu Mate Marasa) jasno i sugestivno, s rijetkom koncentracijom, u sjajnoj suradnji s orguljašicom Teom Kulaš koja je preradila izvornu klavirsku dionicu Richarda Straussa. Tužnu priču o izgubljenom mornaru brojna publika slušala je s velikom pažnjom. Kvalitetu zvuka omogućio je izvanredni majstor tona Tonči Tičić iz Paga, a posebni ugođaj ostvario je grčki umjetnik Hristos Tolis koji je iluminirao crkvu. Pa iako zborna crkva nije niti nova niti neuobičajena koncertna lokacija, PagArtFestival još je jednom potvrdio ne samo kvalitetu i zanimljivost programa (forma melodrama u današnje je vrijeme veoma rijetka a Enoch Arden, koji se smatra najljepšim, u Hrvatskoj posljednjih desetljeća izvodi samo PagArtFestival) nego i kreativnost kakva se inače ne događa u Pagu. U tome i jest najveća vrijednost ovog festivala; unatrag 27 godina odgojio je publiku koja brojem i kvalitetom daleko nadmašuje festivale sličnog tipa ne samo u Hrvatskoj. Publika je tako uživala u večeri Roberta Schumanna u izvedbi pijanista Lovre Pogorelića, utemeljitelja i umjetničkog voditelja festivala, na ledini podno crkve u Starom Gradu Pagu, u spoju umjetnosti i prirode, kao i u recitalu rusko-austrijske violinistice Elena Denisove u samoj crkvi u Starom Gradu, pri čemu su oboje izvodili reprezentativne primjerke glazbene literature, primjerice Schumannovu Toccatu za klavir i Bachovu Partitu u d-molu za violinu solo, kao i na koncertu na turističkom brodu Festini na kojem je gitarist Krešimir izveo Sonatu za gitaru Ivana Josipa Skendera koju je sukreirao te inicirao primjenu motiva paškoga kola.

image

Ana i Tea Henok

Elvis Šmit/
image

Elena Denisova

Elvis Šmit/
image

Krešimir na brodu Festini

Elvis Šmit/

S jednakom pažnjom i posvećenošću, PagArtFestival redovito predstavlja odabranog mladog glazbenika. Ovoga ljeta nastupio je udaraljkaš Dane Franolić, na marimbi i malom bubnju, relativno novom koncertantnom instrumentu. Mladi umjetnik pokazao je iznimnu virtuoznost i rijetko kvalitetan scenski nastup, sjajno se uklopio u I magazin Solane Pag sa stalim postavom izložbe povijesti solarstva u Pagu i kompletno oduševio publiku. Bio je to još jedan primjer spajanja kulture i gospodarstva, nakon prošlogodišnjeg nastupa Lovre Pogorelića u skladištu sitne soli Solane Pag. Posljednjih godina PagArtFestival priređuje i kazališne predstave u produkciji ŽabaTeatra iz Zagreba. Ni bura nije omela organizaciju koja je u zadnji trenutak osposobila Knežev dvor u Pagu za predstavu Iluzije Ivana Viripajeva u maestralnoj izvedbi Ane Pogorelić i Andreja Jemcova, mladog srpskog glumca u usponu, uz originalnu klavirsku dionicu skladateljice i pijanistice Katarine Ranković, također iz Beograda. Intrigantnu tragikomediju obogatila je sjajna plesna točka koja je pokazala i baletno i koreografsko umijeće Ane Pogorelić.

image

PagArtFestival

Elvis Šmit/
image

PagArtFestival

Elvis Šmit/

Sveukupno izvedeni program festivala potvrđuje da publika zna, može i želi prepoznati i doživjeti istinska, ozbiljna umjetnička djela, da klasična ili ozbiljna glazba kao i ozbiljna drama nisu niti izvan mode niti izvan fokusa. Naprotiv, kako je istaknuo Igor Koruga komentirajući ovogodišnje Večeri na Griču:“ najposjećeniji je ipak bio vrlo ozbiljan nastup našeg svjetski priznatog pijanista Lovre Pogorelića…“ (tjedno.hr, 15.7.2025.), ili Glas Istre (15. 7. 2025.): „Iznimna je čast bila biti dio publike druge večeri 64. Koncerata u Eufrazijani u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Poreč. U izvedbi renomiranog pijanista Lovre Pogorelića večer posvećena Robertu Schumannu i klaviru…“, ozbiljna umjetnička djela i ozbiljna izvedba ipak su traženi i publika ih cijeni.

image

PagArtFestival

Elvis Šmit/

A što bi značio PagArtFestival u brojkama? 360 metara strujnog kabela koliko je potrebno da se osigura rasvjeta i ton za koncert ili predstavu na ledini podno crkve gdje doslovce nema ničega, ili 200 stolaca koje treba rasložiti, rasporediti, prebrisati i označiti, ili nešto manji broj na nekoj drugoj lokaciji, na kojoj se inače uopće na održavaju umjetnička događanja. Ili sati i sati plakatiranja po cijelom otoku pod nemilosrdnim suncem, ili prijenosa i slaganja teških rekvizita, i sve to bez ikakvog servisa, ureda, institucije, jer festival vodi Umjetnička organizacija „Lovro&Nina“ iz Zagreba što u naravi predstavlja obitelj Pogorelić s jednim jedincatim pomoćnikom iz Paga. Srećom, tu je dobra volja, tu su prijatelji uvijek spremni na pomoć, iz Paga ili makar došli iz Zagreba, Zadra, iz Slovenije, samo radi koncerta, tu je suradnja Župnog ureda Pag te financijska pomoć Grada Paga, Turističke zajednice Grada Paga, Ministarstva kulture i medija RH-e, Zadarske županija i Turističke zajednice Zadarske županije, Tankerske plovidbe, Jadran galenskog laboratorija Rijeka i Austrijskog kulturnog foruma.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 03:22