USKO GRLO

Dobili dozvole za izgradnju zgrada na samo dva metra od nebodera: ‘Dva čovjeka se ne mogu mimoići‘

Ovo je slijepa ulica od sto metara. Mora postojati okretište za vatrogasno vozilo na kraju. Ima li ga ovdje?! - čudi se stručnjak
Novogradnja na splitskom Kmanu 
 
 Josko Supic/Cropix

Gledajući oglas rekli biste da se radi o dijelu grada koji je u nastajanju jer dvjema zgradama nedostaje susjedstvo. Društvo im prave tek velike količine plavog neba prošaranog ugodnim bijelim oblacima. No, istina teško da može biti udaljenija između prizora na reklami i onoga što vas doista očekuje u tom dijelu Splita, gdje se godinu dana odvijaju građevinski radovi na užas tamošnjeg susjedstva. Građevinska investicija se zove "Projekt Kman", a investitor je tvrtka Manas koja je u prošloj godini ostvarila dobit od 33 milijuna kuna, s ukupnom zadržanom dobiti od 114 milijuna kuna.

Premda se smatra da su Splićani oguglali na sve opačine od gradskih urbanista kada je riječ o nehumanoj gradnji, jer po tome ovaj grad slovi kao mračna perjanica, čak je i za njihove pojmove primjer s Kmana teško shvatljiv urbicid.

Naime, parcela od oko 1500 kvadrata, gdje se donedavno nalazila ozelenjenja površina, s igralištem za balote i trošnom napuštenom kućicom, potpuno je poništena, a na prostoru koji je služio za rekreaciju i šetnju pasa sada se gradi dvojni objekt koji se sastoji od devet etaža, dvije podzemne garaže i dvojnog objekta zgrade A i B, od kojih svaka ima prizemlje i šest katova.

image
Josko Supic/Cropix

Parcela je zapravo odavno prešla u privatno vlasništvo, no lakoća kojom je uništeno drveće i prostor za društvenu razonodu tek je samo dio šoka za Splićane. Problem po sebi jest neviđena blizina postojećim neboderima blizu kojih investitor Manas gradi 42 stana. Naime, izraz da će susjedi jedni drugima gledati u "pjate", kako se u Splitu kaže, ovdje je doslovan. Od već postojećih nebodera sjeverni od 15 katova se nalazi na desetak metara udaljenosti.

Ali, zapadniji neboder od 16 katova je samo nekoliko metara udaljen od novogradnje. Polovica stanara iz ovog nebodera imat će doslovno problema sa suncem, jer će novi objekt "Projekt Kman" imati dvije šesterokatnice visoke 21,40 metara. Zvonko Šegvić, koji je predstavljao stanare koji su se već bunili na raznim instancama, kaže da je dvije trećine stanara potpisalo peticiju protiv gradnje nebodera u svom susjedstvu, ali im to nije pomoglo.

Nisu bili niti priznati kao stranka u postupku izdavanja građevinske dozvole. Razlog je doista poseban, a stanari sumnjaju na povezanost investitora s gradskim strukturama. Naime, stanari nebodera s kojima smo razgovarali kažu da su u gradskoj upravi odbacili njihove prigovore zato što udaljenost između njihova nebodera i susjedne parcele na kojoj se izvode građevinski radovi, koji će mnogima zakloniti sunce, iznosi oko metar i pol, a neboder nema svoju okolnu parcelu. Uzak prostor između postojećeg nebodera i gradilišta kojim se jedva mogu mimoići dvojica prolaznika pripada Gradu Splitu. A Grad, kao prvi međašnik, nije imao ništa protiv intenzivne gradnje koja će u budućnosti opteretiti gradski kotar koji ima brojnih problema.

image
Josko Supic/Cropix

Naime, kako je nedavno izjavio jedan od stanara Felicijo Parčina, bivši zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Split i predavač na Visokoj školi za sigurnost, niti sadašnji neboderi ne bi mogli dobiti uporabnu dozvolu jer nemaju dovoljno parkirališnih mjesta pa automobili zauzimaju neuvjetnu cestu u koju ne može pristupiti vatrogasno vozilo i učiniti puni zaokret.

- Ovo je slijepa ulica od sto metara. Mora postojati okretište za vatrogasno vozilo na kraju. Ima li ga ovdje?! Nemoguće se okrenuti od brojnih automobila! Nema niti površine za operativni rad vatrogasnog vozila - uzbuđeno je konstatirao vatrogasni stručnjak.

Stanje će biti još gore nakon što se 2022. sagrade novi objekti jer će na 42 nova stana biti samo 47 garažnih mjesta, što je malo jer danas većina obitelji ima više od jednog automobila. Stoga će velik broj stanara biti prisiljeno držati automobile na ulici. To se već danas čini nemogućom misijom, već sada se govori da ima nekih susjeda koji dok su na poslu drže motore na mjestima gdje inače parkiraju aute kako bi rezervirali mjesto. Poseban problem na Kmanu, kažu nam stanari, stvaraju službenici obližnje banke koji dolaze na posao automobilima pa ih po uskim uličicama ostavljaju tijekom radnog vremena jer u poslovnoj zgradi u kojoj rade ne žele plaćati najam za parkiranje. 

Susjedi gradnju koju gledaju svaki dan smatraju sramotnom, ne vide opravdanje zašto se dozvolila ako se želi dobro sadašnjim, ali i budućim stanarima.

image
Josko Supic/Cropix

- Volio bih da gradonačelnik Andro Krstulović Opara dođe ovamo, kao i onaj koji je izdao dozvolu za ovakvu gradnju, i da se pola sata stide pred nama koji ovo moramo trpjeti - ogorčen je Šegvić.

No, investitor očito računa da se nitko od nadležnih neće zacrveniti od neugode pa je počeo prodavati 42 stana, iako na gradilištu ima dozvolu koja je izdana 2018. za 37 stanova i tri poslovna prostora. Ali, na simulaciji zgrada koja se nalazi uz ogradu gradilišta, kao niti na stranicama Manasa, nema više poslovnih prostora.

Nazvali smo Manas na broj s one reklame na kojoj plavo nebo okružuje nacrtane zgrade, a obližnji neboderi se ne vide, premda je oglas stavljen pokraj njih.

Predstavili smo se i upitali kako prodaju 42 stana, ako imaju na gradilištu dozvolu koja važi za 37 stanova.

- Molim, jeste li vi nazvali radi kupnje, ili za druge informacije? - upitala nas je gospođa koja se javila. Kada smo joj ponovili tko smo i što smo, rekla je da nije ovlaštena za davanje tih izjava, uz dodatak, "možete mi poslati mail pa ga mogu poslati nadređenima".

Poslali smo mailom upite. Zanimalo nas je kako se, dakle, u zoni M1 (pretežito stambene gradnje) gradi isključivo stambeni objekt od čak 42 stana. Upitali smo investitora je li prenizak standard da se na toliko stanova ponudi samo 47 garažnih mjesta (1,1 po stanu), osobito jer je zapadni dio Kmana već sada prometno zagušen vozilima zaposlenika banke i okolnih stanara. Stoga je naše treće pitanje glasilo: "Možete li garantirati da bi vatrogasno vozilo moglo sigurno pristupiti objektu koji gradite i postojećim neboderima, nakon što stanari usele u 'Projekt Kman' pa oni i njihovi gosti parkiranjem po Varaždinskoj zauzmu tu ionako pretrpanu ulicu?"

Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor od investitora.

image
Josko Supic/Cropix

Upitali smo i građevinsku inspekciju gradi li se mimo građevinske dozvole, ali niti od njih već nekoliko dana nismo dobili odgovor, premda su im uredi udaljeni oko 400 metara zračne linije od gradilišta na Kmanu (izmjerili smo u Arkodu).

Obratili smo se Gradu Splitu, a odgovor nam je poslao Boris Marelja, v.d. voditelja Odsjeka za provedbu dokumenata prostornog uređenja.

- Uvidom u zaprimljene zahtjeve utvrđeno je da je tvrtka Manas d.o.o. Split 5. 10. 2020. godine podnijela zahtjev za izmjenom i dopunom građevinske dozvole koji je u obradi - odgovrio nam je Marelja, uz zanimljiv dodatak.

- S obzirom na vaše navode u mailu, bitno je skrenuti vam pažnju na odredbe članka 26. GUP-a, a koji se odnosi na mogućnost gradnje stanova u prizemlju, a glasi: 'Nove srednje i visoke stambene građevine u konsolidiranim i nisko konsolidiranim područjima grade se i planiraju s predvrtovima, ako se u prizemlju planira gradnja stanova. Omogućava se prenamjena poslovnih prostora u prizemlju u stanove samo ako je osigurano uređenje predvrtova za te stanove' - napomenuo nam je voditelj ovog odsjeka.

Prođe li prenamjena u objekt od 42 stana radi predvrtova, to će biti doista gorka ironija. Iščupano je desetak stabala s travom, tone zemlje su izvađene, razbijena je s pikamerima prirodna stijena u kamenčiće, što je stvaralo ogromnu buku. Nakon što se iskopala rupetina i u nju ulilo tone betona, sada će se na njega posaditi malo travice, koji cvjetić i stablo na vrlo mali prostor, a sve to "zelenilo" bi trebalo poslužiti da se dobije pet stanova više u odnosu na izvorni projekt. Milan Bandić je rekao da bi mogao na Sorboni predavati operativnu politiku, no uspije li ova operacija za "Projekt Kman", autor plana ili onaj tko ga tumači mogao bi barem predavati kolegij "predvrtom do stana".

Zašto se nije odmah išlo na dozvolu za 42 stana, nego 37 plus tri poslovna prostora? Možda je "skromnija" varijanta prvo išla jer je Manasu trebalo oko godinu dana da sklopi kupoprodajni ugovor s prethodnim vlasnicima i da se uknjiži, ali oni su sve vrijeme gradili. Kad su postali vlasnici parcele u zemljišnim knjigama koncem listopada, pojavila se nakon toga vizualizacija za "Projekt Kman", a oni su malo prije toga podnijeli zahtjev za izmjenom projekta.

U Splitu se smatra da je investitoru išla na ruku dosadašnja povezanost s gradonačelnikom Androm Krstulovićem Oparom i HDZ-om.

image
Josko Supic/Cropix

Opara je direktora Manasa Stjepana Radovića uzeo kao savjetnika u svoj "Financijsko-gospodarsko savjetnički tim" za borbu protiv ekonomskih posljedica koje Grad trpi od pandemije koronavirusa. Rezultati ovog tima nisu poznati, ali mediji su primijetili da je izvršna vlast 2019. pomogla poduzetniku Radoviću. Naime, on je za poslovni prostor u vlasništvu sestrinske firme Radović gradnja, koji se nalazi blizu POS-ovih zgrada na splitskom predjelu Kila, zatražio i dobio izmjenu građevinske dozvole za prenamjenu ugostiteljskog prostora i samoposluge u dječji vrtić, i to tri mjeseca prije nego što je Grad baš tamo poželio otkupiti prostor za vrtić za 8,7 milijuna kuna.

Veliki hotel Cornaro u središtu Splita u vlasništvu Manasa je inače okupljalište HDZ-ovaca za njihove promocije. Opara je odatle išao u kampanju za gradonačelnika, također objekt nije zaobišla niti Kolinda Grabar-Kitarović u svojoj predsjedničkoj kampanji, a i HDZ je imao predstavljanje na parlamentarnim izborima u X. izbornoj jedinici.

Inače, u predizbornoj kampanji za gradonačelnika Andro Krstulović Opara govorio je da Kman treba dobiti sportski centar.

- Kman je kotar kombinirane gradnje - stambenih zgrada i obiteljskih kuća u dobrom omjeru. Dostupnost zelenih i rekreativnih površina još uvijek nije dovoljna s obzirom na želje i potrebe građana pa je u tom smislu svakako važno planirati oplemenjivanje postojećih javnih sadržaja ovoga tipa i izgradnju novih, što je plan za sve splitske kotare, pa tako i Kman - obećavao je Opara 17. travnja 2017. u jeku kampanje.

Iz Oparina izbornog stožera rekli su da je u četverogodišnjem mandatu planirana gradnja terena za balote u svakom gradskom kotaru. "Multifunkcionalna i djelomično natkrivena boćališta imat će vlastito solarno napajanje i rasvjetu, pristup za osobe s invaliditetom, igralište za djecu, sanitarni čvor i skladišni prostor za potrebe boćališta."

Na Kman je došao mjesec dana nakon toga, još ne kao gradonačelnik, da bi sa zanosom na licu sudjelovao u procesiji koju je vodila salezijanska mladež s kipom Marije Pomoćnice po ulicama Kmana. Istim onima koje pate od prometnog zagušenja.

Dva tjedna prije nego što je prošetao Kmanom, Opara je predstavio gradonačelničku predizbornu kampanju na terasi Manasova hotela Cornaro, gdje je podijelo knjižicu "Split, grad za sve". Još prije toga, u ožujku 2017. Opara se pojavio na svečanom otvaranju hotela Cornaro kao izaslanik premijera Plenkovića, rekavši kako "hotel Cornaro nije velika stvar samo za Split već i za Hrvatsku". Na koncu je od Opare Kman dobio Manasovu gradnju, koja je suprotna onom što je gradonačelnik obećavao u kampanji. Igralište za balote uništeno je u siječnju 2020., nakon što je postala pravomoćna građevinska dozvola.

Arhitekt zgrada na Kmanu Miljenko Franić predvodio je u Makarskoj skupinu stanara koja se u njegovu susjedstvu bunila što je njima investitor zauzeo dio pristupnog puta i oteo navodno 50 parkirališnih mjesta. Stanari s Franićem su se Slobodnoj Dalmaciji žalili da im nije mogla pristupiti Hitna pomoć, da su požar morali sami gasiti, a da im niti vatrogasci ne bi mogli pristupiti. Na raspravi o Prostornom planu Makarske Franić se zauzeo protiv gradnje višestambenih zgrada na tom području. Budući da njegov projekt upravo na Kman donosi sve ono protiv čega se buni u Makarskoj, htjeli smo doznati zašto radi drugima ono što ne bi htio da se radi njemu i njegovima. Ali nije se javljao na oba mobitela niti na poruke koje smo mu poslali. 

Očitovanje Grada Splita


Dana 31.03.2016. godine Grad Split, Upravni odjel za prostorno uređenje i graditeljstvo, KLASA: UP/I-361-03/16-01/000030, URBROJ: 2181//01-03-02-05-16-0007, izdao je građevinsku dozvolu kojom se dozvoljava investitoru BESTIOLA d.o.o. za usluge, Gata, Put Pocelja 1, opunomoćenik za: Ljiljanu Jančić, Zorana Peršić, Ilonku Peršić, Zlatku Radica Jepure i Darislava Radica: građenje građevine, stambeno poslovne namjene – ugostiteljsko uslužne djelatnosti, građevinske (bruto) površine 4.211,94 m2, koja se sastoji od dva nadzemna volumena, katnosti: E=2Po+Pr+6K (ulaz 1) i E=2Po+Pr+6K (ulaz 2) povezanih podzemnom garažom, s ukupno 37 stambenih jedinica, tri poslovna prostora (kavana, frizerski salon, pedikerski salon) i 47 garažnih mjesta, 3. skupine, na kat.čest.br. 1905 (sud.čest.zem. 6044) k.o. Split.

Zoran Peršić, i dr. podnijeli su ovom tijelu dana 12.06.2017. godine prijedlog za obnovu postupka okončanog izdavanjem građevinske dozvole, KLASA: UP/I-361-03/16-01/000030,
UR.BR.: 2181/01-03-02-05-16-0007 od 31.03.2016. godine

Rješenjem ovog Odjela, KLASA: UP/I-361-03/18-01/000092, URBROJ: 2181/01-03- 02/18-18-0004 od dana 14.09.2018. godine, dopuštena je obnova postupka u predmetu izdavanja građevinske dozvole, KLASA: UP/I-361-03/16-01/000030, UR.BR.: 2181/01-03-02- 05-16-0007 od 31.03.2016. godine te se istim rješenjem odgađa izvršenje rješenja protiv kojeg je obnova dopuštena.
Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja, rješavajući povodom žalbe trgovačkog društva Bestiola d.o.o., Gata, Put Pocelja 1, izjavljene protiv rješenja KLASA: UP/I-361-03/18-
01/000092, URBROJ: 2181/01-03-02/18-18-0004 od dana 14.09.2018. godine, svojim rješenjem, KLASA: UP/II-361-03/18-02/432, URBROJ: 531-05-2-2-19-2 od 26.02.2019. godine, predmetnu žalbu je odbilo.

Dana 04.11.2019. godine ovo tijelo zaprimilo je podnesak investitora BESTIOLA d.o.o. u stečaju, zastupana po Ivi Juričko, odvjetniku iz odvjetničkom društvu Juričko &partneri, Split (punomoć za zastupanje dostavljena u spis predmeta) kojom isti dostavlja ovjerene Izjave vlasnika nekretnine Ilonke Peršić, Zorana Peršić i Ljiljane Jančić kojom oni daju suglasnost društvu Bestiola d.o.o. u stečaju da ishodi predmetnu građevinsku dozvolu na svoje ime kao investitor na kat.čest.zem. 1905 k.o. Split, a sukladno glavnom projektu, oznake, oznake B-2 B projektanat Miljenka Franića, dipl.ing.arh., odnosno isti su suglasni da se ostavi na snazi građevinska dozvola, KLASA: UP/I-361-03/16-01/000030, UR.BR.: 2181/01-03-02-05-16 0007 od 31.03.2016. godine.

Povodom zahtjeva MANAS d.o.o. Split, od  20.11.2019.godine, izdano je Rješenje o izmjeni i dopuni građevinske dozvole, promjena imena investitora  KLASA: UP/I-361-03/19-01/000309  od 29.11.2019.godine, temeljem članka 127. ("Narodne novine" broj 153/13., 20/17. i 39/19.)

Za napomenuti je da navod da se k.č.z. 1905 k.o. Split nalazi u rekreacijskoj zoni nije točan, naime uvidom u GUP Split - VI. ID (ciljane) "Službeni glasnik Grada Splita", broj 1/06, 11/06 (ispravak greške), 15/07, 3/08, 3/12, 32/13, 52/13, 41/14, predmetna građevna čestica nalazi se u građevnoj zoni M1, mješovite namjene pretežito stambene, u konsolidiranom području 2.1. „Zaštita i uređivanje dovršenih naselja“, za koju je propisano: minimalna površina građevne čestice Ppmin=1500 m2 za mješovitu namjenu M1, maksimalni pokazatelji izgrađenosti: kig=0,25, kigP=0,50, kis=3,50, kisN=1,75, te je minimalno 30% površine građevne čestice potrebno obraditi kao zelenu površinu, uključujući visoko i nisko zelenilo, dozvoljava se visina P+6 do P+8, minimalna udaljenost od susjedne građevnečestice 3,0 m i minimalna udaljenost od regulacijskog pravca ulice 5,0 m, te je potrebno osigurati minimalni broj parking mjesta 2 PM/100m2, a ne manje od broja stambenih jedinica i 4 PM/100m2 za poslovni prostor ugostiteljske namjene. Površina predmetne građevne čestice kat.čest.br. 1905 (sud.čest.zem. 6044) k.o. Split iznosi 1537,00 m2, a pokazatelji izgrađenosti: kig=0,24, kigP=0,50, kis=2,74, kisN=1,74, vodopropusna površina je 470 m2, što je 30% površine građevne čestice, građevina je visine E = 2Po+Pr+6K, ispoštovana je minimalna udaljenost od susjedne građevnečestice i minimalna udaljenost od regulacijskog pravca ulice, osigurano je 47 PM, što je više od minimalno traženog broja.

Dakle, tvrtka Bestiola d.o.o. Split je ishodila građevinsku dozvolu 2016. godine, a koju je naknadno u stečajnom postupku  2019.godine preuzela tvrtka Manas d.o.o. Split.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2020 10:05