Velik dio novca iz EU fondova do 2023. će ostati neiskorišten, novo rješenje bitno će olakšati prijavu

Microsoft i partneri malim i srednjim tvrtkama olakšavaju proces prijave za sredstva koja nudi Mehanizam za oporavak i otpornost (RRF) i pomažu im da dobiju resurse za digitalizaciju

Microsoft Hrvatska

Male i srednje tvrtke okosnica su hrvatskog gospodarstva i čine 99,7% ukupnog broja tvrtki u Hrvatskoj. Zapošljavaju 72,1% ukupne radne snage u zemlji, imaju 53% udjela u izvoznim aktivnostima te u ukupnom prihodu sudjeluju s 58%, što ih čini ključnima za ekonomski rast. S drugačijim potrebama u odnosu na veće poslovne sustave, male tvrtke u Hrvatskoj često zaostaju u digitalnoj transformaciji jer ne vide digitalizaciju kao jedan od poslovnih prioriteta ili zbog nedostatka sredstava za financiranje. Neke tvrtke nisu svjesne mogućnosti korištenja resursa Europske unije iz Mehanizma za oporavak i otpornost (RRF) za digitalizaciju, povećanje konkurentnosti i poticanje rasta. Tvrtke u privatnom vlasništvu doživljavaju RRF-ov postupak prijave kao birokratski i složen, stoga propuštaju priliku za prijavu. Kako bi pomogli malim i srednjim tvrtkama na njihovom putu digitalizacije, Microsoft i partneri nude program koji ih podržava i vodi kroz proces prijave kako bi dobile sredstva za digitalizaciju. Lora Georgieva, SMB RRF Program Manager u Microsoftu, kaže da male i srednje tvrtke u Europskoj Uniji zapošljavaju oko 100 milijuna ljudi, čine više od polovice europskog BDP-a i igraju ključnu ulogu u dodavanju vrijednosti u svakom sektoru gospodarstva. Za mnoge tvrtke najveći izazov je prvi korak na njihovom putu digitalizacije. Tanja Ninić, Senior Consultant, suradnica Microsoft partnera, tvrtke ALSO, objasnila je kako partneri mogu pomoći malim i srednjim tvrtkama na njihovom digitalnom putu i voditi ih kroz proces prijave kako bi dobili resurse za digitalizaciju.

image

Tanja Ninić

  1. Kako male i srednje tvrtke mogu pristupiti partnerima da im pomognu u izradi prijava za RRF i kako izgleda proces selekcije?

Gotovo svaki poziv za financiranje u narednoj etapi do 2027. godine bit će usmjeren na to da tvrtke budu zelenije i digitaliziranije – jer su to dva temeljna cilja koja je postavila Europska komisija. Dakle, tvrtke koje se prijavljuju moraju dati prioritet digitalizaciji i održivom, zelenom rastu. Natječaji će se raspisivati ​​iz tekućeg fonda do kraja ove godine, a većina njih zahtijeva obveznu digitalizaciju u okviru projekata. Sve vezano uz proces i svi aktualni pozivi objavljeni su na službenim stranicama https://fondovieu.gov.hr/. U ovim pozivima nalaze se upute za prijavitelje u kojima je jasno navedeno koje su tvrtke kvalificirane za prijavu. Neki natječaji ograničavaju ponudu za određene sektore ili tvrtke, dok su drugi otvoreni za određene kategorije tvrtki, poput mikro, malih i srednjih tvrtki, na temelju njihovog broja zaposlenih i prihoda.

Sami projekti su relativno kompleksni za potencijalne prijavitelje, odnosno tvrtke koje se po prvi put susreću s EU fondovima. Najbolji put je dokazano kada nam predstavnici tvrtke koja je zainteresirana dođu na prvi sastanak, kažu čime se tvrtka bavi, koji bi poslovni proces htjeli unaprijediti u budućnosti u svojoj tvrtki te žele li digitalne alate, opremu, uređaje ili licence, i gdje se vide za pet godina.

Nakon tog razgovora mi ne radimo samo skeniranje trenutnih natječaja nego radimo profil našeg klijenta i tražimo natječaj za njega. Ako u nekom trenutku vidimo da bi on bio prihvatljiv, stvaramo projektnu ideju. Obzirom da su uvjeti natječaja vrlo kompleksni, sam prijavitelj ne može razraditi projektnu ideju prije faze pisanja projekta. Zato mi kao konzultanti moramo raditi s klijentom/prijaviteljem da bi se svi kriteriji natječaja zadovoljili i da bi taj projekt prošao evaluaciju.

  1. Na temelju vašeg iskustva u suradnji s malim i srednjim tvrtkama, koje su neke od glavnih industrija koje vidite u prijavama, a koje zaostaju?

Cijeli natječaj koji nudi sredstva za digitalizaciju i „zeleni“ razvoj predviđen je za prerađivačku industriju i sve povezane sektore, a to su ogromni, kompleksni projekti s velikim iznosom financiranja. S druge strane, zanimljivo je da je turizam grana za koju se ne nudi toliko natječaja. No, u Hrvatskoj je nedavno izašao prvi natječaj u ovoj grani u posljednjih sedam godina, a do 2027. godine sličnih natječaja neće biti. U tri skupine ulaže se u dogradnju postojećih izgrađenih turističkih objekata, hotela, apartmana i zabavnih parkova. No, jedan od uvjeta natječaja je da se 4% ukupne vrijednosti projekta mora uložiti u digitalizaciju.

Osim toga, projekti moraju imati u sebi elemente kao što su ugradbeni solarni paneli, energetska učinkovitost i smanjenje ispušnih plinova (CO2). Dakle, cijela perspektiva mora biti zelena što je, kao što smo spomenuli, jedan od ključnih uvjeta. Koje se industrije mogu financirati ovisi o vrsti natječaja, kao i o zahtjevima koji se traže u svakom od njih. Ono što smo primijetili je da se često ulaže u IT sektor, gdje je jedna od brojnih pogodnosti korištenje Microsoft Azure platforme, kao i pretplatničke licence koje su prihvatljive za financiranje tijekom trajanja projekta.

Bitan faktor je dobar konzultant koji će razumjeti poslovanje tvrtke koju savjetuje oko prijave na natječaj. Ključno je da jasno napiše i pripremi projektnu prijavu na način da se, s jedne strane, zadovolje svi uvjeti natječaja, a s druge strane da se povuku sva ona sredstva koja su vašoj tvrtki potrebna za realizaciju projekta.

  1. Znajući da male i srednje tvrtke igraju jednu od ključnih uloga u gospodarstvu svake zemlje, kakav je vaš stav o tvrdnji da su one gospodarskog rasta?

Da, malo i srednje poduzetništvo je glavni oslonac hrvatskog gospodarstva. Male i srednje tvrtke su bitan izvor novih radnih mjesta, izvoza i ekonomskih doprinosa zemljama. Inovacija i regionalni razvoj ključni su za nacionalni razvoj, a to je ono što male i srednje tvrtke donose za stol.

Nažalost, Hrvatska od prošle perspektive koja je trajala do 2023. godine nije iskoristila sve mogućnosti, tako da će veliki dio sredstava ostati neiskorišten. Postoji averzija prema fondovima, a konkretno u Hrvatskoj se pokazalo kao trend to da tvrtke koje jednom povuku sredstva iz fondova prijavljuju i dalje svoje projekte na natječaje. Dakle, kada jednom uđete u sustav i shvatite ga, možete se ponovo jednostavno prijaviti i aplicirati za sredstva.

Fokus je također stavljen na inovacije i startup tvrtke koje mogu povući velika sredstva za svoje ideje, od početne faze preko koncepta pa do cijele razrade i stvaranja proizvoda za komercijalnu primjenu.

image

Microsoft Hrvatska

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 17:03