PREBACILI TROŠKOVE

Crna lista online trgovina: Evo koje naplaćuju poštarinu za povrat kupljene robe, a koje ne

Na svaku milijardu dolara robe prodane preko online shopova trgovci imaju trošak od čak 166 milijuna dolara na ime povrata proizvoda

Ilustracija

 Richard B. Levine/Ddp Usa/Profimedia/Richard B. Levine/ddp Usa/profimedia

Prošlo je osam godina otkako je Europska unija uvela pravilo prema kojem potrošači svu robu kupljenu online u roku od 14 dana imaju pravo vratiti u trgovinu, no rijetko se to može napraviti besplatno.

Odnosno, nakon godina u kojima su trošak povrata robe - dakle poštarine - u takvim situacijama uglavnom podmirivali trgovci, od ove godine dobar dio online trgovaca taj je trošak prebacio na potrošače.

Zatrpani povratima

Jednostavnije rečeno - oni i dalje imaju pravo većinu robe kupljene online vratiti trgovcu te dobiti povrat novca, no u većini slučajeva sami će morati snositi cijenu dostave robe u trgovinu, zbog čega se povrat mnogima pokazuje neisplativim.

Posebno ako je moraju vraćati u neka skladišta izvan Hrvatske te ako nemaju mogućnost da je osobno odnesu u neku fizičku trgovinu, što je, na sreću, opcija koju mnogi danas imaju.

Razlog zašto su se trgovci taj trošak odlučili prebaciti na kupca, između ostaloga, leži u činjenici da potrošači, logično, masovno koriste mogućnost povrata robe, zbog čega su mnogi trgovci zatrpani povratima, a dio se, pak, bori i s potrošačima koji planski naručuju veći broj artikala različitih veličina, pa zadrže onaj koji im odgovara, a ostalo naprosto vrate u trgovinu.

Prema procjenama Američkog nacionalnog saveza trgovaca, kupci su tijekom 2020. vratili robe u vrijednosti 100 milijardi dolara, a prošle godine čak 218 milijardi dolara. Na svaku milijardu dolara prodane robe, naime, trgovac ima trošak od 166 milijuna dolara na ime povrata, pa se mnogima učinilo logično taj trošak naprosto prebaciti na leđa potrošača.

Direktiva EU

Direktivom EU to je i moguće, pa ne čudi što su mnoge trgovine odlučile iskoristiti to pravo te tijekom 2022. odlučile prestati plaćati trošak poštarine u slučaju povrata, i to prebacile na leđa kupaca.

Mnogi potrošači toga nisu svjesni te o obvezi plaćanja poštarine u slučaju povrata najčešće saznaju neposredno prije nego što se odluče vratiti robu, a za mnoge tada bude kasno.

S obzirom na to da je vrijeme blagdana te kako će mnogi nakon Božića poželjeti vratiti krpice koje su impulzivno naručili, Jutarnji je provjerio kakva je situacija s online trgovinama u kojima najčešće kupuju Hrvati, te koje su od njih uvele naplatu poštarine, a koje su to prebacile na kupce.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 12:41