NOVE INFORMACIJE O SUDARU

Sustav je upozoravao iskusnog strojovođu, ali zbog ovog je detalja mislio da je u kvaru?

Da strojovođa nije dvaput stisnuo crveni taster sustav bi ga sam zaustavio, kaže nam izvor s mjesta nesreće

Mjesto nesreće

 Tomislav Kristo/Cropix/

Pristižu novi detalji o sinoćnjoj teškoj željezničkoj nesreći koji bi možda mogli rasvjetliti kako je došlo do teškog sudara te zašto stradali strojovođa putničkog vlaka nije na vrijeme zaustavio vlak, i to na dionici na kojoj postoji takozvani automatski pružni blok odnosno moderni APB sustav koji služi za osiguravanje sigurnosti prometa.

Naime, prema informacijama koje je dobio Jutarnji list od upućenih izvora, strojovođa koji je upravljao putničkim vlakom na kolodvoru u Okučanima od prometnika je dobio informaciju kako izlazni signal u sklopu automatskog pružnog bloka, koji na ovoj dionici regulira sigurnost prometa, nije ispravan te je dobio usmeni nalog da do prvog, neispravog signala vozi brzinom od 30 kilometara na sat, nakon čega je smio nastaviti voziti normalnom brzinom (ona na ovoj dionici iznosi maksimalno 160 kilometara na sat).

Za pretpostaviti je da je strojovođa tako i napravio te je nakon prolaska neispravnog signala ubrzao vlak do brzine preko sto kilometara na sat, što je sve u okviru propisanih pravila.

Zasad se čini kako bi možda baš taj prvi, neispravni signal mogao biti razlog zašto strojovođa u nastavku vožnje nije usporio vlak kojim je upravljao te ga u konačnici zaustavio, iako je u skladu sa svim propisima bio obaviješten da se ispred njega na pruzi nalazi zaustavljeni teretni vlak te je čak dva puta sustavu čak i potvrdio da je toga svjestan.

Naime, sustav je strojovođu na udaljenosti od pet kilometara prije zaustavljenog vlaka žutim svjetlom obavijestio kako se ispred njega nalazi vozilo u kvaru, a zatim je novo upozorenje primio na udaljenosti od dva kilometar od pokvarenog vozila, u obliku crvenog svjetla.

"Dakle, taj sustav, u slučaju kad se na pruzi na primjer nalazi vlak u kvaru, predviđa dojavljivanje informacije o tome vlaku u dolasku, i to u dva navrata. Prvi put strojovođa vlaka na udaljenosti od nekih maksimalno pet kilometara dobiva obavijest kroz žuto svjetlo da se ispred njega nalazi vlak u stajanju, nakon čega treba prilagoditi i smanjiti brzinu, a potom slijedi još jedno dojavljivanje, ovog puta u obliku crvenog svjetla koje se nalazi nekih dva do dva i pol kilometara od vlaka u stajanju", kaže nam naš sugovornik.

Koliko je zasad poznato, taj je sustav sinoć bio funkcionalan, a sam strojovođa putničkog vlaka, neslužbeno doznajemo, morao je biti svjestan da se ispred njega nalazi vlak u stajanju jer bi ga u suprotnom APB automatski zaustavio.

"Naime, sustav funkcionira tako da strojovođa, kad vidi žuto svjetlo, mora stisnuti jedan taster kako bi potvrdio da je zaprimio informaciju te usporiti vožnju na maksimalno 30 kilometara na sat, u suprotnom ga sustav automatski izbacuje i zaustavlja. Nakon toga strojovođa po drugi puta mora stisnuti taster nakon što ugleda crveno svjetlo, također kako bi sustavu potvrdio da je svjestan da je ispred njega vozilo u kvaru", kaže nam naš sugovornik.

S obzirom na to da vlak nije bio automatski zaustavljen, naš sugovornik pretpostavlja da je strojovođa morao u dva navrata stisnuti taster te sustavu potvrditi kako zna da je ispred njega vlak u stajanju, no ostaje nejasno zašto nije usporio brzinu, a u konačnici i potpuno zaustavio vlak.

"Moguće da je, nakon špto je u Okućanima zaprimio informaciju kako je izlazni signal neispravan, zapravo mislio kako je cijeli sustav u kvaru, no to je u ovoj fazi teško procijeniti", kazao nam je naš sugovornik.

Kako neslužbeno doznajemo, stradali strojovođa bio je iskusan, navodno u dobi pred mirovinom, a u nesreći je navodno stradao i kondukter koji se u tom trenutku nalazio u prednjem djelu putničkog vlaka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 08:03