STALNO STVARA

‘Kokoš, kravu, svinju, kozu i ovcu neću prikazati kao obrok, već kao osobe‘

Uskoro počinje emitiranje serijala "Pametan kao kokoš, tvrdoglav kao magarac", za koji Knjaz tvrdi da je pomalo i autobiografski
U Indiji se krave pozivaju na večere. Možete dobiti smrtnu kaznu ubijete li kravu
 Domagoj Lozina

“Pametan kao kokoš, tvrdoglav kao magarac” naziv je novog serijala Roberta Knjaza čije emitiranje počinje s prvim danima nove godine.

Ovaj put se bavi životinjama. Ime serijala je “Pametan kao kokoš, tvrdoglav kao magarac”, objašnjava autor, “pomalo autobiografskog karaktera. Malo je dugačko, ali osim što me opisuje, opisuje i dio ljudskih predrasuda prema životinjama, koje u serijalu preispitujemo.”

Nepoznati detalji

Na pitanje zašto serija, emisija o životinjama, odgovara: “Zašto ne? Ne postoji čovjek koji ne zna za kokoš, kravu, svinju, konja, psa, mačku, ovcu, kozu, magarca itd., a koliko zaista znamo o njima? Jer iako su te životinje pomogle da čovječanstvo preživi, iako i dan-danas ovisimo u njima, posebno u Africi, Aziji i Indiji, čini mi se da zapravo malo znamo koliko su zapravo zanimljive, neobične i zabavne. Pokušao sam ih predstaviti ne kao svakodnevni ljudski obrok, već kao osobe, od rođenja i postanka, preko susreta s čovjekom, i anatomskih bizarnosti do masu zanimljivih interakcija s ljudima jer kokoši su danas i kućni ljubimci u mnogim stanovima, ljudi doslovce lete s guskama, rade jogu s kozama, a svinje imaju i svoje hotele i spa tretmane.”

U osam epizoda obrađuje po jednu ili dvije životinje. Tako će u istom terminu govoriti o ovci i kozi te o konju i magarcu. U jednoj od emisija bavi se s tri životinje, tada pripovijeda o “onima koje često možete vidjeti skupa u dvorištu - guskama, patkama i puricama.”

Knjaz je tijekom rada na serijalu bio fasciniran odnosom različitih dijelova svijeta prema životinjama

Knjaz kaže da je stil snimanja, montaže i prezentacije poput onoga što smo gledali u serijalu “Hrvatski velikani”, emisija je, najavljuje, dinamična, za sugovornike ima puno stručnjaka, ali i laika, zanimljivih i neobičnih životinja i ljudi, priloga, animacija. “Siguran sam da nikome neće biti dosadno već će se svi jako dobro zabaviti i ponešto naučiti”, uvjeren je autor.

Muzikalno govedo

Najavljuje da će serijal biti zanimljiv svim generacijama, jer je svaka od osam epizoda puna često i posve nevjerojatnih podataka o dvanaest domaćih životinjskih vrsta kojima su se bavili. Primjerice, snimili su kokoši koje znaju matematiku i sviraju klavir. “Kokoš ima jedan jajnik, a pijevac nema pišu. Ispada da simbol muškosti zapravo nije tipično muško. Kokošinjce imaju Lady Gaga, Oprah i mnoge hollywoodske zvijezde pa smo snimili i proizvođače ekskluzivnih kokošinjaca koji dosežu i do 30.000 dolara komad. Kako su koke u SAD-u ljubimci, postoji cijela industrija kokošjih pelena, u najrazličitijim dezenima”, nabraja Knjaz. “Koke su i terapeutkinje, posebno u staračkim domovima. Ili recimo krave - one su poznate kao jako dobre prijateljice koje razvijaju gotovo ljudska prijateljstva s drugim kravicama.” Snimili su i kako glazba utječe na krave za koje kaže da su “zapravo prilično muzikalne”. Bave se i Indijom, gdje u više država onaj tko ubije kravu može dobiti smrtnu kaznu. “Krave se tamo doslovce pozivaju na večere, a kompliment je kad ti netko kaže da imaš oči kao krava. Od kravlje balege se rade čak i neki parfemi, a koristi se i kao antiseptik.” U emisiji o psima posjećuju “instagramera” godine u New Yorku, čovjek sliči na svog psa, jednako se i oblače. Bili su i na groblju gdje je Chuck Norris pokopao svoje ljubimce, a snimili su i čovjeka koji je klonirao svoje pse. “To je inače trend, pa su Barbara Streisand i Simon Cowell i mnogi drugi klonirali svoje pse. Snimili smo i svinju Pigcasso koja zna slikati pa je svojim slikama zaradila doslovce milijune, pa ljude koji žive s ovcom, kozom ili guskom, ma toga je more….”

Serijal je nastao s puno Skype razgovora i otkupom raznih materijala

Koju bi on životinju volio imati? “Volio bih imati neke od životinja koje smo doveli u serijal. Primjerice Narniju, francuskog mačka kojem je pola lica sivo, pola crno. No te dvije boje su razdvojene okomito po sredini lica - tako da mačak izgleda kao reklama za Photoshop. A zapravo je čudo prirode, ili kako bi na placu rekli - domaće, nešpricano! E taj mačak je čudo i njega bih volio imati. Kakav Brad Pitt i Clooney, ovo je pravi ljepotan.” Htio bi Knjaz i jednu posve posebnu kokoš. “Volio bih imati kokoš Adele koja živi u SAD-u i uselila se vlasnici farme u kuću i već dvije godine ne želi van. Osim što je jako drčna pa šefuje psima pet puta većima od sebe, kao i svim životinjama u okolici, voli kućnu atmosferu i rado gleda televiziju i utakmice. Idealno društvo za pivicu i čips.”

Nema ljubimca

Autor serijala o životinjama kućnog ljubimca nema. “Iako životinju viđam svako jutro u ogledalu, iako uz troje djece često čujem sumnjive zvukove po kući, još nemamo ljubimca. Volim životinje pa se pitam je li im ugodno u zatvorenom prostoru, makar sam sada kroz serijal doznao da mnogim životinjama to paše. No mene često nema, mi kao obitelj također često putujemo pa bi životinja bila sama i vjerojatno patila.”

Ipak, korona je promijenila dinamiku obitelji. “Sada kada smo gotovo cijelu godinu kući razmišljam da nabavim nešto egzotično. Naprimjer, bizona ili tapira… Šalu na stranu, znate li da Arnold Schwarzenegger za ljubimce ima ponija i mini magarca koje na netu možete vidjeti uz njegov stol? Ne vani, već unutra. Pa, ak’ može on…”

Još uvijek postoje kulture gdje žene doje praščiće, kao što puran jesti uči pilić

Što je najbitnije što je, istražujući životinje, naučio? “Kao što bi TBF opjevao - ništa mi neće ovaj dan pokvarit - životinje su prilično smirene, za razliku od ljudi ne žive u prošlosti ili u budućnosti već isključivo u sadašnjosti, pa otuda njihov zarazni mir i spokoj. Isto tako životinje su iskrene i jedna prema drugoj i prema čovjeku. Tako da mi je ovih skoro godinu dana rada na serijalu nevjerojatno opuštajuće iskustvo. Bilo je milijun stresova oko snimanja, montaže, grafika, ma svega, ali kad radiš sa životinjama kao da njihov mir prelazi i na nas. Uz to naučio sam još jednu stvar, naročito kod pasa i mačaka”, govori Knjaz i dodaje: “Uvijek sam se pitao zašto baš svaki stan u mojoj zgradi mora imati psa… a sada sam shvatio da psi daju toliku bezgraničnu ljubav ljudima da je to najbolji antidepresiv današnjice i lijek protiv usamljenosti. Zahvaljujući psima i mačkama ljudi su zdraviji! I psihički, a vjerujem i fizički! Usput, u serijalu smo od vodećeg svjetskog stručnjaka za predenje saznali da predenje kod mačaka pridonosi i samozacjeljivanju njihovih ozljeda, te da mnogi ginekolozi u SAD-u prilikom poroda puštaju zvuk predenja kako bi porod bolje prošao. Bizarno.”

Pun je informacija o životinjama, a odnos ljudi prema životinjama otvorio mu je, pripovijeda, jedan cijeli novi svijet.

“Znate li da još uvijek postoje kulture u kojima žene doje praščiće te da svinju možete pronaći u čak 500 proizvoda oko sebe, kao npr. u četkici za zube, kočnicama automobila ili u ružu za usne? Patka, guska i puran modno su osviještene životinje osebujna karaktera. I dok se gusan ne ustručava boriti sa slonom, puran zna zadobiti prekršajnu prijavu zbog napada na aute, a slatki patak zbog obiteljskoga nasilja. A znate li da bez gusaka ne bi bilo Martinja i da tek izlegnute purane jesti uči pilić? Imamo i ženu s kolekcijom s više od 9000 plastičnih patkica te čovjeka koji živi i leti s guskama.”

Kokošinjce imaju Lady Gaga, Oprah i mnoge hollywoodske zvijezde

Od mnogih su putovanja, planiranih za seriju, morali odustati. Koliko je bilo zahtjevno raditi na serijalu u ovoj koronagodini?

“Kao i svima, i nama je korona poremetila planove. U Hrvatskoj je većina domaćih životinja uglavnom prehrambeni artikl i tako se odnosimo prema njima. No, u svijetu postoji cijela znanost o ponašanju i emocijama životinja, da ne govorim o nevjerojatnim namjenama za koje ljudi izvan Hrvatske koriste domaće životinje.”

Snimanje u SAD-u

U veljači su snimili devetnaest priloga u Americi, a kad su sletjeli u Zagreb počela je restrikcija letova za SAD. “To je bio zadnji vlak, poslije toga otpala su sva planirana snimanja po Europi.” Trebali su, primjerice, ići u Italiju, snimati najvećeg mačka na svijetu i posve neobične koze. “To su koze koje se penju na brane i ližu sol na visini deseterokatnice i na kosini da trnu zubi. S tim da stoje na par centimetara kamenih izbočenja. No, zato smo to nadoknadili s puno Skype razgovora s ljudima u Japanu, Južnoafričkoj Republici, Francuskoj, SAD-u, Engleskoj i drugdje, a morali smo i otkupiti mnogo više materijala koji sami nismo uspjeli snimili zbog korone. Ali, mislim da nije narušena atraktivnost serijala i da smo se uspješno snašli u zadanim okolnostima.”

20. travanj 2024 15:12