MUKE PO COVID PROPUSNICAMA

‘Cijepio sam se, a toga nigdje u sustavu nema. Kako ću putovati? Ovo je potpuni kaos!‘

Informacije u sustavu e-Građani nisu ažurirane, nitko ne zna kako će sve skupa funkcionirati
 Vesna Veselić/Ilustracija

"Ne, nigdje na platformi e-Građani nisam vidio da je upisano da sam prebolio koronu, a prebolio sam je prije tri i pol mjeseca”, kaže nam Srećko iz Pule kojega smo zamolili da pogleda u svoj osobni zdravstveni karton na ovoj platformi.

Jasenka se cijepila u Zagrebu 11. svibnja putem svoje tvrtke no tri dana kasnije dobiva mail: Pozvani ste na Pfizer/BioNTech COVID cijepljenje. Prvu dozu cijepljenja primit ćete 21. svibnja, a drugu...

Pozivnica za cijepljenje ju je iznenadila, jer je prvu dozu primila ranije ovaj tjedan. Odlazi na svoj osobni zdravstveni karton u sklopu sustava e-Građani ne bi li provjerila piše li joj tamo možda da je krenula s cijepljenjem.

Uvidom u svoju medicinsku biografiju, ostala je razočarana. Njezino cijepljenje prvom dozom na tom portalu nije zabilježeno. Tek su navedeni novi termini za cijepljenje na koje je naručena.

“Zašto nigdje nije zavedeno da sam se cijepila? Da nemam ovaj komad papira koji sam dobila prilikom cijepljenja i sama bih se zapitala tko me i čime cijepio”, zaključuje ironično.

Nakon Vladine najave da ćemo od 1. lipnja početi primjenjivati digitalni zeleni certifikat, odnosno zelene covid-putovnice te da smo kao prva članica EU uspješno obavili sva pilot-testiranja za tu primjenu, odlučili smo provesti vlastitu istragu te vidjeti koliko smo uistinu spremni? Pokušali smo istražiti kako stvari stoje u praksi u ovom trenutku, dva tjedna prije izdavanja covid-putovnica koja će služiti za prijelaz granice, odlaske u restorane, koncerte i druga slična događanja.

Razgovarali smo s četrdesetak građana koje smo zamolili da provjere što im je točno upisano na e-zdravstvenim kartonima koji bi trebali objedinjavati sve zdravstvene informacije građana, pa tako i one vezane za covid. Imali smo sugovornike koji su preboljeli koronavirus te se nisu cijepili, osobe koje nisu preboljele bolest te su se cijepile jednom ili već dvaput, kao i osobe koje su preboljele covid-19 te potom primile jedno cjepivo.

Nakon ankete koju smo proveli razgovarajući s građanima, liječnicima i predstavnicima lokalnih Stožera, možemo s velikom sigurnošću zaključiti da na terenu vlada popriličan kaos.

Najvažniji preduvjet za uspješno funkcioniranje sustava su sređeni registri osoba koje su ili cijepljene, ili su preboljele koronu ili su se testirale u posljednjih 48 sati. Međutim, veliki je broj cijepljenih osoba koji uopće nisu evidentirane u sustavu e-Građani - obiteljski liječnici koji unose podatke o cijepljenima i oboljelima rade to u svoje aplikacije koje očito nisu sistemski povezane s platformom e-Građani, što je bitno jer će upravo preko tog sustava građani moći preuzeti digitalne zelene potvrde.

Dakle, platforma e-Građani podatke vuče iz CEZIH-a (Centralnog informacijskog sustavu RH), a taj bi se registar prema pravilu trebao puniti u realnom vremenu. Svi korisnici sustava e-Građani trebali bi moći vidjeti sve svoje podatke. No, izgleda da ti podaci ipak nisu ažurirani. Što se tiče cijepljenja, svaka druga osoba imala je drugačiju situaciju.

Primjerice, jedna osoba je to učinila 22. travnja, tri 29. travnja te jedna 12. svibnja. I za to nemaju nikakve zabilježbe na e-Građani. Dvjema medicinskim djelatnicama koje su cijepljene dvaput tijekom veljače, to je uredno evidentirano, kao i trojici naših sugovornika koji su bili preboljeli covid-19. Onima koji su cijepljeni i evidentirani zapravo samo piše opaska: “posjet liječniku” na dan kada su primili cjepivo.

- Cijepila sam se prošli utorak prvom dozom, ali nigdje u e-Građani to ne vidim, niti vidim da je zabilježeno, niti kada ću primiti drugu dozu. Početkom lipnja moram ići na put u Austriju pa sam zvala svog liječnika da ga pitam kakva je situacija oko izdavanja covid-putovnica i kako bih to mogla napraviti, i bih li uopće mogla to napraviti ako sam cijepljena samo jednom dozom, ali su me uputili na graničnu policiju pa neka vidim s njima. Rekli su mi da me oni još drže na popisu za cijepljenje. Moram priznati da mi nije jasno kako mogu biti na popisu svog liječnika i dalje, ako sam u međuvremenu putem svoje tvrtke obavila cijepljenje u Zavodu za javno zdravstvo. Priznali su mi da oni ionako zadnji sve saznaju i da jednostavno nisu umreženi i neka se snađem - ističe Barbara iz Pule.

Ni liječnici ne znaju kako će sve to skupa funkcionirati, ali nam svi ispod stola kažu da vlada velika zbrka i da se mijenjaju informatičari i sustav.

- Mi odmah upisujemo u naš sustav kada je netko cijepljen i čime i sve se to može vidjeti u zdravstvenom kartonu svakog pacijenta. A zašto to nije navedemo i u e-Građani, to ne znam. No, sve to što se događa, da se ljudi ne brišu s popisa ako su već cijepljeni putem svoje tvrtke, samo govori kakav je kaos vani. Nije mi jasno zašto se jednostavno sustav na to nije spremio kada se znalo da će se uvoditi covid-putovnica početkom lipnja. Znamo da će to zaživjeti, ali sada vlada zbrka oko svega. Jednostavno nismo umreženi - čuli smo od jednog istarskog liječnika koji je htio ostati neimenovan.

Provjerili smo situaciju u Karlovačkoj županiji. Ravnateljica Doma zdravlja Karlovac Tatjana Šterk Tudić kaže nam da su liječnici smo izvršitelji cijepljenja te da to evidentiraju u svojem sustavu eCIJEPIH, a “sada su dobili još jedan dodatni sustav, pa će to prebaciti na drugu licencu, ali ne zna zašto je to tako”.

Kaže da još nisu krenuli s “prebacivanjem” podataka u e-Građani te ne zna kako će se to informatički povezati, pa nas upućuje na ZZJZ, koji je koordinator cijepljenja. Branko Zoretić, ravnatelj ZZJZ-a Karlovačke županije, kaže nam da je obiteljski liječnik osoba koja vidi da je netko cijepljen.

- Iskreno, ne znam mora li ona u tom dijelu nešto poklikati. Ako ima problema najbolje se javiti obiteljskom liječniku jer je preko sustava eCijepih sve tamo vidljivo. To bi automatizmom trebali biti vidljivo u sustavu eGrađanin. Mislim da sustav za izdavanje covid-putovnice još nije zaživio. Možemo reći da je u tijeku postupak usklađivanja svih tih podataka - kazao nam je ravnatelj Zoretić, dodajući da vjeruje da je broj osoba koje nisu evidentirane jako mali.

Evo još jednog primjera iz Zagreba. Dva člana Anamarijine obitelji krajem zime bila su pozitivna. Suprug i sin su nakon brisa dobili potvrdu infekcije covid-19. Iako su ona i drugi sin u isto vrijeme imali identične simptome, bolove u tijelu, temperaturu i slabost, oboje su na testu bili negativni. Ona je čak triput testirana i uvijek je rezultat bio negativan.

U sustav e-Građani uneseni su nalazi svih briseva koje su obavili, a pozitivnim članovima piše i dijagnoza. Anamarija nam kaže da, prema riječima i epidemiologa i liječnika opće medicine, i njih dvoje iz obitelji, negativnih na testu, vode kao covid pozitivne za vrijeme trajanja samoizolacije. Kasnije su oboje serološkim testom na uputnicu dokazali preboljelu infekciju i liječnica opće medicine im je na temelju toga dala potvrdu o prebolijevanju za specijalistički pregled u bolnici na koje je dijete moralo ići. No, to nigdje ne stoji u sustavu, kao ni rezultat serološkog testa.

Ladinu četveročlanu obitelj iz Zagreba korona je ‘zadesila’ sredinom studenog. Kći je imala povišenu temperaturu samo jednu večer, nekoliko dana prije nego što je sama dobila temperaturu i osjetila bolove u tijelu. Zbog sumnje u koronavirus, nazvala je svoju liječnicu koja ju je odmah poslala na test. Za kćer je rekla da nema potrebe jer su ionako svi u izolaciji, tako da njoj virus nije potvrđen brisom. Kasnije su i 8-godišnji sin i suprug dobili simptome i obojica su bili na brzom antigenskom testu, koji nije zaveden u sustavu, ali im je liječnica upisala dijagnozu - Akutna respiratorna bolest uzrokovana 2019-noCov.

Kći je kasnije u prosincu bila na serološkom testu u privatnom laboratoriju. Potvrđeno je da je preboljela covid-19, ali rezultat testa nije upisan u sustavu Portal zdravlje.

Lada i njezin suprug u travnju su primili prvu dozu Astra Zenece uz objašnjenje da druga neće biti potrebna jer su virus preboljeli. Oboma im je pod rubrikom Posjet liječniku na datum cijepljenja upisano: Potreba za cijepljenjem protiv drugih specificiranih virusnih bolesti. No, detalji o cjepivu ne pišu. Hoće li oni moći dobiti covid-putovnicu? Nitko to još ne zna.

Jedan je varaždinski liječnik ažuran u upisivanju. Drugi pak nije. Gospođa se prvom dozom Pfizera cijepila 19. travnja,drugom 5. svibnja, piše u njezinom e-kartonu na portalu e-Građani.

Istovremeno, drugi liječnik, čini se, znatno zaostaje s upisivanjem podataka o svojim pacijentima. Cijepljena je 23. travnja u Gospodarskoj školi Varaždin, s istim rezultatom što se upisa tiče – do 14. svibnja nije upisano da je primila prvu dozu.

Prilična zbrka vlada i na istoku zemlje. Marko iz Osijeka primio je obje doze Pfizera. I oba cijepljenja su mu upisana u sustav e-Građani. Marija iz Baranje cijepila se jednom dozom AstraZenece i tada je odmah dobila termin za docjepljivanje drugom dozom, a onda je deset dana nakon što se cijepila oboljela od covida-19. Danas, kada pogleda u sustav e-Građani, na njezinom je profilu upisan samo termin u kojem treba dobiti drugu dozu cjepiva. Prva doza koju je primila prije mjesec dana, kao i činjenica da je u međuvremenu preboljela covid, nigdje se ne spominju.

Dalibor iz Čepina prebolio je covid na prijelazu iz studenoga u prosinac prošle godine, a onda se nedavno odlučio cijepiti jer mu istječe šest mjeseci od zaraze. Cijepljenje je obavio prije devet dana, ali taj podatak još mu nije dostupan u sustavu e-Građani. Podatak o oboljenju od covida, pak, uredno je evidentiran.

Ovo su različiti primjera iste problematike, koji samo potvrđuju kako Ministarstva zdravstva i dalje prolazi porođajne muke oko platformi, aplikacija i svega ostaloga što bi već za dva tjedna trebalo početi olakšavati živote građanima Hrvatske...

Usput su se otvorila još neka pitanja na koja nitko zasad ne može dati odgovor. Primjerice, Dalibor je unutar šest mjeseci prebolio covid i cijepio se, a kako je Krunoslav Capak nedavno izjavio - osobama koje su preboljele covid dovoljna i jedna doza cjepiva unutar šest mjeseci od oboljenja. No kada je Dalibor liječnici koja ga je cijepila kazao kako je prebolio covid unutar šest mjeseci te da mu zbog toga ne treba drugo cjepivo, ona je samo slegnula ramenima i kazala da oni moraju upisati drugi termin. Trenutno je potpuno nejasno može li Dalibor temeljem činjenice da je prebolio covid i onda se cijepio tri tjedna prije isteka šest mjeseci od preboljenja dobiti covid-putovnicu te hoće li mu ona vrijediti i za putovanja u inozemstvo?

Nekoliko liječnika obiteljske medicine s kojima smo razgovarali kazali su nam da svi njihovi pacijenti, koje su sami naručivali i cijepili u svojim ordinacijama, dok se nije prešlo na cijepljenja po punktovima, imaju u sustavu e-Građani evidentirano da su cijepljeni.

- Liječnici obiteljske medicine rade na jednom od pet ponuđenih programa kojima smo informatički umreženi sa središnjim sustavom HZJZ-am dok se Zavodi za javno zdravstvo koriste drugim programima. Evo sada sam provjerila s petero svojih pacijenata koje sam cijepila u ordinaciji i svi su mi potvrdili da je to cijepljenje evidentirano u sustavu e-Građani.

No, imam i neke pacijente koji su se unazad 10 dana cijepili na punktovima, što nije nigdje evidentirano, pa ni ja osobno nemam uvid u to da su oni cijepljeni. Mogla sam ih tako i nazvati ili im poslati mail da imaju termin za cijepljenje, ne znajući da su oni to obavili - kazala nam je jedna osječka liječnica, a slično su nam govorili i drugi. Problem je, dakle, očito negdje u sredini, odnosno na putu od punkta do centralnog sustava.

- Naši djelatnici koji su angažirani na cijepnim punktovima odmah unose sve podatke u GX aplikaciju koja nam je nedavno stigla kao premosnica. Naime, dosad su se sva cijepljenja evidentirala u sustav e-Cijepih, a sada se zbog najave izdavanja covid putovnica radi prebacivanje svih tih evidencija u sustav e-Građani, pa zbog toga sada sve unosimo u GX aplikaciju iz koje bi se evidencija trebala preusmjeriti prema centralnom sustavu, pa i sustavu e-Građani. Kod nas se to radi odmah pri samome cijepljenju, a bude li nekih tehničkih poteškoća, onda najkasnije 24 sata nakon cijepljenja. Dakle, s naše strane to se odradi u zadanim rokovima, a za dalje nismo odgovorni, no vjerujem da će se sve te platforme i evidencije ubrzo uskladiti - kazala je prof. dr. Nataša Turić, ravnateljica NZJZ Osječko-baranjske županije.

Nakon kaosa u koji smo se uvjerili razgovarajući s ljudima sa svih dijelova zemlje, pomoć smo, odlučili zatražiti preko otvorenog telefona HZJZ-a 0994683001. Ženskoj osobi koja nam se javila nismo se predstavili, ali smo pitali na koji način možemo doći do covid-putovnice ako smo uredno cijepljeni, ali nismo evidentirani u sustavu e-Građanin. Odgovor nije bio ohrabrujući.

Joooj, to vam je još u povojima, čitam po medijima kako to sve najavljuju, ali trebat će još vremena da to zaživi na terenu. Vama je najbitnije za prijelaz granice da imate potvrdu šest mjeseci od cijepljenja - kaže nam gospođa.

- Ali, ja bih želio baš tu covid-putovnicu - pitamo još jednom.

- Ma bit ćete vi vjerojatno evidentirani, ali ne znam, evo, ja ću sada pogledati u svoj e-Građani, ja sam cijepljena u siječnju i veljači, ali također nisam evidentirana. Ovako, vi s potvrdom o preboljenju i potvrdom o jednoj primljenoj dozi možete doći na granicu, predočiti to i oni prihvaćaju. Sad je to tako, bolje vam je imati fizički te papire, ili ako imate pozitivan test ili potvrdu liječnika, to će vam biti dovoljno - objasnila je ljubazna gospođa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. listopad 2022 12:20