NOGOMETNE NACIJE

Domaći nogomet Hrvati gledaju više nego Brazilci

 Ante Čizmić/CROPIX

U Engleskoj gotovo milijun i pol ljudi redovito posjećuje utakmice, u Njemačkoj ih je tek nešto manje, s infrastrukturom ovih divova ne može se mjeriti ni jedna druga europska zemlja, ali nogomet se najjače “diše” na - Ovčjim Otocima.

Otkriće je to istraživanja o najnogometnijim nacijama svijeta, koje je objavila stranica Sportingintelligence i u kojem se pokazalo da Hrvatski navijači ipak nisu u tako dubokoj apatiji kao što bi se dalo zaključiti iz prozračnosti na našim stadionima. Štoviše, brojke pokazuju da se na ovim prostorima nogomet još uvijek prati više nego u Brazilu, Meksiku, Rusiji, Irskoj...

Empirijski kriterij

Parametre ove analize osmislio je Nick Harris, koji je izračunao koliki postotak populacije neke zemlje rado izdvaja novac za ulaznice domaćeg prvenstva. Prvo mjesto otočne državice u trokutu između Islanda, Norveške i Škotske ne treba čuditi, jer ona nema ni 50.000 stanovnika, a nogomet je daleko najpopularniji sport.

Kada je najveći stadion Tórsvřllur ispunjen (6000 mjesta), na njemu je jedna osmina svih građana Ovčjih Otoka.

No, iznenađuje razlika u odnosu na ostale nacije. I dok svaki deseti čovjek ove državice gleda utakmice, na drugoplasiranom Islandu takvih je već šest posto manje. Malobrojnost na ovoj ljestvici nije nužno prednost, jer je među prvih dvadeset čak polovica zemalja s više od 10 milijuna stanovnika. Među njima su najbolje plasirani (5.) Englezi.

Države su u izbor Sportingintelligencea dospjele ako ispunjavaju jedan od tri kriterija: ako imaju više od 250.000 stanovnika, ako su plasirane u Top 25 na Fifinoj ljestvici ili ako barem 0,5 posto populacije redovito odlazi na stadione. Istraživanje se u metodologiji pritom nije oslanjalo na deklarativni kriterij, već empirijski: pomoću saveza, klubova i internetskih izvora prikupljeni su podaci iz svih dostupnih liga (u Njemačkoj i Italiji čak šest, u Hrvatskoj samo Prva HNL) i zbrojene posjećenosti utakmica tijekom 14 dana.

- Veći broj liga ne utječe značajno na plasman. Primjerice, na Cipru velika većina ljudi gleda samo prvu ligu, dok su u Engleskoj raspršeni u pet liga. Jedina država u kojoj bi dodavanje liga, kad bismo raspolagali podacima, bilo relevantno i jače uočljivo jest Brazil. No, oni ni tada ne bi bili ni blizu vrha - objašnjava Harris.

Ožujak je idealni termin

Ovako su Brazilci, sa svojih 300 tisuća redovitih gledatelja od 192 milijuna stanovnika, deset mjesta iza Hrvatske. Iako je na stadionima HNL-a u posljednje vrijeme katkad teško razlučiti je li klub kažnjen praznim tribinama ili se posjećenost jednostavno broji u desecima, Harris i suradnici u dva su tjedna ipak pronašli 35.600 gledatelja, odnosno 0,83 posto populacije. Termin istraživanja bio je početak ožujka, jer je najviše publike zabilježeno na Poljudu, kada je gradski derbi između Hajduka i Splita pratilo nešto manje od 12.000 gledatelja.

Studija se pozabavila i raznolikošću u tradiciji navijanja pojedine države, odnosno podatkom koliki postotak navijača uživo bodri samo najveće klubove. Kao indikator je poslužio omjer dvaju klubova s najvećom prosječnom gledanošću s ukupnim brojem gledatelja u svim analiziranim ligama.

Polovica gleda derbije

U Hrvatskoj tako na Dinamo i Hajduk otpada 42 posto publike, na vodećim Ovčjim Otocima njih točno trećina, a u Engleskoj samo devet posto. Dualizam je najdrastičniji u Škotskoj (Rangers, Celtic) i Urugvaju (Peńarol, Nacional), gdje više od polovice nogometnih zaljubljenika zanima samo život dva najveća rivala. Barcelona i Real u Španjolskoj su pak “pokupili” svakog petog gledatelja.

Pogled na ljestvicu upućuje na zaključak da je nogometna kultura najrazvijenija u sjeverozapadnoj Europi. Od prvih deset nacija samo se Cipar ne uklapa u taj predložak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 19:22