DETALJI NABAVKE

Dvije su velike novosti u odnosu na prošli natječaj, evo koliko bi avioni mogli koštati

Iako je svaki ponuditelj imao pola sata za prezentaciju ponude, francuski veleposlanik zadržao se skoro sat vremena
F-16 Barak
 Boris Kovacev/Cropix

Sve je isto kao i 2017., samo što su ovaj put Francuzi zamijenili Grke, može se zaključiti nakon što je u srijedu četvero veleposlanika u Ministarstvo obrane članovima Međuresornog Povjerenstva za izbor višenamjenskog borbenog aviona predalo ponude za prodaju 12 aviona.

Švedska je ponudila novi JAS 39 Gripen verziju C/D, Sjedinjene Američke Države ponudile su novi F16 blok 70/72 Viper, Izrael nudi rabljeni F16 blok 30, a Francuska rabljeni Rafale. Iako je Hrvatska zahtjev za ponudama uputila u sedam država, a dobila je četiri ponude, državni vrh ovim je zadovoljan.

- Zadovoljni smo brojem ponuda jer smo dobili kvalitetne i ozbiljne ponude za avione četiriju generacija i zapadnu tehnologiju. A to je ono što smo tražiti - rekao je u srijedu novinarima supredsjedatelj Vladina Povjerenstva Zvonimir Frka Petešić nakon što je završena predaja ponuda.

Prema njegovim riječima, Norveška nije predala ponudu jer nije mogla ispuniti zadane kriterije, a Italija i Grčka jer su im rokovi za predaju bili prekratki.

Regionalni centar

Ponuditelji su u srijedu u Ministarstvo obrane dolazili po unaprijed zakazanom redoslijedu. Prva je bila veleposlanica Švedske Diana Helen Modunic, koja je nakon predaje ponuda jedina bila raspoložena za davanje izjava, te je rekla kako je, osim kvalitetnog aviona, tvrtka Saab spremna uspostaviti regionalni zrakoplovni centar u Hrvatskoj.

image
JAS-39 Gripen Zračnih snaga Češke
Ctk/Alamy/Alamy/Profimedia

Nakon nje u Ministarstvo je ušao američki veleposlanik Robert Kohorst.

Iako je svaki ponuditelj imao pola sata za prezentaciju ponude, francuski veleposlanik Francois Veryssire zadržao se skoro sat vremena.

Posljednji je ušao izraelski veleposlanik Ilan Mor. Načelnik Glavnog stožera i supredsjedatelj Povjerenstva admiral Robert Hranj rekao je da će se ponude analizirati dva mjeseca, a nakon toga će od ponuditelja zatražiti konačnu najbolju ponudu. U odnosu na prošli natječaj, to je velika novina jer tada konačna najbolja ponuda nije tražena.

image
F-16 Barak
Boris Kovacev/Cropix

Dvije procjene

Druga velika novina je da će se posebno ocjenjivati ponude za polovni, a posebno one za nove avione i tako će se prezentirati Vladi.

- Konačne nabolje ponude analizirat ćemo još mjesec dana. Mi smo si zadali 12. prosinca kao rok za završetak analize. Tada će biti napravljena studija izvodljivosti svih ponuda, koja će biti prezentirana saborskom Odboru za obranu i Vijeću za obranu. Nakon toga sve će biti upućeno Vladi na konačnu odluku za odabir ponude. Kada će to biti u ovom trenutku, teško mi je reći - rekao je admiral Hranj.

On također nije mogao reći hoće li u slučaju odabira neke od ponuda novi avioni u Hrvatsku stići do 2023. godine, kada počinju istjecati resursi postojećih MiG-ova kako bi Hrvatska izbjegla scenarij da joj zračni prostor čuva neka od članica NATO-a.

- Naš je cilj da to izbjegnemo, ali sada ne mogu reći hoće li avioni doći 2023. ili 2024. godine - naglasio je Hranj. Upitan nudi li Izrael Hrvatskoj ponovo model Barak, Hranj je odgovorio da su “to drugi fizički modeli jer ipak su od toga prošle dvije godine. No, to je u osnovi Barak F-16 Block 30.”

image
Dassault Rafale u letu
David Osborn/Alamy/Alamy/Profimedia

Poseban sporazum

Frka Petešić je, pak, naglasio da Hrvatska već sada od SAD-a ima zeleno svjetlo za izraelski F16 te da bi se u slučaju odabira tog aviona potpisao tripartitni sporazum između Hrvatske, Izraela i SAD-a. Ni Hranj ni Frka Petešić nisu željeli ni riječ reći o detaljima ponuda koje su netom zaprimili.

No, kako Hrvatska danas, kao i prije dvije godine, traži potpuni paket, koji osim 12 aviona uključuje osnovno naoružanje, simulator leta, obuku pilota i mehaničara te izgradnju dijela infrastrukture, cijene ponuđene od ponuditelja koji su 2018. ponudili iste modele kao i danas itekako su relevantne. SAD je tada za 12 novih zrakoplova F16 blok 70 tražio oko 9,5 milijardi kuna. Šveđani su za Gripene tražili oko 8 milijardi, a Izraelci oko 2,9 milijardi kuna.

image
F-16 Block 70
Lockheed Martin

Izvor financiranja

Prema neslužbenim informacijama, ovaj bi put Šveđani mogli znatno spustiti cijenu te se kalkulira s iznosom od oko 750 milijuna eura. S druge strane, američka ponuda teško da je znatno povoljnija negoli prije dvije godine. Podsjećamo da je Bugarska prošle godine osam istih aviona koji se sada nude Hrvatskoj zajedno s opremom platila 1,254 milijarde dolara.

Koliko novca Hrvatska namjerava potrošiti za nabavu aviona, nitko ne želi reći. Ministar obrane Mario Banožić u srijedu je rekao da se za sada ne zna koliko je Hrvatska spremna izdvojiti za zrakoplove, a da to uvelike ovisi i o pristiglim ponudama.

- Vjerujem da će svaka zemlja izaći ususret jer im je interes raditi s Hrvatskom - poručio je ministar, a nešto slično rekao je i Frka Petešić, koji je otkrio da će se tek vidjeti iz kojeg izvora će se nabavka financirati. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. listopad 2020 12:46