REPOVI ‘VLAKA SMRTI‘

HŽ Infrastruktura osporava tužbu: ‘Vlak uništen u Rudinama nije vrijedio toliko i vlasnik je druga tvrtka‘

HŽ Infrastruktura mora isplatiti tvrtki HŽ Putnički prijevoz 3,2 milijuna eura s kamatama i 101.014 eura parničnog troška

Mjesto željezničke nesreće u Rudinama kada je 24. srpnja 2009. u 12.08 sati na potezu između kolodvora Labin Dalmatinski i Kaštel Stari iskočio s tračnica nagibni vlak

 Mario Todoric/Cropix/Cropix

Za tri mjeseca, 24. srpnja, obilježit će se još jedna godišnjica sjećanja na žrtve stravične željezničke nesreće u Rudinama u Kaštel Novom gdje je prije 15 godina zbog izlijetanja putničkog nagibnog vlaka poginulo šest putnika. Vlak je prometovao na relaciji Zagreb - Split, ozlijeđeno je 55 ljudi, a kao glavni krivci te najveće željezničke tragedije prokazani su Ivica Medak (66) iz HŽ Infrastrukture te Jozo Bazina (73), pravomoćno osuđeni i s odsluženim zatvorskim kaznama. HŽ Putnički promet uredno iz godine u godinu objavljuje sjećanje na žrtve, a prije dvije godine odlučili su pokrenuti tužbu protiv HŽ Infrastrukture za naknadu štete, pri čemu se potegnulo i pitanje u čijem je vlasništvu bio ‘vlak smrti‘ ICN 521 onda, a u čijem je danas.

image

Nesreća nagibnog vlaka u Rudinama

"S obzirom na to da se u konkretnom slučaju radi o odgovornosti u vezi s radom osuđenika, stekli su se elementi odštetne odgovornosti poslodavca HŽ Infrastrukture prema HŽ Putničkom prijevozu kao oštećeniku. HŽ Putnički prijevoz je kao željeznički prijevoznik temeljem ugovora o pristupu željezničkoj infrastrukturu RH, sklopljenog s HŽ Infrastrukturom kao upraviteljem infrastrukture, obavljao usluge javnog prijevoza. Ugovor propisuje i da upravitelj infrastrukture odgovara za štetu na željezničkim vozilima koja se koriste te za štetu koju pretrpe radnici željezničkog prijevoznika i treće osobe.

A ujedno je propisano i da upravitelj infrastrukture odgovara za štetu nastalu na željezničkim vozilima ako je šteta nastala kao posljedica djelovanja ili propusta treće osobe s kojom je upravitelj infrastrukture u ugovornom odnosu. Nesporno je utvrđena odgovornost radnika HŽ Infrastrukture, odnosno da su nepropisno obavljeni radovi na željezničkoj infrastrukturi uzrok prometne nesreće i cjelokupne štete. Podjelom s preuzimanjem HŽ Vuče vlakova, HŽ Putničkom prijevozu je pripao, među ostalim, i potpuno uništen vlak u štetnom događaju. Njegova vrijednost je bila 23,9 milijuna kuna", navodi HŽ Putnički prijevoz u tužbi podnesenoj sudu.

image

Nesreća u Rudinama

Paun Paunovic/Cropix

I dok HŽ Infrastruktura priznaje nastanak štetnog događaja, osporava navode da je uništeni vlak u vlasništvu HŽ Putničkog prijevoza i samu procijenjenu vrijednost vlaka.

Nepravomoćna presuda o isplati 3,2 milijuna eura

Nakon svih izvaganih dokaza, počevši od knjigovodstvene evidencije i ispisa evidencije vrijednosti vlakova HŽ Vuče vlakova do provedenog kombiniranog financijsko-knjigovodstvenog vještačenja, Trgovački sud je donio nepravomoćnu presudu prema kojoj HŽ Infrastruktura ipak mora isplatiti vrtoglavih gotovo 3,2 milijuna eura s kamatama od 2009. godine, ali i nadoknaditi 101.014 eura parničnog troška HŽ Putničkom prijevozu.

image

Nesreća u Rudinama

Paun Paunovic/Cropix

Vještaci Mladen Nikšić i Monika Stanić pojasnili su da su Hrvatske željeznice 2003. zaključile s proizvođačem Bombardier Transportation ugovor o prodaji vlakova Regioswinger. Kupljeno je osam dvodijelnih vlakova čija je pojedinačna cijena bila četiri milijuna eura. Prije puštanja u promet vlakovi su bili tehnički pregledani i odrađene su probne vožnje.

image

Obilježavanje godišnjice željezničke tragedije

Ante Cizmic/Cropix

Nakon što je tvrtka HŽ Hrvatske željeznice prestala postojati, nastala je krovna tvrtka HŽ Holding koja je obuhvatila, uz Infrastrukturu i Putnički prijevoz, još i Cargo te Vuču vlakova. Imovina se počela dijeliti te su u vlasništvo Putničkog prijevoza ušli putnički vagoni, teretni su pripali Cargu, a sva vučna vozila postala su vlasništvo HŽ Vuče vlakova. A kako su u HŽ Infrastrukturu ušla sva željeznička vozila i mehanizacija potrebna za gradnju i održavanje infrastrukture te su vučna vozila od lokomotiva do motornih i nagibnih vlakova pripadala Vuči vlakova, nakon prestanka postojanja potonje tvrtke svi motorni vlakovi pripali su HŽ Putničkom prijevozu, pa tako i vlak smrti - pojasnili su vještaci otkrivši tako da je u vrijeme nesreće vlak doista bio dio imovine HŽ Vuče vlakova sve do rujna 2012. nakon čega je postao imovina HŽ Putničkog prijevoza.

image

Obilježavanje godišnjice željezničke tragedije

Ante Cizmic/Cropix

Sudski postupak trajao desetljeće

Nakon desetogodišnjeg kaznenog postupka bivši šef ekologije HŽ Infrastrukture Ivica Medak osuđen je pravomoćno na četiri godine zatvora, dok je Jozo Bazina, savjetnik u tvrtki Intrade, dobio godinu manje. A kako su smatrali da nisu imali pošteno suđenje, da su vještaci bili pristrani i da su im bili odbijeni predloženi dokazi, obratili su se tužbama Ustavnom sudu koji ih je odbio.

Prema presudi, nesreću je izazvao novi, neprovjereni retardant TG-300 (sredstvo za usporavanje rasta korova), koji je onemogućio kočenje nagibnog vlaka. Medak je, prema presudi, predložio uporabu novog retardanta i kao predsjednik povjerenstva predložio da se prihvati ponuda tvrtke Intrade d.o.o. Zagreb, iako je znao da se radi o dotad neisprobanom tipu retardanta i nije naložio njegovu provjeru. Svoje grijehe otplatili su služenjem kazne u Lipovici odnosno Valturi, a ostali suoptuženici su tijekom postupka bili oslobođeni krivnje.

image

Suđenje optuženima za nesreću u Rudinama na Županijskom sudu u Splitu - dvojica osuđena ostali oslobođeni

Vojko Basic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 11:37