AVIONI ZA HRVATSKU

Jedan od čelnih ljudi Lockheed Martina: ‘Konačna cijena za F-16 bit će kao i za Bugarsku‘

Razgovarali smo s J.R. McDonaldom, potpredsjednikom za aeronautičku strategiju u Lockheed Martinu
J.R. McDonald i ilustracija F-16 borbenog aviona
 Stocktrek Images, Inc./Alamy/Ronald Goršić/Cropix

Sjedinjene Američke Države veoma su zainteresirane za prodaju novih višenamjenskih borbenih zrakoplova F-16 blok 70 Hrvatskoj te su tom prigodom u Zagreb dovele simulator leta F-16, što je bio njihov način da "pokažu što znaju i imaju".

Ekskluzivno smo razgovarali s J.R. McDonaldom, potpredsjednikom za aeronautičku strategiju i poslovni razvoj u Lockheed Martinu o njihovoj ponudi.

Možete li nam reći zašto ste u Hrvatsku doveli simulator F-16 i je li to simulator koji je Hrvatskoj ponuđen na natječaju za kupnju borbenog zrakoplova?

 - Nije u ponudi, ovo je samo kokpit simulatora. Nažalost, pandemija Covid-19 spriječila nas je da dođemo u Hrvatsku i razgovaramo o našoj platformi s hrvatskom vladom. Simulator smo doveli da pokažemo koliko smo ozbiljni oko ponude i pružimo priliku hrvatskom narodu da vidi o čemu se radi. Nekoliko hrvatskih pilota će ga isprobati tako da je ovo odličan način da pokažemo našu sposobnost.

Što je Lockheed Martin ponudio Hrvatskoj?

 - Zahtjev je upućen za do 12 borbenih zrakoplova. Ako Hrvatska odabere američku ponudu, sporazum se sklapa između hrvatske vlade i vlade SAD-a. Mi dogovor sklapamo s američkom vladom, a onda ona radi cijeli posao. No, ovdje se ne radi samo o prodaji zrakoplova Hrvatskoj, već o pružanju mogućnosti Hrvatskoj. To znači da ćemo mi napraviti sve što možemo kako bismo pretvorili hrvatske pilote u pilote koji mogu letjeti F-16 i hrvatske radnike u radnike koji mogu održavati ovaj avion. Radi se o 40 godina sposobnosti koje želimo uspostaviti.

Koliki je iznos koji Lockheed Martin traži za paket koji je ponuđen Hrvatskoj?

 - Sve što vam mogu reći jest da je ponuda Lockheed Martina u velikoj mjeri ista kao i ona koju smo ponudili Bugarskoj u njihovu paketu. (1,25 milijardi za osam zrakoplova op.a.) Svaka je zemlja drugačija i ima različite zahtjeve i time će se utvrditi ukupna cijena.

Kakav je trenutni status pregovora između SAD-a i Hrvatske?

 - Preliminarna brojka dostavljena je 7. rujna. Sada će vlade tijekom jeseni komunicirati i na temelju te komunikacije, ponuda će se promijeniti kako bi odgovarala hrvatskim potrebama. To znači da će se početni prijedlog promijeniti u konačnu cijenu. A to će se dogoditi u prvom ili drugom tjednu u studenom.

Govoreći o logistici, ako Hrvatska odabere američku ponudu, u kojem bi joj roku prvi zrakoplovi mogli biti isporučeni?

 - To je na vladama da rasprave. Ja vam mogu reći da mi možemo isporučiti zrakoplove između tri i četiri godine nakon potpisivanja ugovora, tako da bi u Hrvatsku stigli sredinom 2020-ih, ovisno o tome kada će se sporazum sklopiti.

Bugarska je potpisala ugovor s Lockheedom prošle godine i bilo je nekih informacija kako će joj zrakoplovi biti isporučeni 2027. godine?

 - Ne, puno prije od toga. Naši prvi zrakoplovi bit će isporučeni 2022. godine, a Bugarska je jedan od naša prva tri klijenta.

Hoće li produkcija kasniti s obzirom na to da ste nedavno promijenili lokaciju vaše tvornice iz Teksasa u Južnu Karolinu?

 - Trenutno imamo ugovor s Bahreinom, Bugarskom i Slovačkom, kao i Tajvanom i još jednom državom. Prvi na redu je Bahrein, onda Slovačka. Datumi isporuke za Bugarsku i Slovačku će biti ispunjeni. Imali smo malo kašnjenja zbog Covida-19, ali se osjećamo ugodno s rasporedom isporuke.

Hrvatskim zrakoplovima MiG 21 resursi istječu 2023. i 2024. godine. Postoji li mogućnost da u Hrvatsku stigne nekoliko polovnih zrakoplova F-16, koji bi bili dio Hrvatskog ratnog zrakoplovstva dok se ne isporuče kupljeni zrakoplovi?

 - Nismo dobili zahtjev za to. Na temelju rasporeda isporuke, Hrvatska može imati nove zrakoplove do 2024. godine. Osposobljavanje pilota traje između jedne i pol do dvije godine. Ako ti MIG-ovi više ne mogu letjeti, hrvatski piloti će biti na obuci do dvije godine prije isporuke novih zrakoplova.

Piloti će letjeti prije nego avioni stignu?

 - Da, ali to je nešto što se raspravlja unutar dogovora, ako država želi simulator. Također se može promatrati broj pilota i tehničkog osoblja za održavanje koje žele obučiti i uskladiti ih s vremenom kada se zrakoplovi očekuju i kada piloti trebaju započeti obuku. Primjerice, bugarski piloti upravo su počeli trenirati u SAD-u za njihovu isporuku zrakoplova 2022-2023. godine.

Hrvatska je imala nekoliko zanimljivih ponuda iz Francuske i Izraela koje su nudile rabljene zrakoplove. Zašto Lockheed Martin nije ponudio polovni F-16?

 - Mi ne nudimo rabljene zrakoplove. Ono o čemu pričate se zove prijenos zrakoplova od treće strane, a to su pregovori koje vode vlade. Postoje brojna pravila i zakoni kako se to događa. Mi bismo ponudili novu proizvodnju zrakoplova i po zakonu podržali svaki prijenos treće strane.

Hrvatska nije nabavila zrakoplove od Izraela 2018. godine i zbog tih pravila. Kako se u međuvremenu promijenilo američko stajalište i zašto ovaj put nudite Hrvatskoj dogovor?

 - Američka i Lockheed pozicija se nije promijenila od tog dogovora do ovoga. Ovog puta došlo je do puno bolje komunikacije kako bi se u potpunosti razumjela pravila koja su potrebna za preinaku zrakoplova iz jedne zemlje u drugu. U ovom sada dogovoru bili smo vrlo jasni od samog početka. Mislim da su u posljednjoj ponudi vlade bile prilično nove oko poznavanja F-16 blok 70 i Vipera te mislim da je došlo do nekih nesporazuma.

Kolika je procjena troškova skidanja postojeće opreme s izraelskog zrakoplova F-16 Barak i instaliranja nove, američke opreme u zrakoplov?

 - To je nešto što moraju raspraviti izraelska i hrvatska Vlada.

Kako vidite položaj Lockheeda Martina u Europi s obzirom na nedavne ugovore o prodaji borbenih zrakoplova Bugarskoj i Slovačkoj?

 - Mislim da je važnije pitanje hoće li se Hrvatska pozicionirati kao dio te prilike za regionalnu suradnju. Da, Lockheed ima veliku priliku jer su nas Bugarska i Slovačka izabrale. Ako tome dodamo Hrvatsku, onda imamo vrlo snažnu regionalnu priliku dijeliti resurse, dijeliti rezervne dijelove i slično. Radeći zajedno kao tri zemlje određujete koje potrebe osposobljavanja imate. Ovo je prilika za vas da povežete potrebe osposobljavanja, dijelite odgovornost, razmjenjujete znanja o zrakoplovima. Mislim da je ova regionalna prilika koju vam možemo pružiti naša najvažnija prednost.

Možete li reći nešto više o standardiziranom F-16? Trebali bi imati univerzalnu cijenu i lakše postići dogovor?

 - Upravo smo potpisali s američkom vladom ugovor IDIQ, neodređena isporuka u neodređenoj količini. Ideja koja stoji iza toga je upravo to što ste spomenuli u pitanju- hajdemo komoditizirati zrakoplov i tako pojednostaviti sklapanje ugovora. Umjesto godinu dana ili duže pregovaranja o svakoj točki, utvrdili smo referentnu vrijednost i jasno pokazali koja je naša cijena za svaku standardnu ponudu.

Osim toga, svaka zemlja može po potrebi ponuditi određene promjene i bit će sklopljena dva ugovora. Jedan će biti osnova, a sve promjene bit će u zasebnom ugovoru. Upravo smo dogovorili takav ugovor za Tajvan i jednu drugu zemlju za 90 zrakoplova i sada smo u procesu utvrđivanja cijene. Ugovor s Hrvatskom bio bi jedan takav IDIQ ugovor. To znači da bi Hrvatska mogla imati pojednostavljeno sklapanje ugovora i to bi moglo uštedjeti vrijeme i novac.

Kakav je F-16 blok 70 zrakoplov?

 - Najvažnije inovacije ovih zrakoplova su povećanje broja sati letenja na 12.000, čime je život zrakoplova produljen na 40 godina i nešto što se zove auto GCAS. To je aspekt preživljavanja pilota koji je ključan za avijaciju. Ovaj sustav je dosad spasio 10 pilota i 9 zrakoplova.

Borbeni avioni obično nemaju problema s motorima ili dijelovima koji ispadaju s njih. Problem je uvijek pilot. Dakle, ako jamčite preživljavanje pilota, imate vrlo siguran avion. U kokpitu se nalazi gumb koji se zove sustav za oporavak kojeg pilot aktivira. Ako je pilot dezorijentiran i ne može procijeniti kojim pute ide prema gore, može pritisnuti dugme i avion će se izravnati i staviti u sigurnu poziciju.

Zašto bi Hrvatska odabrala ponudu Lockheeda, a ne onu Švedske, Izraela ili Francuske koje su možda jeftinije?

 - Mislim da je na to pitanje već odgovoreno kada smo razgovarali o regionalnim mogućnostima. Ako sada pogledamo NATO, F-16 je i dalje kamen temeljac NATO-vih zračnih operacija. Kada pogledamo sposobnost, pristupačnost, posebno u troškovima životnog vijeka, i održivost, F-16 ima savršenu ravnotežu.

Ovaj avion je dizajniran da leti 12 000 sati. To je najduži vijek zrakoplovnog borca koji trenutno postoji. Troškovi održavanja aviona F-16 su se pokazali najboljima na svijetu. Također, ono što vam F-16 donosi je trenutačni ulazak u NATO bratstvo F-16 i strateško partnerstvo sa Sjedinjenim Američkim Državama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. ožujak 2021 21:32