KRALJICA NAPOKON DOBILA NASLJEDNICU

Je li Lady GaGa nova Madonna?

Ona je provokativna, nagađa se je li biseksualna ili čak dvospolna, njezin imdž je izazovan, već sada je gay ikona...

ZAGREB - Britney Spears neko je vrijeme “zaprijetila” da bi se mogla iz teen-pop zvijezde prometnuti u novu Madonnu. Madonnin “kumovski” poljubac na sceni trebao je “zapečatiti” tu misiji. Kao da je i sama Madonna svojim poljupcem, usne na usne, Britney predala svoj tron. Ubrzo je Britney potonula da bi se ponovno počela uzdizati, ali ipak ne tako uvjerljivo da bismo je prihvatili kao novu Madonnu, odnosno utlimativnu žensku pop-zvijezdu. Neko vrijeme čak se činilo da bi i Gwen Stefani, nakon karijere u punk bendu No Doubt, zahvaljujući razigranom pop-dance albumu “Love.Angel.Music.Baby”, maštovitim videospotovima, niski hit-singlova te istančanim ukusom za vizualizaciju svoje scenske osobnosti i modu koju je pretočila i u odjevnu marku L.A.M.B., mogla postati nova Madonna za publiku s pomaknutijim ukusom. Jennifer Lopez, zahvaljujući zamamnim oblinama i sprezi filma i glazbe, odnosno Christina Aguilera, mogle su postati neka vrsta latino Madonne.

Nije prolazna zvjezdica

Posljednje dvije sezone, pak, bili smo uvjereni da će nova Madonna biti crnoputa i da je njezino ime Beyonce, no ona je prije nova Tina Turner ili Diana Ross nego nova Madonna. Sve donedavno činilo se da je jedan čelnik Warnera krajem 90-tih bio u pravu. Možda ćemo imati nekoliko Madonna: crnoputu, latino, plavokosu, crvenokosu...

Ipak, posljednjih godinu dana, koliko god Beyonce bila popularna i uvjerljiva, čini se da je svijet ipak dobio novu Madonnu. Ona ima 23 godine, dolazi iz New Yorka, pravo joj je ime Stefanie Joanne Angelina Germanotta, plavokosa je, navodno je dvospolna, u što je teško povjerovati kad je čovjek vidi u videospotovima, a već je cijeli svijet zna pod umjetničkim imenom Lady GaGa. Mlađa publika je obožava zbog hitoidnih dance-pop pjesama koje cvrkuću i vrapci na grani, a zrelijoj publici zanimljiva je zbog teatralnog imidža, fascinantnih videospotova, besprijekornih fotografija i sklonosti artizmu.

Beyonce je odnijela šest Grammyja, više negoli i jedna pjevačica ikad prije, ali i GaGa je kući otišla s dva, a koliko god Beyonce bila uvjerljiva, najbolji nastup na Grammyju, solo i u duetu s Eltonom Johnom imala je GaGa. To je bio šou na nivou warholovskog pop-artizma i glam-rock eskapada kakvih se ne bi posramili ni Bowie, Queen ili, hm, Elton John. Na ovotjednoj dodjeli Brit Awards, Lady GaGa pokupila je statue za najbolju inozemnu pjevačicu , najbolji inozemni album i najveće inozemno otkriće godine te uživo izvela pjesmu koja nije hit. Na nastupu za englesku kraljicu visjela je s klavirom u zraku, iznad Njezina Visočanstva. Za kanonik pop-zvijezde ti su nastupi izazovni, intrigantni, hrabri i daju naslutiti da Lady GaGa nije prozlazna dance-pop zvjezdica meteorskog sjaja. Ona zna što čini.





Biti toliko ekscentričan...

Na obje priredbe, kao i u spotovima te na fenomenalno stiliziranim fotografijama, potvrdila se kao osoba s najizgrađenijim imidžem i najoriginalnijim odjevnim ukusom u današnjoj popularnoj glazbi. Izgledati toliko ekscentirčno da ljudi ne znaju jesi li drag-queen ili ne, a biti privlačan najširoj mogućoj publici, zaista je majstorstvo. Lady GaGa doista izgleda poput pop-zvijezde iz najluđih snova Andyja Warhola.

U zraku zbog Stonesa

Na sceni ona je posve drukčija osoba, kako od svojeg privatnog izgleda, tako i od bilo koje današnje pop-zvijezde, a rado i citira Warhola. Njegovu izjavu da “umjetnost treba biti značajna na najplićoj razini” smatra svojim kredom. “Warhol je bio sposoban komercijalnu umjetnost učiniti ozbiljnom kao visoku umjetnost... ja pokušavam činiti isto”. Odbija iskrenu komunikaciju s publikom, nego masi nudi “bezdušan elektronski pop” koji će za slušatelja “imati dušu tek dok se potaknut ecstasyjem trlja o nekog drugog u nekom klubu”. Sa 13 je bila opčinjena s Britney i želi kod današnjih 13-godišnjaka potaknuti isti osjećaj.

Kao mala pjevušila je uz kasetofon s kojeg su treštali hitovi Michaela Jacksona i Cindy Lauper. Otac ju je bacao u zrak uz pjesme Stonesa i Beatlesa. Voljela je plesati oko restoranskih stolova. Kao tinejdžerica počela je nastupati po klubovima Lower East Sidea, najčešće uz dance-pop pjesmicu “Beatiful Dirty Rich”, skidajući se do minijaturnog bikinija, paleći vatru lakom za kosu i viseći sa stropa uz glazbenu temu iz filma “Paklena naranča”.

Nadimak iz hita grupe Queen

“Oduvijek sam obožavala rock, pop i teatar. Kad sam otkrila Bowieja i Queen, shvatila sam da bih mogla spojiti to troje, a njih smatram kao umjetničke ikone. Nije posrijedi samo glazba, nego izvedba, stav, izgled. To želim postići”.

Nadimak je uzela iz hita grupe Queen “Radio GaGa”, oduševljavala ju je Donatella Versace. S četiri godine počela je učiti svirati klavir, sa 13 je napisala svoju prvu klavirsku baladu, a sa 14 prvi je put nastupila pred publikom u njujorškom baru The Bitter End. Već su je tada zadirkivali da je čudna, ali umjesto u umjetničkoj školi Julliard, završila je u privatnoj katoličkoj školi Convent Of The Sacred Heart. “Tamo sam se osjećala poput frikuše”. Sa 20 je počela pisati pjesme za Pussycat Dolls, Britney Spears, Fergie (iz Black Eyed Peas) i New Kids On The Block. Sve to prije negoli je dobila priliku snimiti svoje pjesme. Njezin glas zapazio je R&B pjevač Akon i preporučio je šefu dioskografske kuće Interscope Jimmyju Iovineu, koji je bio odgovran i za karijeru Gwen Stefani.





Debi “The Fame” ubrzo se nakon objavljivanja u veljači 2009. počeo uspinjati top-listama zahvaljujući singlovima “Just Dance”, “Poker Face” i “Paparazzi”, koji postaju globalni hitovi. Koktel bowiejevskih balada, queenovskih mid-tempo pjesama i dance-pop brojeva počeo je funkcionirati na više razina. Iako nije savršen kao cjelina jer na njemu ima i slabih pjesama, “The Fame” je izvrsno prolazio kao CD album, a pogotovo u downloadu pojedinačnih pjesama. “Poker Face” je najprodavaniji singl u Britaniji 2009. godine, a na toj listi su još i “Just Dance” i “Bad Romance”. “Paparazzi” je također postao Top 10 hit u cijelom svijetu.

Komercijalna težina

Općenito, to su sjajni pop-hitovi koji se u paketu s njezinom pojavom, imidžem, videospotovima i nastupima uživo doimaju poput visokostilizirane umjetnosti za najširu pop-publiku. Album “The Fame” prodan je u više od osam milijuna primjeraka, a njegovo prošireno izdanje “The Fame Monster” hita prema milijuntom primjerku. Čak ni Beyonce nije ostvarila više u istoj godini. “I Am... Sasha Fierce” prodan je u šest milijuna primjeraka.

Komercijalna težina bitna je za svakog tko želi zasjesti na Madonnin tron, ali još je bitniji utisak koji takva osoba ostavlja u javnosti. A po tome je Lady GaGa bez premca među pop-zvijezdama koje žele krunu kraljice pop-glazbe. Ona je provokativna, nagađa se je li biseksualna ili čak dvospolna, njezin imdž je izazovan, već sada je gay ikona, zvijezda čije odijevanje/razgolićivanje izaziva pohvale medija koji prate svaki njezin korak. Sklona je poigravanju s medijima, publikom i vlastitom osobnošću.

Majstorica je samopromocije, a put prema vrhu gradi kao zrela osoba i bez podložnosti diskografskim mogulima. Počela je u malim disco-punk klubovima, da bi izgradila nepogrešiv osjećaj za veličanstvene scenske nastupe. U glam-rocku i pop-artu pliva poput ribe u vodi i u odnosu na ostale pop-zvijezde doima se kao state-of-the-art. Sama kreira svoju odjeću i piše svoje pjesme i čini se da je baš ona budućnost pop-glazbe.

I vjerojatno nova Madonna. Čak i za okorjelog kritičara njezin potencijalni nastup u Zagrebu mogao bi biti najuzbudljiviji pop-događaj sezone, mnogo uzbudljiviji od Madonne koja nam ionako nije došla da bi joj u Ljubljani kolabirala prodaja ulaznica. Za Lady GaGa tražit će se karta više. Opravdano.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 09:24