EKSKLUZIVNO: ŠTO SMO DOBILI ZATVARANJEM POGLAVLJA O TRŽIŠNOM NATJECANJU

Ili preustrojite brodogradilišta, ili vratite novac uložen od 2006.

 Elvir Tabaković/CROPIX

ZAGREB - Hrvatska je teškom mukom u zadnji čas uspjela uvjeriti Europsku komisiju da može zaključiti pregovore iz poglavlja o tržišnom natjecanju a da ne mora pokretati stečaj za bilo koje od brodogradilišta.

To joj se mora priznati kao uspjeh, ali isključivo pod uvjetom da se ubuduće do kraja implementiraju planovi za preustroj tih brodogradilišta. U Nacrtu zajedničkog stajališta za Poglavlje 8, dakle ono o tržišnom natjecanju, u koji je Jutarnji list imao uvid, upozorava se da će Europska komisija pozorno pratiti nastavak provedbe uvjeta iz tog poglavlja.

U spomenutom dokumentu na 23 stranice EU potvrđuje da su Hrvatska agencija za tržišno natjecanje i Europska komisija dale prolaznu ocjenu programu preustroja brodogradlišta, što je sada u skladu s pravilima EU. U skladu s acquisom je i hrvatska legislativa o sprečavanju monopola. Napominje se da Hrvatska u ovom poglavlju nije tražila nikakva prijelazna razdoblja.

Stečajna procedura

Iz dokumenta je vidljivo da su dvije željezare - Željezara Split d.d. i Valjaonica cijevi Sisak d.o.o. - i pet brodogradilišta bili glavni predmet interesa Europske Unije sve vrijeme. Nacionalni programi za preustroj čelične industrije i brodogradilišta često su se morali prilagođavati pravilima EU da bi ih Unija u konačnici prihvatila. Te su planove kao pozitivne ocijenile Hrvatska agencija za tržišno natjecanje i Europska komisija.

No, Hrvatska sada mora implementirati ono što je dogovoreno. Za Željezaru Split EU “prima na znanje da su hrvatske vlasti pokrenule stečajnu proceduru 11. ožujka 2011. godine”, a da je za Valjaonicu Sisak sam vlasnik dobrovoljno pristao nadoknaditi svu pomoć, više od 19 milijuna kuna, što je potvrđeno formalnim pismom predsjednika Uprave Željezare Sisak ministru gospodarstva.

Ako tvrtka ne vrati cjelokupni iznos potpore dan Valjaonici, EU joj čak i nakon stupanja Hrvatske u članstvo može odrediti naknadu s kamatama.

Pažljiv monitoring

Kad je o brodogradilištima riječ, Europska Unija također potvrdila da je Hrvatska sada u situaciji u kojoj u potpunosti poštuje obveze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju kao i EU zakone o državnim potporama. Nadalje, u dokumentu se navodi da je Hrvatska pristala izvršiti preostroj brodogradilišta putem privatizacije kroz proces tržišnog natječaja.

“Plan preustroja za Brodosplit i supsidijarni BSO su prihvaćeni od Hrvatske agencije i Europske komisije u veljači 2011. Planovi za 3. maj, Brodotrogir i Kraljevicu predani su Europskoj komisiji 30. svibnja. Ovi planovi su u skladu s uvjetima o datumu početka preustroja, razine vlastitog sudjelovanja i mjere kompenzacija.

Ovi planovi bi trebali osigurati da ova poduzeća postanu održiva na kraju procesa preustroja”, stoji u EU dokumentu o zatvaranju poglavlja 8.

Što se Uljanika tiče, navodi se da su hrvatske vlasti usvojile odluku o kompenzaciji za ekspropiraciju morskog dobra 1996., što će omogućiti Uljaniku da nadoknadi državne potpore koju je dobio od 1. svibnja 2006.

Važno za Hrvatsku je to što će se od nje tražiti da nadoknadi svu državnu pomoć retroaktivno od 2006. ako se planovi za preustroj ne provedu, a Europska komisija će imati pažljiv monitoring implementaciji ovih planova.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU JUTARNJEG LISTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. svibanj 2024 11:13