NOVA STUDIJA OTKRILA

Ovo je bio prvi mesožder na planeti: Veliki predatorski crv nekoć je vladao morima, zvali su ga Strašna zvijer

Philippe Crassous/Sciencephoto/Profimedia

Mnogo prije nego što su se pojavili prvi morski psi, najopasnija stvorenja u morima bili su crvi. Jasno, nimalo nalik onima koji danas postoje. Ovi, koji su plivali oceanima i morima diljem planeta prije više od 500 milijuna godina, bili su mesožderi. I to, kako pokazuje novo istraživanje, vrlo vjerojatno među prvima takvima.

Tijekom ekspedicije ne Grenlandu otkriveni su fosili dosad nepoznate vrste crva, koji su bili dugački i do 30 centimetara. U to doba, koje je poznato kao rano kambrijsko razdoblje, bili su u elitnom društvu najvećih plivajućih životinja.

Istraživači su crve nazvali Timorebestia, što na latinskom znači "strašna zvijer". Peraje su im se nalazile duž tijela a njihove prepoznatljive glave imale su dugačke antene i masivne čeljusti.

Donedavno su znanstvenici smatrali da su primitivni člankonošci, uključujući čudnovate daleke rođake rakova i jastoga zvane Anomalocaris, bili na vrhu morskog hranidbenog lanca tijekom kambrijskog razdoblja, koje je trajao od prije 485 milijuna do 541 milijun godina. No. otkrili su kako su predatorski crvi bili ključni dio ekosustava prije 518 milijuna godina za koji znanstvenici nisu ni znali da postoji dok nisu pronašli fosile. Studija koja opisuje njihove nalaze objavljena je u srijedu u časopisu Science Advances.

- Timorebestia su bili divovi svog vremena i bili su prilično blizu vrha prehrambenog lanca. Naše istraživanje pokazuje da su ti drevni oceanski ekosustavi imali složen hranidbeni lanac koji je dopuštao više grabežljivaca- pojasnio je Jakob Vinther, jedan od autora studije, prenosi BBC.

Tijekom kambrijskog razdoblja, kada su se pojavili grabežljivci mesožderi, životinje su po prvi put eksplozivno evoluirale, rekao je Vinther.

- Imalo je ogroman utjecaj na cikluse ugljika i hranjivih tvari, kao i na tempo evolucije - pojasnio je.

Ovi crvi grabežljivci daleki su rođaci mnogo manjih modernih crva strijela, ili chaetognaths, koji se hrane zooplanktonom, rekao je Vinther. Ti crvi spadaju među najstarije životinje koje potječu iz kambrijskog razdoblja.

03. travanj 2024 11:55