USPJEŠNI SPOJ ROCKA I KLASIKE

Crossoveri nisu novost: I Haydn i Brahms nekad su bili zabavljači, baš kao 2Cellos

Još prije Šulića i Hausera crossover žanr kod nas je popularizirao pijanist Maksim Mrvica, koji je također ostvario uspješnu inozemnu karijeru, a u poigravanje s crossoverom upustila se i violončelistica Ana Rucner
Zagreb, 100412.Stjepan Hauser i Luka Sulic, poznatiji kao 2 Cellos, u predvorju Zagrebacke banke u Paromlinskoj ulici odrzali su konferenciju za medije povodom svog koncerta koji ce se uz podrsku Zagrebacke filharmonije odrzati 12.06.2012. u Areni Zagreb.Na slici: Stjepan Hauser i Luka Sulic.Foto: Neja Markicevic / CROPIXi
 Neja Markicevic / CROPIX

Violončelistički duo 2Cellos, koji čine Luka Šulić i Stjepan Hauser, opravdano se može smatrati jednim od najvećih glazbenih senzacija današnjice. Nakon što je njihova obrada pjesme Michaela Jacksona “Smooth Criminal” postala hit na YouTubeu, s više od tri milijuna pregleda u dva tjedna, primijetila ih je i izdavačka kuća Sony za koju su prošle godine izdali album s obradama pjesama U2, Guns N’ Roses, Nine Inch Nailsa, Coldplaya, Nirvane...

Mrvica je bio pionir

Njima se oduševio i Elton John koji ih je pozvao na svoju turneju, a nakon lanjskog nastupa na Dubrovačkim ljetnim igrama u subotu su pokorili i splitsku Rivu, gdje su izazvali pravu euforiju. Još prije Šulića i Hausera crossover žanr kod nas je popularizirao pijanist Maksim Mrvica, koji je također ostvario uspješnu inozemnu karijeru, a u poigravanje s crossoverom upustila se i violončelistica Ana Rucner, koja u crossover stilu izvodi neke od najpopularnijih klasičnih kompozicija, poput Beethovenove 5. simfonije, Ravelova “Bolera“ i Verdijeva “Nabucca”.

- Crossover nije novost i on postoji otkad postoji glazba. Još je Joseph Haydn uzimao teme iz hrvatskog folklora, dok se Brahms nadahnjivao djelima Johanna Straussa mlađeg, koji je u tadašnje vrijeme bio zabavljač i čija se glazba svirala po parkovima.

Da bi Brahms mogao čuti Straussa morao je otići u kavanu, no danas su to preuzeli drugi mediji i postalo je sve raširenije. Šulić i Hauser samo su nastavljači onoga što su generacije glazbenika radile prije njih - kaže nam Dražen Siriščević, ravnatelj KD Vatroslava Lisinskog.

Sting i Karamazov

Uzor Ani Rucner zasigurno je bila i violinistica Vanessa Mae, dok se u kategoriju crossover žanra ubrajaju i klasično trenirani instrumentalisti kao što su talijanski pop tenor Andrea Bocelli, ali i finska kraljica rock soprana Tarja Turunen. Kombinacija između klasičnih i rock izvođača uključuje i Stinga i Edina Karamazova koji su zajedno snimili album “Songs from the Labyrinth”, kao i suradnju Freddieja Mercuryja i Montserrat Caballé koja je rezultirala velikim hitom “Barcelona”. Crossover ne mora biti samo miješanje klasike s rockom: nu-metalci iz Linkin Parka objavili su EP “Collision Course” s Jay-Z-em i pokazali da dobra muzika može nastati čak i kada se spoje dva naizgled potpuno različita svijeta. Uostalom, takvih projekata bilo je još kasnih osamdesetih: Aerosmith i Run DMC, Public Enemy i Anthrax, rani Beastie Boysi, Cypress Hill ili pak Ice-T i Body Count.

Doprinos rockera

A što o ovom fenomenu misle rockeri? Damir Urban izdao je zajednički album sa Stjepanom Hauserom, no smatra kako su mnoge kombinacije rocka i klasike bile nakaradne te unaprijed osuđene na propast.

- Obično se te suradnje ostvaruju iz komercijalnih interesa i rijetko kada su u interesu umjetnosti. Stjepanov i moj album bio je intimni dnevnik našeg susreta i muziciranja. Ipak, Urban ističe kako mu je potpuno otkriće bio estonski kompozitor Arvo Pärt, a također mu se jako sviđa i suradnja Jonnyja Greenwooda, gitarista Radioheada, i poljskog avangardnog kompozitora Krzysztofa Pendereckog.

- Njihova suradnja nije nastala iz komercijalnih razloga jer su obojica poznati, taj album imat će uzak krug slušatelja, no tu suradnju apsolutno podržavam.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. svibanj 2024 06:30