OTKRIVAMO

Kako će točno surađivati s ministrom: Evo što Krstičević planira kao savjetnik premijera

Upućeni su nam otkrili kako će izgledati angažman donedavnog ministra na novom položaju
Damir Krstičević i Mario Banožić
 Bruno Konjević/Cropix

Sljedećih pet mjeseci moglo bi biti ključno za novog ministra obrane Marija Banožića. Tih pet mjeseci moglo bi i odrediti smjer cijelog njegova ministarskog mandata. U tih pet mjeseci trebala bi biti donesena odluka o nabavi borbenih aviona, trebat će se izboriti za što bolji vojni proračun u sljedećoj godini, predložiti novi dugoročni plan razvoja.

Također bi trebala biti jasnija situacija oko sudbine projekata Bradley i Patria. Ministar je u nekoliko javnih nastupa već zazvao u pomoć sve one koji mogu, da mu pomognu oko tih projekata, pogotovo u procesu nabave novog borbenog aviona. Posebno je apostrofirao svog prethodnika Damira Krstičevića koji je prošlog tjedna službeno imenovan premijerovim savjetnikom za obranu. Odmah nakon tog imenovanja krenule su spekulacije o tome kako će Krstičević iz sjene upravljati MORH-om, petljati se u poslove nabave.

Čak je i predsjednik Republike imao potrebu reći kako se nada da tim imenovanjem ministar obrane neće biti doveden u inferioran položaj. Sam Damir Krstičević o svojoj novoj funkciji ne želi govoriti.

- Imam znanja i iskustva - jedino je što nam je Krstičević odgovorio na pitanje o čemu će savjetovati premijera. No neslužbene informacije govore da Krstičeviću ne pada na pamet miješati se u posao ministru Banožiću.

- On je otišao iz Ministarstva i nema se namjeru miješati u posao novom ministru, a kamoli mu raditi iza leđa - rekao nam je jedan njegov suradnik.

Borbeni avioni

Nakon što u svom ministarskom mandatu nije uspio riješiti pitanje nabave novog borbenog aviona, Krstičević se, kako doznajemo, nema namjeru petljati u novi proces nabave. Pa čak ni u svojstvu premijerova savjetnika. U Vladinim krugovima doznajemo da bi se Krstičevićeva savjetnička uloga realizirala aktivacijom mnogobrojnih kontakata koje je stvorio u ministarskom mandatu unutar NATO-a te Europske unije te u prvoj fazi kroz pomoć finalizaciji DPR-a kojim će se definirati budućnost vojske u sljedećih 10 do 12 godina.

Moguće je da će Krstičević pomoći, zapne li, u pregovorima o sljedećem obrambenom proračunu, ali dalje od toga neće ići.

- Ministar je taj koji će predlagati i donositi odluke. I na njemu je sva odgovornost - uvjeravaju nas sugovornici.

Banožić je već najavio da će se proces nabave aviona nastaviti sljedeći mjesec dostavljanjem konačnih ponuda iz sedam zemalja za nove i polovne avione. Budu li se u MORH-u držali ranije zacrtanog plana daljnjeg postupanja, ponude bi se razmatrale dva mjeseca. Potom bi ponuditelji dobili mjesec dana da ih poprave te bi onda u prosincu Vladino povjerenstvo dalo preporuku Vladi i predsjedniku Republike, a u siječnju bi bila donesena konačna odluka o izboru aviona.

U ovom trenutku jedna od najvećih nepoznanica je koliko Hrvatska namjerava potrošiti za eskadrilu aviona i iz kojih izvora. Mnogi smatraju da se to ne može financirati iz proračuna MORH-a, nego iz nekih drugih izvora.

Vojni proračun

Paralelno s tim procesom ministar obrane će se morati boriti za što veći vojni proračun. U javnosti se već spekulira da je Banožićeva pozicija u Vladi slaba pa će mu uspješna bitka za što veći proračun biti najbolji odgovor kritičarima.

Prema projekcijama Ministarstva financija koje su napravljene prije koronakrize, MORH bi sljedeće godine trebao imati proračun od 5,5 milijardi kuna. Nakon dva ovogodišnja rebalansa vojni proračun je sa 5,3 pao na 4,7 milijardi kuna. Stoga se čini da bi sve iznad 5 milijardi kuna za MORH bio Banožićev veliki uspjeh. Do kraja godine pred Vladu bi trebao stići i prijedlog već spomenutog dugoročnog plana razvoja Oružanih snaga, dokumenta koji je u visokoj fazi završenosti.

Također, do kraja godine bi se trebalo više znati na koji će se način realizirati američka donacija 60 oklopnih vozila Bradley za popunu teške pješačke bojne i 24 vozila za dijelove i hoće li američka kompanija BAE Systems preuzeti tvrtku Đuro Đaković. Krajem prošle godine najavljivalo se da bi vozila ove godine trebala doći u Hrvatsku i biti modernizirana u Slavonskom Brodu. U istoj tvrtki trebala biti dovršena i integracija osam izraelskih vatrenih stanica na oklopna vozila Patria. Posao je usporila korona, ali do kraja godine bi to moralo biti završeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 11:53