Osjećam prisutnost svog pokojnog oca, snažne duhovne osjećaje, samo sjedeći na starom traktoru ostavljenom na polju u Vinjanima Gornjim. Nostalgik sam. Volim dane bez interneta i sve one stvari koje te odvlače od istinskih vrijednosti koje Hrvatska ima, priča nam Ivan Đuzel, australski glazbenik hrvatskih korijena, rođen u obitelji s dubokim vezama prema hrvatskoj zajednici.
Otac mu je iz Imotskog, majka iz Livna, a odrastao je unutar snažne hrvatske dijaspore u Melbourneu, gdje je otac vodio oba najveća hrvatska nogometna kluba, Melbourne Knights i St Albans Dinamo. Melodije koje ga privlače uvijek su melodične i epske, kao hrvatske narodne pjesme, a posebno voli izvođače poput Divljih Jagoda i Thompsona. Glazbenu karijeru gradio je s bendom Powers that bE, nastupajući diljem svijeta, među ostalim i u kultnom Whiskey a Go Go klubu u Los Angelesu, na pozornici s Five Finger Death Punch, Doro i Chrisom Caffreyom iz Savatagea.
Wagnerovski "bum, bum, bum"
Đuzelov stvaralački izraz snažno je obilježen hrvatskim identitetom i naslijeđem. Odrastanje u australskoj metropoli bilo je prožeto hrvatskom tradicijom.
- Odrastao sam odlazeći kao dijete na hrvatske zabave u Melbourneu i slušajući bendove poput VIS Croatia i Slatki San, koji su praktički bili kućni bendovi na svim hrvatskim okupljanjima. Dok sam slušao i plesao, pravio sam se da sviram harmoniku ili klavir, i jedino što mi je ostalo u sjećanju bio je taj Wagnerovski „bum bum bum“ naglasak u određenim dijelovima pjesama. To me toliko dojmilo, a kasnije sam sličan način pisanja glazbe pronašao samo u heavy metalu – kaže Đuzel. Hrvatska baština tako ostaje duboko utkana u svaku njegovu kompoziciju, osobito u melodičnom i epskom metalu koji stvara.
Obiteljske veze s Hrvatskom Đuzel njeguje redovitim godišnjim posjetima, ističući kako svaki boravak u Vinjanima Gornjim, Imotski, za njega ima gotovo spiritualnu dimenziju – šetnje kroz prošlost između napuštenih i izgrađenih kuća rodbine, tišina sela i prisutnost pokojnog oca postaju izvor inspiracije za nove glazbene ideje, među kojima i za klasičnu hrvatsku folklornu pjesmu.
Australija i Amerika, naglašava, nemaju takvu dubinu obiteljske povezanosti, pa povratci u Hrvatsku predstavljaju pravo nadahnuće.
Žene iz Livna znale su pjevati
Snažan spoj tradicije i modernog metala kulminirao je u pjesmi “Siroče”, inspiriranoj starom narodnom pjesmom “Zaspalo je siroče”.
- Kao dijete sjećam se kako su žene, osobito s mamine strane iz Livna, pjevale ovu predivnu folklornu pjesmu na piknicima i okupljanjima u Melbourneu. One su bile vrlo posvećene očuvanju tradicije - s nošnjama, terlucima i harmonikom. I znale su pjevati! Jedino gdje sam čuo tako moćno pjevanje bilo je na albumu Marka Thompsona „The Sound of Croatian Women“ – žensko višeglasno pjevanje tradicionalnih pjesama koje ti doslovno naježi kožu – nostalgičan je Đuzel.
Aranžman pjesme Đuzel je pažljivo gradio, spajajući galopirajući ritam heavy metala s a cappella refrenom, procesom za koji mu je trebalo šest mjeseci. Istaknuo je i važnost kreativne suradnje s legendarnim Žanilom Tatajem Zakom i sinom Rokom; usprkos fizičkoj udaljenosti, uspješna suradnja rezultat je iskrene umjetničke povezanosti i zajedničke ljubavi prema glazbi.
AI mu uštedio 200 tisuća dolara za spot
Suočen s visokim troškovima klasične produkcije, Đuzel se za spot “Siroče” odlučio na inovativno rješenje – korištenje umjetne inteligencije.
https://www.youtube.com/watch?v=l78HbXg9XIA&list=RDl78HbXg9XIA&start_radio=1
- Pjesma je imala jasnu priču koju je trebalo ispričati, a snimiti to klasičnim putem, između Australije i Hrvatske, bilo bi gotovo nemoguće i preskupo, preko 200 tisuća dolara – priča glazbenik.
Vizualna priča, snimana na dvije hemisfere, integrirana je u AI pozadine, što je omogućilo autentičnu prezentaciju uz znatne uštede vremena i novca. Đuzel smatra da je upravo kroz spajanje hrvatske baštine i modernih zvukova metala najdublje povezao s vlastitim narodom, ali i stvorio most između australske i hrvatske zajednice.
- Iskreno, nikada se nisam više povezao sa svojim narodom nego kroz stvaranje ove pjesme. Nakon što sam je poslušao tisuću puta, i inače mi pjesme dosade, ova me dirnula do suza nakon finalne verzije videa. Rekao sam sinu: “Ovo je vrijedilo,” a on me samo pogledao i znao je da je to istina. Nadam se da je ovo početak nečeg posebnog – most između Australije i Hrvatske – priča Đuzel.
Organizira hrvatski Wacken
Australska publika doživjela je “Siroče” bez predrasuda prema jeziku: ako pjesma donosi snagu i energiju, heavy metal briše kulturne barijere i jezične prepreke. Đuzel ističe podršku kolega iz benda Ghost Engine, ali i šire zajednice, kada god se upusti u projekte usmjerene na očuvanje tradicije kroz suvremene žanrove.
Pogled prema budućnosti usmjeren je na organizaciju hrvatskog metal festivala po uzoru na Wacken, gdje bi se spojili domaći i međunarodni izvođači.
- Pozivam sve heavy metal bendove iz Hrvatske i Europe koji imaju veze s Hrvatskom da se uključe u razgovore o organiziranju godišnjeg metal festivala – nešto poput malog Wackena za početak. Ako dovedemo jedan ili dva međunarodna benda s publikom, uz hrvatske bendove koji već imaju izvrsne vještine, festival ne može propasti – navodi Đuzel.
Ističe ogroman potencijal hrvatske scene i vokalne talente poput Dina Jelusića, usporedivši ga s najboljima iz svjetskih heavy metal bendova. Đuzel vjeruje kako je pred hrvatskom glazbenom scenom ogroman prostor za rast: “Baš kao i u sportu – ima prostora i za metal festivale i za to da hrvatski bendovi stanu uz bok velikima poput Metallice i Parkway Drivea”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....