
Istra je ovog lipnja ostvarila povijesne turističke rezultate koji nadmašuju i optimistične najave predsezone.
Prema službenim podacima Turističke zajednice Istre, lipanj je završio s čak 887.758 dolazaka, što je rast od 16 posto u odnosu na isto razdoblje lani.
Još je impresivnija brojka od 5 milijuna noćenja, prvi put ikad dosegnuta u lipnju, što predstavlja povećanje od 19 posto.
– Lipanj je bio iznimno dobar, čak 20 posto bolji nego prošle godine. Ovakav rezultat potvrđuje da smo destinacija koja uspijeva zadržati stabilnost i nakon velikih izazova – ističe Denis Ivošević, direktor TZ-a Istre.
Rekordni kumulativni rezultati
Još je zanimljiviji pregled kumulativnog prometa za prvih šest mjeseci. U tom razdoblju Istra je ostvarila ukupno 1,877 milijuna dolazaka i 8,626 milijuna noćenja. Usporedbe radi, to je čak 200 tisuća noćenja više nego rekordne 2022. godine, kada je regija profitirala kao jedna od rijetkih "korona-sigurnih" destinacija u Europi. U odnosu na prošlu godinu, rezultati su također nešto bolji.
Ivošević objašnjava da je ovako snažan start godine dijelom rezultat boljih zimskih mjeseci i travnja, ali i izvrsnog lipnja koji je nadmašio očekivanja. Predsezona je, kako navodi, bila šarena – travanj odličan, svibanj nešto slabiji, a lipanj iznadprosječno dobar.
– Kada zbrojimo zimu i predsezonu, imamo rast od 3 posto u noćenjima i 4 posto u dolascima. Sve to pokazuje da Istra polako gradi održivi model turizma, u kojem rezultati više ne ovise samo o špici sezone – dodaje.
Njemačka i dalje dominantna
Što se tiče glavnih emitivnih tržišta, struktura gostiju potvrđuje kontinuitet, ali i određene promjene u navikama. Njemačka je i dalje najvažnije tržište, s 2,750 milijuna noćenja, što je rast od 2 posto. Austrija je na drugom mjestu s 1,363 milijuna noćenja i identičnim indeksom rasta. Slovenija, kao tradicionalno blizak gost, ostvarila je 1,127 milijuna noćenja, 4 posto više nego lani.
Domaće tržište također pokazuje vitalnost – Hrvati su u Istri proveli 675 tisuća noćenja, što je rast od značajnih 10 posto. Na petom mjestu nalaze se Talijani s 414 tisuća noćenja i rastom od 5 posto. S druge strane, Poljska je zabilježila pad od 17 posto (324 tisuće noćenja), što se objašnjava ovisnošću o automobilskom prijevozu i specifičnim okolnostima na tržištu.
– Kod poljskog tržišta moramo analizirati širu sliku – je li riječ o trendu prisutnom i u ostatku Hrvatske i je li pad posljedica općih gospodarskih ili logističkih faktora. Taj će segment zahtijevati dodatnu pažnju – pojašnjava Ivošević.
Posebno se ističe i značajan rast britanskog tržišta, koje je s 166 tisuća noćenja zabilježilo skok od 22 posto. Ovaj pozitivan trend rezultat je novih zračnih linija s aviokompanijom Jet2.com, koje su omogućile veću dostupnost Istre gostima iz Ujedinjenog Kraljevstva.
Njemački gosti – stabilizacija nakon pandemijskih rekorda
Iako je Njemačka i dalje glavni oslonac istarskog turizma, Ivošević naglašava kako je nerealno očekivati da će se brojke iz pandemijskih godina nastaviti.
– U 2019. Nijemci su ostvarili 8,7 milijuna noćenja, a rekordne 2022., kad su zbog pandemije praktički svi putovali u Istru, imali smo 11,1 milijun noćenja. Tada su imali 43 posto udjela u ukupnom prometu. Sada se to stabiliziralo – lani i pretprošle godine bilježili smo oko 500 tisuća noćenja manje nego 2022., ali to je i dalje milijun i pol više nego 2019. godine. Za ovu godinu očekujemo lagani pad od još 100 do 200 tisuća noćenja, što je prirodan povratak na dugoročno održiv udio od oko 30 posto – objašnjava.
Prema njegovim riječima, trenutačna situacija s njemačkim tržištem je stabilna, a glavni izazov ostaje sezonalnost i kako poticati dolaske izvan srpnja i kolovoza.
Izazovi i otpornost
Unatoč geopolitičkim krizama, inflaciji i rastu cijena, potražnja za Istrom nije pala. Upravo suprotno – pokazalo se da gosti sve više prepoznaju kvalitetu ponude i dobru prometnu povezanost. Ivošević podsjeća da je Istra bila jedna od rijetkih destinacija koja je tijekom pandemije ostala "zelena zona" i profitirala kao simbol sigurnosti i organiziranosti.
– Uvijek se trebamo sjetiti one slike Europe kad je samo Istra dva tjedna bila zelena. Tada smo stekli kredibilitet koji danas nosi rezultate – kaže.
Djelomično je ovakav rast i posljedica činjenice da Istra sve više privlači goste više platežne moći. Kroz strateške kampanje i suradnje s globalnim partnerima poput Virtuosa te zajedničke nastupe na tržištima SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva i Švicarske, regija se profilira kao destinacija s premium ponudom.
– Taj efekt nije toliko izražen kao 2022., ali postupno gradimo bazu novih gostiju. Ove godine imamo i kumulativni učinak: bolji travanj, odličan lipanj i kontinuirano jačanje zimske sezone. To je rezultat sustavnog rada i javno-privatnih partnerstava – zaključuje Ivošević.
Očekivanja za ostatak sezone
Iako je lipanj postavio visoka očekivanja, u Turističkoj zajednici Istre ostaju oprezni. Sve ovisi o srpnju i kolovozu, mjesecima koji nose najveći dio prometa. No, ako se trenutni trend nastavi, Istra bi i ovu godinu mogla završiti s rezultatom iznad svih dosadašnjih sezona.
– Do sada je sve stabilno. Ako nas posluže vrijeme i vanjski faktori, možemo očekivati još jednu dobru sezonu – optimističan je Ivošević.
Komentari
0