MEĐUNARODNI DAN MATERINSKOG JEZIKA

ISTAKNUTI EKSPERTI NA PANELU O JEZIKU 'Od TV i radijskih profesionalaca više se ne može očekivati da govore savršeno ako ne traže savjete fonetičara'

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 24.02.2019. u 09:04

Ivan Bokulić

 

Od 21. veljače koji je proglašen Međunarodnim danom materinskoga jezika, do 17. ožujka kada je potpisana Deklaracija o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika, u Hrvatskoj se održava niz događanja o jeziku i govoru.

Tim povodom u ime Akademske zajednice "Ante Starčević" HDZ-a Grada Zagreba kojom predsjeda dr. sc. Dubravka Brezak Stamać organizirana je panel rasprava "Hrvatski jezik u medijima". Govorili su kompetentni standardolozi, fonetičari, spikeri i novinari koji su brusili svoj jezik u školi Jasmine Nikić te glumci kojima je govor iskonski medij.

Ivan Bokulić

Dr. sc. Željko Jozić, ravnatelj Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje izdvojio je nesklapne primjere anglizama koji se u hrvatskom jeziku ne prevode te su posredstvom medija "ušli u uho", iako nisu gramatički točni, poput naranča sok, Pula film festival, kurikulum i kurikularni.

Dr. sc. Gordana Varošanec Škarić s Katedre za estetsku fonetiku i ortoepiju Filozofskoga fakulteta u Zagrebu analizirala je govor velikih televizijskih kuća - HRT-a, RTL-a, Nove TV. Zaključila je da se govor mijenja i da je danas u postmodernom društvu veliki odmak od renesansnog kanona jezičnih pravila, kakvi su dominirali kada je većina velikih svjetskih jezika normirala svoj jezični standard. Od televizijskih i radijskih govornih profesionalaca ne možemo očekivati više da budu savršenoga jezika jer nisu jezikoslovci, a lektore i fonetičare ne traže savjet u (iz)govoru. Zaključila je da mediji danas koriste urban, prestižan govor kojim govore obrazovane osobe, koji se usvaja te postaje općeprihvaćen.

Ivan Bokulić
 

Mirela Matković, glavna urednica Z1 televizije govorila je kao spikerica i novinar o hrvatskom jeziku koji se koristi u reklamama koje su važan segment u svim javnim medijima. Marketinški metajezik se pokazuje kao govorni profil koji lako dolazi do slušatelja te je iznimno važno kako se govori i izgovara određena reklama (koja uvelike ovisi o klijentu, naručitelju).

Akademski glumac Marinko Leš, spiker i govorni trener na radio postajama Antena Zagreb, Narodni radio, Enter Zagreb, govorio je o govoru DJ-a i voditelja slušanih radija, koji se mora razlikovati od govora novinara u informativnim programima. Pristup publici kao i medij ovih radijskih i televizijskih postaja diktiraju jedan neobvezatniji govor.

Ivan Bokulić
 

Panel je otpočeo tako da je akademski glumac Robert Kurbaša pročitao Nazorovu, Fiamengovu i Stamaćevu pjesmu, a sve su omaž hrvatskom jeziku.

Ivan Bokulić

Ivan Bokulić

Ivan Bokulić

Ivan Bokulić


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo