SUĐENJE DRAŽENU SLAVICI

Gdje je nestao traženi helikopter za otok Kornat? Pukovnik Leš: 'Helikopter nije mogao ići s Hvara na Kornat jer nije imao dovoljno goriva!'

Dražen Slavica
 Luka Gerlanc / CROPIX

Iako je pomoćnik glavnog vatrogasnog zapovjednika za priobalje Tomislav Vuko 30. kolovoza 2007. godine vatrogasnom zapovjedniku Draženu Slavici oko podneva javio da neće dobiti kanader, ali da će mu dati jedan helikopter za gašenje požara, taj helikopter nikada nije došao na otok Kornat. U nastavku suđenja bivšem šibensko-kninskom vatrogasnom zapovjedniku Draženu Slavici, tu je situaciju razjasnio predsjednik sudskog vijeća Boris Radman predočivši tu zapovijed svjedoku - umirovljenom pukovniku Ferencu Lešu - koji je na dan tragedije bio operativni časnik u zapovjedništvu generala Josipa Stojkovića te je prenosio zapovijedi prema zrakoplovnim snagama. Prema toj zapovijedi koju su u 12.20 sati izdali pukovnik Miroslav Kovač i general Josip Stojković imperativno se tražilo da se na Kornat i u zaleđe Vodica odmah uputi kanader i helikopter, a ne da se umjesto kanadera pošalje helikopter. To nije bila 'ili ili' već imperativna situacija, što se dogodilo, pitao je Radman.

- Prvi helikopter koji je imao zadaću prevesti vatrogasce i krušku iz Šibenika na Kornat trebao se nakon toga vratiti u Divulje, privezati vjedro i otići gasiti na Kornat. Međutim kako mu se na Kornatu prilikom slijetanja probušila guma, nije mogao obaviti zadaću gašenja na otoku. Koliko je krušaka taj helikopter trebao prevesti ne znam - pojasnio je svjedok sucu koji ga je nakon toga upitao zbog čega onda na tu zadaću nije poslan drugi helikopter koji je bio na Hvaru.

- Helikopter koji je to vrijeme bio na Hvaru nije išao na Kornat jer nismo znali koliko će dugo trajati popravak gume helikoptera koji je trebao gasiti. Taj je helikopter pozvan preko Kontrole leta da se vrati sa Hvara, no nije imao dovoljno goriva pa je morao ići u Divulje. To smo prenijeli VOS-u iz kojeg su nam onda rekli se na požarište pošalje kanader, a da helikopter ostane na Hvaru. Osobno nisam dobivao informacije o stanju na požarištu na otoku Hvaru - kazao je Ferenc Leš.

Od 13.30 do 16 sati dva su helikoptera iz "neobjašnjivih razloga" bili na Hvaru gdje su prevozili najprije generala Stojkovića, a zatim i glavnog vatrogasnog zapovjednika Mladena Jurina. Pilot helikoptera na prethodnom je suđenju priznao da su, nakon što su oko podneva prevezli Jurina i Stojkovića, iduća tri sata po naređenju sjedili uz helikopter.

- General Stojković mi je na povratku rekao kako bi mogli svratiti do Kornata da izvidimo situaciju, no prvo smo trebali otići u Divulje po gorivo. Nedugo nakon slijetanja mi je naređeno da krenem što prije sam, bez generala, na Kornat jer su vatrogasci u okruženju. Međutim, kad sam došao tamo i pronašao unesrećene, izvršio sam dva, tri nadlijetanja, ali nisam mogao ništa učiniti te sam zvao pomoć. Tada su mi rekla da je GSS iz Splita već krenuo. Ja sam ostao tu dok oni nisu došli, kako bi im olakšao pronalazak lokacije unesrećenih, posvjedočio je na prethodno suđenju pilot helikoptera Bell.

Ranjeni izvučeni brodom, a ne helikopterom

Na pitanje suca zbog čega su teško ranjeni prevezeni policijskim brodom, a ne helikopterom svjedok Ferenc Leš nije znao odgovoriti,ali je prepostavio da ih pilot nije mogao ukrcati. Također je kazao da pilot ne treba dobiti posebno zapovijed da bi prevezao ranjene.Pilotu nije potrebna posebna zapovijed da preveze unesrećene Logično je da će ih povesti ranjene ako je išao u akciju spašavanja-kazao je na okolnost da su inkriminiranog dana helikopterom prevezena samo dvojica ranjenih vatrogasaca, a čak petorica policijskim brodom

Vatrogasci su potpuno izgorjeli, ali su normalno komunicirali!

Dalibor Ivelja, pilot helikoptera koji je nakon stradavanja prevozio dva ranjena vatrogasca u Zemunik, opisao je u ponedjeljak kako su vatrogasci bili potpuno izgorjeli, ali su normalno govorili. 'Jedan od njih je bio u polusjedećem položaju i pokušao je uzeti bocu bode. Nisu govorili što im se dogodilo, i bili su potpuno bez odjeće. Tražili su piti', opisao je. Posebno je zapamtio ljutnju posade helikoptera koja je ih je prethodno prevozila na Kornat. 'Pilot je bio jako ljutit i rekao je da je sve bilo traljavo. Ispričao je da su vatrogasci bili spori, da im je curio benzin, te da su fotografirali helikopter zbog čega ih je u jednom navratu skoro uhvatila vatra'- posvjedočio je Ivelja.

Na mjestu nesreće bila je neizgorena papirnata vrećica

- Iako sam bio u šoku, sjećam se da sam na mjestu nesreće vidio potpuno istopljenu vatrogasnu kacigu, a desetak metara pored potpuno neoštećenu papirnatu vrećicu u kojoj je bio kruh. Mislio sam da je to donio netko iz DVD-a. Sjećam se i da sam vidio otopljenu aluminijsku spojku. Tada smo naišli najprije na pet mrtvih tijela, a nakon toga smo pronašli i šestog- posvjedočio je Marijan Serdarev iz JVP-a Šibenik koji je inkriminiranog dana bio u grupi od šest vatrogasaca koji su poslani na Kornat u izvlačenje vatrogasaca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. svibanj 2024 09:43