Novo normalno

Taman kad se činilo da modnoj industriji nema spasa, dogodio se preokret

Ključni pokretač promjene su online trgovine koje su spasile globalni biznis vrijedan čak 2,5 tisuća milijardi dolara
Modna revija
 iStock

Modni svijet se ove godine promijenio. Krivac koji stoji iza te promjene jest onaj isti koji je u 2020. utjecao na skoro sve globalne industrije. Riječ je, dakako, o virusu Covid-19 koji je u proljeće paralizirao cijeli planet. Kada govorimo o fashion industriji, otkazane su brojne svjetske modne revije, a tijekom trajanja nacionalnih karantena ljudi nisu mogli ići kupovati odjeću, s time da mnogima nove krpice nisu ni trebale jer su ionako stalno bili unutar svoja četiri zida. Zbog svih tih neočekivanih okolnosti, ova globalna industrija vrijedna čak 2,5 tisuća milijardi dolara jednostavno je stala. Prodaja je pala, manje trgovine su bile prisiljene staviti ključ u bravu, a najveći brendovi nisu znali kamo bi s viškom robe. Situacija u Hrvatskoj pritom nije bila ništa bolja.
- Nedugo nakon obaveznog lockdowna čula sam se osobno s nekoliko domaćih dizajnera i svi su bili u nepoznatoj situaciji. Nitko nije znao koliko će cijela situacija trajati, kako će se sve razvijati. Hrvatska moda je sama po sebi specifična jer tekstilnu industriju gotovo da i nemamo, a na prste jedne ruke možemo nabrojati domaće brendove koji su razvili ozbiljan posao te zapošljavaju kadar – objasnila nam je modna stilistica Ivana Pavić koja stoji iza prvog hrvatskog stilističkog online savjetovališta Virtual Stylist.

image
Ivana Pavić
John Pavlish

Modni svijet

Činilo se da za modni svijet nema dobrih vijesti, no onda se dogodio preokret – ljudi su počeli ponovno kupovati, a ključni pokretač te promjene bile su online trgovine. Prema podacima američke analitičke tvrtke Commerce Signals, nakon globalnog lockdowna u ožujku pa do kraja travnja, modne trgovine u SAD-u su zabilježile 45 posto veću prodaju putem web shopa nego u veljači.
Stephanie Phair, direktorica odjela za kupce u Farfetchu, kazala je u lipnju tijekom intervjua za McKinsey da su nakon prvog mjeseca karantene ljudi počeli ponovno kupovati odjeću, bilo kao način razbibrige, iz strasti ili iz čiste zabave, a dodala je da su se s krizom najbolje suočile trgovine koje su imale online prodaju. S time se slaže i stilistica Pavić koja kaže da su trgovine koje su prije imale razvijen webshop lakše pregrmjele cijelu situaciju s pandemijom.
- Neki su jako brzo reagirali na situaciju te su u doba lockdowna lansirali web prodaju i na taj način ostali zanimljivi kupcima kada se cijela situacija malo primirila – ističe Pavić.
Čak i nakon što su prvi kaotični mjeseci pandemije završili, kupci su i dalje ostali vjerni online shoppingu. Greg Lisiewski, dopredsjednik i generalni menadžer Global Pay Later Productsa u PayPalu, kazao je da je ovo godina velikog napretka e-commercea koji će ostati u mislima potrošača i nakon što završi ovaj cijeli kaos s koronavirusom.

image
iStock

Virtualna trgovina

Pozitivan stav prema virtualnoj trgovini primjećuje se i u Hrvatskoj. Naime, rezultati istraživanja MasterIndexa iz travnja koje je za kompaniju Mastercard provela agencija Improve pokazuju da se tijekom pandemije javila veća potražnja za prehrambenim, softverskim i gaming proizvodima – njih je češće nego inače putem interneta kupovalo između četvrtine i trećine ispitanika. Treba, pak, naglasiti da je odjeća sa 65 posto i dalje najpopularnija stavka koja se kupuje online.
Ipak, istraživanje koje je u kolovozu proveo Netfluential te objavio PayPal pokazuje da čak 47 posto modnih maloprodajnih trgovina u SAD-u nije prilagodilo svoj webshop potrebama kupaca nakon pandemije. U godini kada se svaka modna trgovina bori za svog kupca to nikako nije način na koji se može opstati, zbog čega je sada, više nego ikada, bitno da prodavači presele dio svog poslovanja u digitalnu sferu.

Pozitivan primjer

Jedan pozitivan primjer te tranzicije jest Heraldi for men & women koji je upravo lansirao svoj web shop s više od 2.000 artikala s poznatim muškim brendovima kao što su Paul Smith, Canali, Dsquared2, Jacob Cohen te poznatim ženskim brendovima Jil Sander, Victoria Beckham, Red Valentino i Joseph. Na web shopu www.heraldi.hr ulistani su artikli koje nude i na Farfetchu, a uveli su i posebnu outlet sekciju za kupce. Osim na proizvodima, veliki su naglasak stavili i na olakšanje kupnje za korisnike. Naime, nakon registracije i unošenja broja kartice nije potrebno isti više unositi jer softver pamti broj kartice, kao i sve prijašnje kupnje. Svojim kupcima u razdoblju od 1. do 10. listopada donose i 10% popusta na sve kolekcije prilikom plaćanja Mastercard® karticama, omiljenom sredstvom plaćanja na web shopu Heraldi for men & women. Tijekom cijele godine, za sve korisnike Mastercard kartica bit će omogućene i dodatne pogodnosti kao što su besplatna dostava ili poklon uz kupnju.

Nova prilika

No, nije e-commerce jedini novitet koji bi mogao trajno ostati u modnoj industriji nakon prestanka pandemije. Naime, ovo suočavanje s mogućim krahom i viškom neprodane robe natjeralo je brojne dizajnere i modne kuće da stanu na loptu i razmisle o budućnosti modnog svijeta. Naime, Britansko modno vijeće i Vijeće modnih dizajnera Amerike objavilo je zajedničko priopćenje u kojemu su pozvali brendove na obje strane Atlantika da stanu s hiperprodukcijom modnih kolekcija. S njima se slaže i modna stilistica Pavić koja je istaknula da je ovo prilika za novi početak modne industrije.
- Ova situacija naučila nas je mnogočemu i postavila mnoga pitanja na koja modna industrija mora znati dati odgovor. Održivi pristup modi, izrada manjih kapsula kolekcija, multifunkcionalnost odjevnih komada te izbor kvalitetnih materijala i krojeva su ključni ukoliko želite držati korak u ovim novim okolnostima, kao i balans online i fizičkog poslovanja. U korona krizi svi smo doživjeli svojevrsni reset i shvatili primarnost određenih stvari, tako je i u modnoj industriji – zaključuje Pavić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 09:29