BIZNIS I DRŽAVA

HAC već sljedeće godine mora vratiti 420 milijuna eura duga

 Andrija Lučić/CROPIX

Hrvatske autoceste samo bi iduće godine bi trebale otplatiti 370 milijuna eura glavnice kredita za gradnju autocesta sklopljenih s komercijalnim bankama uz državno jamstvo te uz uvjet jednokratne isplate ili isplate u dvije rate. Riječ je o kreditima koje je HAC podizao u razdoblju od 2008. do 2012. godine, a njima je uglavnom financirao gradnju velikih cestovnih pravaca tj. autocesta ili plaćanje dugova. Tome treba dodati i 50 milijuna eura rate kredita koji također dolazi na naplatu sljedeće godine. Dakle, u 2014. HAC bi trebao platiti 420 milijuna eura samo glavnice kredita. No, naši sugovornici tvrde da HAC nema mogućnosti za otplatu tolikog iznosa kredita i da je realno očekivati da će i sljedeće godine podići novi kredit kako bi refinancirao obveze.

Odobreno jamstvo

Sljedeća opasna godina za HAC je 2017., kada na naplatu dospijevaju dva kredita, podignuta 2007. i 2012. godine, ukupne vrijednosti 240 milijuna eura.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prije nekoliko je dana objavila rješenje kojim se odobrava državno jamstvo za 250 milijuna eura kredita koji su Hrvatske autoceste podigle da bi mogle refinancirati 27 kredita uzetih u razdoblju od 2002. do 2012. godine, koje sada iz svog poslovanja ne mogu vraćati. Riječ je o kreditu koji je prošlog mjeseca odobren na sjednici Vlade, a rok otplate mu je sedam godina, uz poček od dvije godine, te treba, dakle, biti otplaćen 2020. Tim će se kreditom, 28. za koji je HAC-u jamac država, prema ranijem financijskom planu refinancirati prethodno podignutih 27 kredita.

U AZTN-ovu rješenju detaljno je pobrojano 27 kredita koje je HAC u proteklih deset godina podigao uz državna jamstva. Ukupna je vrijednost tih kredita 3,2 milijarde eura i 125 milijuna američkih dolara. No, to nisu svi krediti koje je HAC dosad podigao. Prema posljednjem podatku iz Ministarstva prometa, HAC ima ukupno 41 aktivan kredit. Dakle, ovim kreditima, koje su HAC-u dale komercijalne banke, treba dodati i kredite koje su odbrili EBRD, EIB i Svjetska banka.

Otplaćena milijarda

Od ukupno 3,2 milijarde eura i 125 milijuna američkih dolara, kolika je ukupna vrijednost kredita s državnim jamstvima, Hrvatske autoceste dosad su otplatile malo više od milijardu eura i 125 milijuna dolara glavnice. Koliko je dosad isplaćeno na ime kamata, u ovom se dokumentu ne navodi. AZTN navodi da će HAC kredite s državnim jamstvima isplatiti najkasnije 2023. godine. Ove godine u prosincu isplatit će, pak, posljednjih 42,8 miljuna eura kredita koji mu je odobren 2009. godine u ukupnom iznosu od 100 milijuna eura. Najveći kredit s državnim jamstvom podignut je krajem 2011. godine, a iznosi 270 milijuna eura. Tim su novcem refinancirane kreditne obveze za financiranje gradnje dionica autoceste Dugopolje - Bisko - Šestanovac, dionica Ravča - Ploče i Zagreb - Macelj. Taj dug trebao se u cijelosti jednokratno otplatiti 2018. godine.

Hrvatske autoceste već godinama svoje kreditne obveze refinanciraju novim kreditima. Kredite podmiruju sredstvima prikupljenim od cestarina i iz naknade, no to im nije dovoljno za sve kredite koje su podigli u proteklih deset godina. Od 2001. godine do danas HAC je za gradnju autocesta potrošio oko 40 milijardi kuna. Prema prijašnjem financijskom planu, ove godine treba vrati 2,3 milijarde kuna, a iduće 2,5 milijardi. Kako bi mu to uspjelo, ove bi se godine trebao zadužiti 2,7 milijardi, a sljedeće za 5,3 milijarde kuna.

Rješenje za dugove

Osim za vraćanje kredita, HAC iz svog poslovanja godišnje izdvaja oko 400 milijuna kuna za plaće te oko 350 milijuna kuna za održavanje autocesta. Silna kreditna zaduženja Hrvatskih autocesta mogla bi se riješiti ostvari li se planirani dobitak od monetizacije autocesta. Prema planu, od koncesija nad autocestama Vlada planira uprihoditi oko 3 milijarde eura, od čega bi se glavnina potrošila za podmirivanje dugova HAC-a i Autoceste Rijeka - Zagreb. Plan je da budući koncesionar novac za 30 godina koncesije uplati unaprijed. Hoće li tako zaista biti, znat će se vjerojatno krajem ovog mjeseca, kada bi savjetnici izabrani da utvrde model koncesije i pronađu eventualne koncesionare trebali predati svoj izvještaj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 00:44