‘NAŠ BIZNIS JE ČIST‘

‘Korona nam ništa ne može. Otvorili smo tri trgovine u Zagrebu, posao cvjeta. Doslovno!‘

Vlasnici i idejni začetnici La Canntine prvu su trgovinu otvorili na početku pandemije koronavirusa, u ožujku, u samom centru Zagreba
La Canntina
 Damjan Tadic/Cropix

Ma jel' ovo stvarno vrh? - pitala sam se kad sam nedavno na frekventnoj poziciji, na križanju zagrebačke Savske ceste i Vodnikove, ugledala veliki otisnuti cvijet nalik na marihuanu na 3D logu. Iznad toga stoji uočljiv svjetleći natpis "cannabis shop". Zagreb mi je u tom trenutku postao kozmopolitskiji, moderniji, kao Berlin na primjer. Ili Barcelona.

Naravno, bilo mi je jasno da se tu ne prodaje "ona" trava, u Hrvatskoj još uvijek ozloglašena marihuana, nego se radi o sličnoj biljci, indijskoj konoplji, podvrsti konoplje poznatoj i kao industrijska konoplja. Ipak je ovo legalna trgovina usred grada. Ulični samoposlužni lokal s proizvodima od kanabisa - La Canntina.

Vlasnici i idejni začetnici La Canntine, čiji je direktor Dino Sušić, prvu su trgovinu otvorili na početku pandemije koronavirusa, u ožujku, u samom centru Zagreba, na Zelenoj potkovi. Do kraja ljeta otvorili su još dvije u Savskoj cesti - jednu na početku, drugu na kraju, kod mosta.

image
Dino Sušić i Vani.P.
Damjan Tadić/Cropix

Posao cvjeta, nema dileme.

Prolaznici se još uvijek nisu navikli na ovakav prizor u središtu grada. Hihoću se ispred izloga, vade telefone, snimaju selfieje, čude se. Ali i kupuju. I sami smo tome posvjedočili. Radije će ipak doći predvečer, kad mine dnevno svjetlo. Dolaze oni u dvadesetima, tridesetima, četrdesetima, ma nema pravila... Neki kupci, kako su nam rekli, ove proizvode uzimaju radi laganog opuštanja ili kao dodatak za poboljšanje zdravlja, ali takav opis učinka ovih proizvoda ne nalazimo na deklaraciji. Piše samo "suvenir CBD cvijet".

image
La Canntina
Damjan Tadic/Cropix

Kupovina u La Canntini je prilično jednostavna. Priđeš aparatu i dok ti u pozadini sviraju trap beatovi prolistaš detaljnu ponudu na touch screenu. Za svaki odabrani proizvod pojavi se opis i cijena, potom ubaciš novac i za nekoliko sekundi dobiješ dizajniranu kutijicu s izabranim cvijetom. Strawberry Haze, Rasta Candy, Lemon Tonic Deluxe, CBD Organic... Ili ulje kanabisa. Osim proizvoda s CBD-om, na aparatima je moguće kupiti kavu i grickalice. U ponudi je i ostali smart asortiman, kao što su papirići za motanje duhana, filteri, grinderi, bongovi... Jedinstveno iskustvo kupovanja, kažu naši sugovornici.

No, njihove trgovine nisu prve u gradu, nego prve ovog tipa. Dapače, ima ih dosta u središtu. Tu je Garica CBD Shop, Hemp Embassy, Hemps.hr... Zanimalo nas je otkud toliki boom ovakvih trgovina, i to usred lockdowna, u mjesecima kada je posrnulo hrvatsko gospodarstvo brojalo uglavnom samo gubitke, a La Canntina je otvorila svoje tri ovakve trgovine. Međutim, taman kad smo se dogovorili s direktorom za ekskluzivni razgovor, posjetila ih je sanitarna inspekcija Državnog inspektorata i zatvorila ih na desetak dana. Što se dogodilo?

image
La Canntina

- Državni inspektorat, carina i MUP istovremeno su nam došli u goste prošli tjedan. Zaplijenili su nam svu robu dok nisu utvrdili da je to stvarno industrijska konoplja provjerene kvalitete. Na hrvatskom tržištu mogu se naći razni nekvalitetni, a ponekad i štetni proizvodi s raznim umjetnim aromama. Iako nam nije bilo ugodno što smo bili zatvoreni, podržavamo takve nadzore jer se i sami zalažemo za to da sva roba na tržištu bude provjerena i sigurna za kupnju. Sada su sve tri naše trgovine ponovno otvorene - kaže Dino Sušić i dodaje da su zahvalni na relativno brzoj analizi.

Znači sve je bilo u redu?

- Imali smo svu potrebnu dokumentaciju koju su tražili na uvid, a i sami su napravili vještačenje svih naših artikala - dodaje Sušić slavodobitno. Jasno mu je da su kontrole veće i strože budući da ipak imaju relativno nov proizvod na tržištu. Bitno mu je da je to sada sve iza njih.

No, kupci, kako nam kaže Sušić, od početka cijene njihove kvalitetne i organski uzgojene CBD cvjetove koje nude.

- Samo pokretanje posla u vrijeme krize i korone uglavnom je teško i vrlo zahtjevno, međutim činjenica da imamo samoposlužne aparate i da svaka lokacija radi 24 sata u tjednu bez prodavača itekako nam je pomogla. Pandemija nas nije zaustavila. Vrlo smo zadovoljni poslom i interesom, a kupci su još zadovoljniji jer imamo kvalitetan proizvod, uz mogućnost brze, beskontaktne i sigurne kupovine. Osim toga, kupcima ovaj model kupnje odgovara zbog privatnosti - smatra Sušić.

Početna ideja tima koji stoji iza La Canntine bila je otvaranje klasičnog dućana s CBD proizvodima, kakvih je u središtu Zagreba u zadnje vrijeme otvoreno nekoliko. Međutim, tijekom razvoja koncepta uočili su prednosti vendinga, samoposlužnih aparata, i dali si zadatak da pronađu najmodernije aparate. Napravili su novi koncept - "La Canntina - svijet mašina" - prvi lanac samoposlužnih aparata u Hrvatskoj s proizvodima od kanabisa.

- Put je bio dugačak i zahtjevan, godinu dana smo obilazili sajmove, testirali robu raznih dobavljača, isprobavali aparate raznih proizvođača i njihove specifičnosti, razrađivali koncept širenja, prateću logistiku, softver i zakonske okvire u cijelom poslovanju s CBD-om i vendingom. Možemo reći da smo prošli sve korake, za većinu početnih boljki pronašli rješenja i postavili ovaj posao precizno, legalno i profesionalno - ponosan je Dino Sušić.

image
La Canntina

Sada su u procesu širenja, trgovine će otvoriti za desetak dana u Rijeci i uskoro u Varaždinu, potom u još gradova, a razvili su i franšizni model kako bi s partnerima pokrili što više lokacija.

Zanimalo nas je kako Zagrepčani reagiraju na njihovu ponudu.

- Reakcije su zaista fenomenalne. Osim što kažu da imamo odličan proizvod, hvale i ambalažu te brendiranje, ali i cjelokupno iskustvo kupovanja, takozvani shopping experience. Dizajn i interijer kupcima pružaju osjećaj kao da su u Tokiju jer je prostor digitalan i koriste se najmodernije vending mašine kakvih ima i tamo - kaže Vani, čije je to umjetničko ime, koji za njih izradio dizajn i bio zadužen za cjelokupni vizualni identitet brenda.

image
La Canntina

Cijene proizvoda, saznajemo dalje, ovise o načinu uzgoja i obrade. Tako su indoor - unutarnji, organski uzgojeni i ručno trimani (rezani) cvjetovi najskuplji, nakon toga dolaze oni uzgojeni u stakleniku, a najjeftiniji su outdoor - vanjsko uzgojeni cvjetovi. Unutarnji kontrolirani uzgoj ne ovisi o vanjskoj atmosferi. Kod ulja, koja su i najskuplja, proces obrade, ekstrakcije i koncentracija CBD-a utječu na cijenu.

Najpopularniji su, kako kažu, CBD cvjetovi jer su nešto jeftiniji od ulja. Pa se tako cvjetovi ove vrste kanabisa mogu kupiti već od 60 kuna po gramu, do pakiranja od 10 grama za 390 kuna.

Dečki kažu da je njima omiljeni cvijet iz ponude Lemontonic Deluxe Indoor, organski uzgojen u Austriji.

- Ima vrlo autentičan miris limuna - kaže Vani kroz smijeh.

Proizvode uvoze iz nekoliko europskih zemalja, uglavnom iz Austrije i Slovenije, no žele potaknuti i domaću proizvodnju kanabisa. Tako u dogovoru s hrvatskim proizvođačem pripremaju brendirane CBD cvjetove Cro Buddy, koji će uskoro biti u ponudi.

Ranije se nisu bavili sličnim poslom, naprosto zato što je bio - ilegalan.

- Mi smo sredovječna generacija koja bi voljela da je ovakav posao bilo moguće pokrenuti ranije u životu, ali to nije postojalo kada smo bili u dvadesetima - kaže Sušić.

No, drago im je što ipak svjedoče hemp revoluciji koja je, kažu, konačno zahvatila i Hrvatsku. U Europi je sve krenulo u Švicarskoj i Luksemburgu, a zatim se prelilo na ostatak starog kontinenta. Osim toga, sve je više domaćih proizvođača, baš kao i u drugim zemljama.

- Želimo učiniti proizvod dostupnim što većem broju ljudi i educirati ih o pozitivnim efektima i terapeutskim učincima kanabisa. Znanstvena istraživanja ukazuju na mnoge zdravstvene prednosti CBD-a, koji je sastavni dio medicinske konoplje. Svakim danom sve više ljudi uviđa njegove benefite. Od nekadašnjih korisnika THC-a, kojima CBD više odgovara jer nema nuspojave, do ljudi koji nikad nisu koristili THC zbog straha od negativnih posljedica i koji bi na kraju dana rado zamijenili tablete za smirenje ili alkohol nečim prirodnijim i zdravijim - smatra Sušić i dodaje da ne kasne ni za kim te su u rangu najboljih europskih praksi.

image
Damjan Tadić/Cropix

A razlog zbog kojeg je u Zagrebu u zadnje vrijeme otvoreno nekoliko manje-više sličnih mjesta, kao što su Garica CBD shop, Hemp Embassy, Hemps.hr i drugi, kažu nam u La Canntina timu, je jednostavan - postoji potražnja!

- Svaka radnja ima svoj fokus i target grupu, neki primjerice idu u kozmetičkom smjeru, ali svi imaju svoje mjesto. Naša misija je pokriti cijelu Hrvatsku u narednih nekoliko godina - optimističan je Sušić.

Postoji li regulacija s policijom, primjerice nekome policija nađe njihov proizvod - kako će ga razlikovati od druge vrste kanabisa? Ili što ako se proizvod konzumira u nekom kafiću?

- Ista regulacija je u cijeloj Europskoj uniji. Svi naši proizvodi prolaze trostruku kontrolu. Prva je dobivanje analize dobavljača uz uzorak. Kada zaprimimo uzorak, šaljemo ga u akreditirani hrvatski laboratorij na provjeru kako bismo prekontrolirali analize dobavljača. Kada dobijemo zadovoljavajuće rezultate, kupujemo veće količine i opet ih šaljemo na analizu. Tako smo sigurni u legalnost proizvoda od uzorka do kupovine.

image
La Canntina

Svaki naš proizvod ima otisnut LOT broj koji kontrolira tijek robe od dobavljača do aparata, tako da je manipulacija gotovo nemoguća. Strogo se pridržavamo deklaracije dobavljača i od nje ne odstupamo. Garantiramo za naše proizvode dok su u originalnom pakiranju. A kako i gdje će ga netko koristiti, mi u to ne ulazimo, to je više stvar okruženja i specifične kulture mjesta, a ne legalnosti - odgovaraju dečki iz tima.

No, ono što bi moglo biti sporno, a što mnoge zanima, je pitanje ima li THC-a u njihovim proizvodima? Barem malo?

- Ima, ali isključivo do 0,2%, dakle samo u tragovima. Tu ne postoji omamljujuće djelovanje. U Hrvatskoj je THC dozvoljen do 0,2%, što znači da su proizvodi potpuno legalni.

Za kraj nas je zanimalo koje su prednosti ovakvog biznisa i ulaganja?

- Zanimljiv je podatak da jedan klasičan dućan ima minimalno tri zaposlenika, a kod naših aparata jedan čovjek opslužuje četiri lokacije - zaključuje Dino Sušić.

image
Damjan Tadić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2020 18:50