CIRIL ZOVKO

JEDAN OD NAJPOZNATIJIH HRVATSKIH EMIGRANATA ZA JUTARNJI O BUDUĆNOSTI TURIZMA, KORONA KRIZI, POLITICI... 'U razdoblju nakon Covida država je zakazala'

U 2020. očekujemo i smanjenje dolazaka gostiju iz Velike Britanije i SAD-a te pojačanje dolazaka gostiju iz srednje Europe. Bit ćemo zadovoljni ako ostvarimo više od 50 posto prometa, kaže Zovko
Ciril Zovko
 Privatna arhiva

Tko zna kako je razvoj Hrvatske prije 30-ak godina zamišljao Ciril Zovko, jedan od najpoznatijih hrvatskih emigranata koji je, na poziv predsjednika Tuđmana, 90-ih godina odlučio investirati u domovinu sagradivši Importanne centar, a poslije i Importanne galeriju. U međuvremenu je Zovko u Hrvatskoj sagradio i impresivnu turističku tvrtku s pet hotela koji posluju u Dubrovniku, a s Jutarnjim je podijelio svoja razmišljanja o budućnosti turizma, pandemiji koronavirusa, politici i sudbini svoje kompanije.

Među prvima ste otvorili hotele, čak prije nego što su izašle preporuke epidemiologa. Zašto se to vama pokazalo isplativije nego drugima?

- Hoteli u Hrvatskoj formalno nisu imali zabranu rada, no većina se zatvorila jer nije imala za koga raditi. Među prvima smo otvorili zbog našeg sustava vrijednosti i uvjerenja kako je za kompaniju najbolja opcija biti produktivan te ulagati u dugoročan razvoj i pripremu. Akutna faza krize će s vremenom proći, a mi ćemo se morati dugoročno nositi s promjenama koje nosi postcovid razdoblje.

Naši zaposlenici u Resortu stječu operativnu rutinu rada u novim okolnostima osiguravanja društvene distance i posebnih mjera, dok službe prodaje i marketinga provode lansiranje novog brenda Royal Hotels & Resort te formiraju i promiču specijalne proizvode za regionalna tržišta.

Imate angažiranog biokemijskog inženjera koji nadgleda proces rada hotela u novim okolnostima. Što on točno radi?

- Držimo kako su, osim izbora dezinficijensa, ključni njihovo korištenje i naše ponašanje. Istina, šef Odjela domaćinstva je biokemijski inženjer i njegov je doprinos u donošenju i provođenju procedura iznimno vrijedan. Tržište je trenutačno preplavljeno svakakvim proizvodima i ključno je što smo odredili procedure rada koje poštuju standarde dobre proizvođačke prakse i vrijeme djelovanja tvari, dok samu dezinfekciju vršimo sredstvima koja imaju certifikat za rad u bolnicama.

Svi naši djelatnici su prošli obuku, od samog početka epidemije upoznali smo ih s problematikom načina prijenosa virusa, kako se ponašati u njegovu okruženju i biti maksimalno odgovoran prema kolektivu i gostima. Teme edukacije bile su, među ostalim, i fizičke osobine virusa, vrsta genetičkog materijala, načini prijenosa, sličnosti s drugim koronavirusima te sličnosti sa svim tipovima i podtipovima virusa gripe.

Ciril Zovko sa sinom Dennisom

Najavili ste da ne odustajete od investicija, konkretno 125 milijuna kuna za proširenje kapaciteta hotela Royal Palm. Ipak, mnogi drugi hotelijeri su zaustavili svoja ulaganja, zašto ste vi odabrali drugi put?

- Ulaganje u kvalitetu je dugoročan odgovor na svaku krizu, pa tako i na Covid-19. Za nas je 2020. specifična godina jer smo lansiranjem brenda Royal postavili komunikacijski okvir koji sugerira postignutu višu razinu kvalitete usluge. Iza te tvrdnje, osim lijepih fotografija i dosjetljivog narativa na web stranicama, zaista stoje pomaci u vidu infrastrukturnih investicija i posebnih treninga osoblja unutar Royal Resorta.

Okosnica komunikacije novog brenda Royal je činjenica da su svi objekti u grupaciji Royal Hotels & Resort udaljeni samo deset metara od plaže i većina hotelskih jedinica pruža pogled na more, iznadprosječnih su kvadratura od propisanih standarda za hotele s pet zvjezdica, a obiteljski apartmani u ukupnim smještajnim jedinicama čine trećinu, što je također konkurentna prednost.

Velika su očekivanja da bi ljetovanja ove godine trebala biti znatno jeftinija zbog borbe za svakog gosta. Hoće li tako biti, planirate li značajno smanjiti cijene u sezoni ili će logika biti obrnuta?

- Primjenjujemo dinamičnu cjenovnu strategiju. S jedne strane ulažemo u kvalitetu kako bismo se dugoročno pozicionirali i održali primjerenu razinu cijena, a za pojedina razdoblja u sezoni smišljamo sustav financijskih incentivea i dodane vrijednosti. Primjerice, nešto veći broj avioletova u Dubrovniku će se ponovno uspostaviti tek sredinom srpnja.

Prigrlili smo zadanu realnost te se usmjerili na domaće i regionalne autogoste, komunicirajući ideju Dubrovnika kakav je nekoć bio: smanjenih gužvi i uz pristupačnije cijene. Nudimo financijski incentive kroz pokrivanje troškova cestarine unutar Hrvatske u vrijednosti do 520 kuna, što odgovara dvosmjernoj cijeni relacije na autocesti Zagreb - Ploče, i ta ponuda vrijedi za sve goste, bez obzira na to dolaze li iz Splita ili Berlina. Za goste iz Hrvatske smo još uveli i mogućnost plaćanja do 12 rata u partnerstvu s glavnim kartičarima koji posluju u Republici Hrvatskoj.

Što vam pokazuje booking, koliki promet ove godine očekujete i hoće li biti nekih izmjena na tržištima koja su najzastupljenija u vašim hotelima?

- U posljednjih nekoliko tjedana bilježimo znatno pojačan interes, iako su trenutačne razine bookinga još uvijek netipične i drugačije nego prethodnih godina. Veseli nas trend velikog porasta rezervacija za posezonu, kao i netipično dobri trendovi rezervacija koje trenutačno ulaze za 2021. godinu. Za 2020. očekujemo izmjene na zastupljenim tržištima u vidu smanjenih dolazaka tradicionalnih gostiju iz Ujedinjenog Kraljevstva i Sjedinjenih Američkih Država te istodobno pojačanje dolazaka gostiju iz Srednje Europe. Bit ćemo zadovoljni ako do kraja godine ostvarimo više od 50 posto redovnog prometa.

Kako kao vlasnik Importanne galerije i Importanne centra gledate na zabranu rada nedjeljom?

- Ne podržavam inicijativu. Taj se potez svojedobno, u 2009. godini, već pokazao pogubnim jer smo slabo potrošačko raspoloženje, prouzročeno recesijom, dodatno urušili zabranom rada.

Ne bi li bolja opcija bila dopustiti rad nedjeljom, ali radnike prikladno platiti?

- Apsolutno se slažem. Tržište regulira otvorenost trgovina. Postoji dio potrošača koji će iz osobnih razloga, poput zaposlenih ljudi s kroničnim nedostatkom vremena, kupnju uvijek obavljati nedjeljom. Uloga Vlade jest da se brine o naplati poreza, dok bi trgovine same trebale moći donositi odluku o isplativosti rada i sukladno tome prilagoditi radne kapacitete. Rad nedjeljom se dodatno plaća, a tvrtke i djelatnici bi morali moći imati izbor koristiti opciju obnašanja smjena nedjeljom. Naši centri, Importanne centar i Galleria Business centar, prvi su još ranih 2000-ih radili nedjeljom.

Je li država dovoljno napravila da pomogne dubrovačkom turizmu? Je li trebalo ići proaktivnije: smanjiti cijenu autocesta, sufinancirati avioveze...?

- Država je u situaciji zdravstveno-ekonomske krize postupila ispravno hitrom primjenom poticajnih mjera, ali na komunikacijskom i prometnom planu u postcovid razdoblju je u potpunosti zakazala. Državna aviokompanija Croatia Airlines je ovih dana nanovo pokrenula domaću liniju Zagreb - Dubrovnik, no nakon samo nekoliko dana otkazala je letove i uvela presjedanje u Splitu. Ovo malo poslovnih, domaćih i nešto stranih putnika tim je potezom destimulirano. U tom smislu je država mogla učiniti više te poduprijeti svoju kompaniju da ne čini sebi i destinaciji dodatnu štetu u ovom teškom prijelaznom razdoblju.

U ovoj krizi se pokazuje kako je višegodišnje odugovlačenje infrastrukturnih projekata poput Pelješkog mosta i oslanjanje na avioprijevoz pogubno za dubrovački turizam. Pozitivno je što je gradnja ipak počela te polažemo nade u skori dovršetak investicije sukladno zadanim rokovima. Glavni je problem u veličini državnog aparata, zbog čega su cijene javnih usluga i proizvoda poput autocestarina i goriva znatno opterećene državnim davanjima.

Zovko s obitelji

Puno vremena provodite na Floridi. Što mislite o mandatu DonaldaTrumpa i njegovoj najavi izlaska iz WHO-a?

- Donald Trump je osebujan lik koji je napravio dobre poteze za američku ekonomiju. Trump se ponaša kao businessman, a ne kao političar. Držim kako specifična vremena zahtijevaju angažman specifičnih ljudi. Trumpov nastup je “papren”, iznimno je čvrst pregovarač, Amerika mu je na prvome mjestu i ne ustručava se nazvati stvari pravim imenom. S punim pravom je prozvao WHO i kritizirao njihovo nečinjenje, korupciju i podilaženje Kini čija je politika zataškavanja zakomplicirala tijek pandemije s nesagledivim društveno-ekonomskim posljedicama po svijet.

Hrvatsku ovih dana potresa korupcijska afera vezana uz vjetroelektranu i bivšu državnu tajnicu Josipu Rimac. Je li korupcija i dalje sastavni dio gospodarsko-političke slike u našoj zemlji?

- Svugdje u svijetu je niska razina korupcije mjerilo uređenosti jedne zemlje. U slučaju Hrvatske, visoka korupcija je mjerilo našeg neuspjeha. Digitalizacija državne uprave u Hrvatskoj je zakasnila. Korupcija je, nažalost, uvriježena u sve pore našeg društva. U Hrvatskoj se relativno dobro živi, a malo radi.

Jeste li se ikad u to uvjerili i na vlastitoj koži?

- Nažalost, jesam. Držim da su, uz korupciju, neznanje i paraliza od poduzimanja sastavni dio naše gospodarsko-političke slike. Već nekoliko godina pokušavamo sagraditi poslovno-turistički objekt u Splitu, kupili smo zemljište te investirali vrijeme i financijska sredstva u arhitektonsko rješenje i dizajn, no i dalje se ne možemo pomaknuti s mrtve točke.

Stvari se moraju hitno promijeniti u smislu birokracije koja sputava ekonomski razvoj jedne države. Često ponavljam primjerenu židovsku izreku koja kaže da tamo gdje se ne vrte kranovi, tamo se ne vrti kapital. Lokalni političari ne mogu shvatiti što znači greenfield investicija od 150 milijuna eura.

Treba li smanjivati broj ministarstava u Hrvatskoj? Recimo, treba li nam Ministarstvo turizma ili bi bilo bolje da ono posluje kao dio Ministarstva gospodarstva?

- Uloga Ministarstva turizma je nejasna i ovo što spominjete mogla bi biti jedna opcija. Hrvatska turistička zajednica trebala bi dati jači doprinos promociji hrvatskog turizma. Usprkos činjenici da je posljednjih godina postignut solidan pomak u razvoju sadržaja i promocije, Hrvatska je mala zemlja i još uvijek je potrebno snažno razvijati globalnu svijest o našem nacionalnom brendu, koristeći snažne ATL kanale komunikacije, kao što su CNN i slične TV mreže.

Za to je, naravno, potreban budžet i konsolidacija nepotrebnih drugih troškova. Treba smanjiti ukupnu veličinu državnog aparata. Valjalo bi konsolidirati broj ureda na lokalnim i regionalnim razinama. Za globalnu prepoznatljivost Hrvatske više je napravila Kolinda Grabar-Kitarović nego ijedna institucija u turizmu sa svim svojim uredima i stručnjacima.

Podržavate li politiku HDZ-a pod vodstvom Andreja Plenkovića?

- Premijer Andrej Plenković je tijekom svog mandata imao valjane poteze. Za Hrvatsku je Plenković nezamjenjiv diplomat, ali je loš lider. Osobno preferiram opus političara s jasnije izraženim državničkim stavom i pristupom. Mlada smo zemlja, izloženi smo povijesnom revizionizmu i raznim povijesno-kulturološkim spletkama određenih zemalja s kojima dijelimo zajedničku prošlost te je iznimno bitno održati kulturu i javnu svijest nacionalnog suvereniteta.

Sve je više izvjesno kako u svijetu dolazi do polarizacije dviju skupina politika i političara: suverenista s jedne strane te onih s globalističkim svjetonazorom s druge strane. Ja sam sklon prvoj opciji, zbog čega i podržavam politiku političara kao što je Donald Trump.

Zovko sa suradnicima

Hoće li HDZ na ovim izborima značajnije ugroziti opcija na čelu s Miroslavom Škorom?

- Vjerujem da hoće. Pojava Miroslava Škore na političkoj sceni je odgovor na potrebu konkretnije suverenističke politike u Hrvatskoj.

Kako trenutačno živite? Gdje ste većinom smješteni, kako provodite vrijeme?

- Živim u Zagrebu, a u zimskim mjesecima s društvom zaigram golf na Floridi. U Zagrebu u slobodno vrijeme najviše uživam s djecom i unucima te često posjećujem svoj Resort u Dubrovniku.

Razmišljate li o tome tko će jednoga dana nastaviti vaš biznis? Možete li računati na djecu?

- Imam petero djece, od kojih su troje, Nives, Dennis i Tom, duboko involvirani u rad tvrtke, što našoj obiteljskoj dinamici daje jedan poseban karakter. Nives je zadužena za marketing i komunikacije cijele Importanne grupe, Dennis nadgleda sve naše građevinske projekte, a Tom je zadužen za operativno poslovanje u dubrovačkom Resortu.

Uloge se ponekad izmjenjuju, primjerice Nives je nedavno samostalno renovirala cijeli kompleks Galleria Business centra, a Dennis je postavio naš novi rezervacijski centar u Zagrebu iz kojeg prodajemo svoje smještajne kapacitete u Dubrovniku. Iako više ne provodim brojne sate u svom uredu, svaki dan razgovaramo intenzivno nekoliko sati te donosimo ključne odluke. Uvjeren sam da će djeca nastaviti uspješno razvijati poslovanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. travanj 2024 10:48