SFRJ EROTIKA

Furlan doživjela orgazam, kupanje sa ženom proslavilo je Pajić, a svi se sjećaju ‘I tata bi, sine‘

Najpopularnija erotska scena je ona u velikom hitu Slobodana Šijana ‘Ko to tamo peva‘

Lepota poroka

Sve je postalo lakše nakon što je Lordan Zafranović 1978. snimio "Okupaciju u 26 slika", krcatu erotikom, i za nju još dobio Zlatnu arenu. Najprovokativnija scena bila je otvaranje talijanske javne kuće usred Dubrovnika u kojoj je paradirala potpuno obnažena Tanja Bošković, kao da je najavljivala novo doba. Dio grudi pokazala je i lijepa slovenska glumica Tanja Poberžnik, no nešto malo više njezinih draži moglo se vidjeti u slovenskom partizanskom spektaklu "Doviđenja u sljedećem ratu" 1980.

Te 1978. veliku srebrnu arenu dobio je film Rajka Grlića "Bravo, maestro", u kojem je erotske scene imao i Rade Šerbedžija, no njemu to ionako nije bilo ništa novo. Već 1979. bez scena seksa nije moglo ni u filmu Bogdana Žižića "Daj što daš", no Sreten Mokrović i debitantica Jasna Opalić igrali su mladi bračni par, pa je to bilo krajnje prirodno.

U "Drugarčinama" Miće Miloševića povratnici iz partizana sjedaju u školske klupe, da nadoknade ono što su propustili prethodnih godina, a jedan od njih (igra ga Milan Gutović, Piroćanac Srećko Šojić iz serijala "Laf u srcu" i kasnije serije "Bijela lađa") udvara svojoj učiteljici, koja nije puno starija od njega. Nju glumi Beba Lončar, koja na početku karijere nije ni pomišljala na skidanje u jugoslavenskim filmovima, već je u Italiji bila puno slobodnija, no ovdje se također opustila. To je svakako bio jedan od razloga popularnosti te poratne komedije.

Iste godine snimljen je i kostimirani film Živka Nikolića "Jovana Lukina" u kojem je mlada Merima Isaković nekoliko minuta - kao u transu - plesala golih grudi. Poslije je snimila još samo jedan film, "Neka druga žena" (1981.), i ostala oduzeta nakon prometne nesreće. Nešto malo erotike ima i u "Izgubljenom zavičaju" Ante Babaje. U prvoj priči glavni junak (inače ga glumi Zvonimir Črnko) još je dječak (u tom dijelu ga igra Miljenko Mužić) i prati na barci rođaku koja mu se sviđa (Jasmina Poklečki). Tinejdžerica je u kupaćem kostimu i u jednom trenutku smakne gornji dio kako bi joj se osunčale grudi. Mali, kako svi zovu protagonista, je fasciniran, ali se ni ne usudi pipnuti je. Vrlo lirska scena podložena je glazbom Claudija Monteverdija u obradi Anđelka Klobučara, plavetnilom mora i bjelinom barke.

Najpopularnija erotska scena je ona u velikom hitu Slobodana Šijana "Ko to tamo peva". U njoj Slavko Štimac i Neda Arnerić igraju putnike u autobusu, friški mladi bračni par koji jedva čeka da se osami i prepusti svojim čuvstvima. Na jednom odmorištu ukaže im se prilika za to, povuku se u šumu misleći da ih nitko ne gleda. Međutim, neki su se natiskali iza grmlja i požudno ih promatraju. Miško (Aleksandar Berček), sin konduktera Krstića (Pavle Vuisić), šapne: "I ja bi to", a otac mu uzvrati: "I tata bi sine", na što se u kinu prolomio glasan smijeh. Budući da je film imao vrlo uspješnu međunarodnu distribuciju, ne čudi da je ta scena ne tako davno doslovno prepisana u jednoj stranoj niskobudžetnoj produkciji.

image

Ko to tamo peva

Centar Film/Afp/Profimedia

"Samo jednom se ljubi" Rajka Grlića završava tragično, no to je bio najpopularniji romantični film toga razdoblja. Njegovi su protagonisti Tomislav (Miki Manojlović), pripadnik OZNA-e, i balerina Beba (Vladica Milosavljević), djevojka iz buržujske obitelji. Iako su krajnje suprotnosti, zaljubljuju se i vjenčaju, a njihove duge erotske scene, snimljene diskretnom, blago zatamnjenom kamerom Tomislava Pintera, bile su glavni mamac za publiku. Jako puno strasti bilo je i u posljednjem filmu Vatroslava Mimice "Banović Strahinja", u kojem je Turčin Alija (Dragan Nikolić) oteo Anđu (Sanja Vejnović), suprugu naslovnog junaka (Franco Nero). Ne želi je "uzeti" na silu, pati zbog nje, sve dok ona ne popusti. To su scene rafinirane erotike kakvih baš nije bilo puno u filmovima toga razdoblja.

image

Samo jednom se ljubi

Prvijenac Emira Kusturice "Sjećaš li se Dolly Bell?" također je jasno razgraničio liniju seksa i vulgarnosti. Njegov junak Dino (Slavko Štimac) čuva na tavanu lijepu i nešto stariju Dolly Bell (Ljiljana Blagojević) za lokalnog makroa, ali se postupno zaljubljuje u nju. Ona mu postaje nešto poput učiteljice života, za koju ga poslije vežu samo uspomene. Film je u Veneciji dobio Zlatnog lava za debitantski film, no tamo je malo tko zapazio pulskog pobjednika, Zafranovićev "Pad Italije", a ako i jest, nije mu se baš dopao. Seksa u njemu ima dosta, ali ne i erotike.

image

Pad Italije

Arhiv Hanza Medije

Sve se glavne glumice (Ena Begović, Snežana Savić, Gorica Popović) skidaju gotovo mehanički, tako da to ponekad nasmije gledatelja, pa ne čudi što je i u nas bilo protesta jer je glavna nagrada bila uskraćena Grlićevom ili Kusturičinom filmu. Bio je to filmski debi Ene Begović, no ona se skinula i u svom narednom ostvarenju "Hoću živjeti" Miroslava Mikuljana, u kojem joj je partner bio Milan Štrljić. Potonji je ostavio dobar dojam i u "Okupaciji u 26 slika", iako je tamo glumio negativca, talijanaša Tonija. U nekoj drugoj kinematografiji zasuli bi ga ulogama romantičnog naboja, no to u nas nije bio slučaj.

Jedan od najprovokativnijih filmova s početka osamdesetih bio je svakako "Dečko koji obećava" Miše Radivojevića (1981.), u kojem Aleksandar Berček igra uzornog studenta koji nakon jednog udarca veslom potpuno mijenja karakter. Postaje poročan, nije mu to bilo teško u razdoblju domaćeg novog vala, zavodi i majke svojih djevojaka, a eksperimentira i s homoerotikom, sve dok ne shvati da je sve otišlo predaleko.

U "Kiklopu" Antuna Vrdoljaka Mira Furlan se prvi put predstavila kao vamp, u jednoj sceni mogli ste joj nazrijeti grudi kroz spavaćicu, no nesputano se skinula tek u filmovima "Pismo - glava" Bahrudina Bate Čengića i "Ljepota poroka" Živka Nikolića. U potonjem je igrala konzervativnu seljanku koja je šokirana kad shvati da su je poslali na rad u nudistički kamp. Tamo doživi prvi orgazam, zahvaljujući erotskim igrama s parom stranih turista (Alain Noury i Ines Kotman). Film je imao golem uspjeh u Sovjetskom Savezu, gdje nisu navikli da im takvi filmovi stižu iz socijalističkih zemalja.

image

Lepota poroka

Skidala se i u televizijskoj seriji "Putovanje u Vučjak" Ede Galića, u kojoj je Ivo Štivičić poprilično preradio Krležin predložak "Vučjak". Rade Šerbedžija morao je odlučiti između nje i Milene Dravić, a razmjerno ozbiljna drama povremeno je više sličila akcijskom filmu sa seksom i pucnjavom. U kinima je igrala pod naslovom "Horvatov izbor", međutim serija je bila pravi format za takav materijal. Najveća konkurencija Miri Furlan bila je Sonja Savić. Ona je u filmu "Una" po romanu Mome Kapora igrala studenticu koju policija podmetne profesoru disidentskih nazora (Šerbedžija), a njihov seksualni odnos prikazan je bez suvišnih skanjivanja. Kao i roman, "Una" je postigla velik uspjeh u kinima.

Svakako najprovokativniji film osamdesetih bio je "Medeni mjesec" Nikole Babića (1983.), ekranizacija romana Zvonimira Majdaka "Marko na mukama", a pisac je sudjelovao i u pisanju scenarija. Film je u zagrebačkim kinima skupio oko 135 tisuća gledatelja, što je impresivna brojka za to razdoblje, a u Srbiji, gdje hrvatski filmovi više nisu imali bog zna kakvu prođu, privukao je preko 350 tisuća. Glavnu ulogu Marka Bilogore, obdarenog dečka sa sela, igrao je Slobodan Milovanović, njegov je plan bio uspjeti u Zagrebu nametnuvši se kao ljubavnik što većem broju bogatih gospođa. I u početku plan funkcionira jer ga otmjene dame preporučuju jedna drugoj. Kategoriziran kao prvi hrvatski meki pornić, film je izazvao čak i zgražanje jer su u njemu nastupale ugledne kazališne glumice (Biserka Ipša, Nada Abrus, Ksenija Prohaska i dr.), no do njega je danas teško doći jer mu producent Urania Film (koji je osnovao sam redatelj) više ne postoji. Uostalom, te iste godina snimljen je erotski "Ja sam tvoj Bog" Zvonimira Maycuga, koji puno više zaslužuje etiketu mekog pornića, ali taj nikad nije ušao u regularnu distribuciju. Odmah zatim Maycug je režirao i prvi tvrdi pornić "Oaza", ali mu je materijal - na dojavu iz Jadran Filma, gdje je obrađivan u laboratoriju - zaplijenila policija.

image

Medeni mjesec

Arhiv Hanza Medije

Godine 1987. redatelj Dejan Šorak snimio je kultni film "Oficir s ružom" u kojem se partizanski par doseljava propaloj buržujki, ženi ustaškog oficira. Ksenija Pajić u kadi je sa srpskom glumicom Draganom Mrkić. Taj film proslavio je Žarka Lauševića i Kseniju Pajić.

image

Film ‘Oficir s ružom‘

imdb/ Promo

Godine 1988. u našim su se kinima počeli prikazivati strani pornografski filmovi, tako da je natjecanje s njima postalo besmisleno, a stigle su i videokazete, koje su uništile porno industriju i na zapadu. Snimati domaći film s puno erotskih scena više nije značilo bogznašto. Iste godine pojavio se "Život sa stricem" u kojem su erotske scene imali Branislav Lečić i Anica Dobra.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2024 15:23