NAPOKON

Kreće projekt gradnje trećeg kraka autoceste Karlovac-Zagreb!

Hrvatske autoceste za deset dana počinju investiciju čija se vrijednost procjenjuje na 1.3 mlrd kuna, 85 posto dobit ćemo iz fondova EU

Gužve na čvoru autoceste A1 Lučko na ulazu u Zagreb

 Darko Tomas/Cropix

Godinama se priča o gradnji trećeg traka autoceste A-1, od Zagreba do Karlovca, a čini se da se uskoro kreće i u realizaciju projekta. Najavljen je na lokalnoj razini, u Skupštini Karlovačke županije, a od glasnogovornice Hrvatskih autocesta Kate Kuprešak dobili smo i službenu potvrdu da će se za desetak dana učinjiti prvi konkretni korak - HAC će raspisati natječaj za projektiranje prometnice. Nakon što se sagradi dionica od Zagreba do Karlovca, gradit će se i treći trak dionice - od Karlovca do Bosiljeva.

Gradnja novih izlaza

Karlovačka županica Martina Furdek Hajdin rekla je da je za to uvelike zaslužan županijski vijećnik Dragutin Belavić (HSLS) jer su njegova dugogodišnja inicijativa i uzastopna pitanja inicirala sastanke s Upravom Hrvatskih autocesta, na posljednjem im je rečeno da počinje projektiranje trećeg traka i da se odmah potom planira produžetak te prometnice do čvora Bosiljevo 2, raskrižja puteva prema jugu Hrvatske te prema Rijeci i Istri. Jednako tako, razmotrit će se gradnja čvorova, odnosno novih izlaza s autoceste. Kako doznajemo, projekt bi obuhvatio rekonstrukciju dvaju najvažnijih i najvećih čvorova na dionici - Lučko i Karlovac - te gradnju izlaza Lišnica, čime bi izlaz na autocestu dobila Duga Resa (poslije izlaza Novigrad na Dobri i prije izlaza Bosiljevo 1), a gradio bi se i čvor Stupnik.

Karlovačka županica je najavila gradnju i manjeg čvora Stative te pozvala županijske vijećnike da "aktivno sudjeluju u javnoj raspravi te da se razrade idejna rješenja i za druge izlaze s autoceste". Čvorom Stative Karlovac bi imao dva izlaza s autoceste, zapadni i istočni.

Lučko odavno ne zadovoljava standarde

Čvor Karlovac je, uz Lučko, najstariji u Hrvatskoj te odavno više ne može zadovoljiti prometne standarde koji su vrijedili prije pola stoljeća. Trenutačno je i jedan od najopterećenijih s obzirom na to da se na njemu ne "skidaju" samo vozila koja će ostati u Karlovcu nego i svi oni koji će putovanje nastaviti cestama D-1 (Ličkom magistralom preko Plitvica) i D-6 (Starom riječkom). On se stoga zapravo i neće rekonstruirati, nego će se postojeći zatvoriti i gradit će se novi, izmaknut oko kilometar i pol prema kanalu Kupa-Kupa u mjestu Selce. Osim naplatne postaje, gradili bi se prilazni put, ograda za zaštitu od buke te veliko tzv. sigurno kamionsko parkiralište, na kojemu bio ugrađen i sustav za vaganje teških teretnih vozila. Također, rekonstruirao bi se čvor Jastrebarsko, koji se nalazi na pola puta između Karlovca i Zagreba i u čijoj je neposrednoj blizini zaživjela ogromna gospodarska zona.

Podsjetimo, dionica autoceste Karlovac - Zagreb napravljena je 1972. godine i druga je sagrađena na području Hrvatske (prva je puštena u promet dionica Orehovica - Kikovica godinu prije), a u ljetnim mjesecima je i najzagušenija. Najveći prometni čepovi u smjeru juga i sjevera događaju se na dionici Bosiljevo 2 - Lučko. Za ilustraciju, dionica Zagreb - Karlovac, izračunali su stručnjaci, ima maksimalnu propusnu moć od 60.000 vozila na dan. Radi se o idealnim uvjetima, znači bez prometnih nesreća i drugih okolnosti koji često prouzroče prometne čepove. Prosječan dnevni promet u 2021. je bio između 35.000 i 40.000 vozila, no prosječni ljetni dnevni promet dvostruko je veći i ova je dionica autoceste najprometnija u Hrvatskoj. Koliko, najbolje ilustriraju dva podatka: dionice od čvora Bosiljevo 2 prema Rijeci te od Bosiljeva 2 prema jugu, prema kojima se slijevaju vozila pristigla dionicom Zagreb - Bosiljevo 2, zasebno su prometnije nego bilo koja druga u Hrvatskoj. Valjana napomenuti da sve te brojke rastu iz godine u godinu.

Natječaj se raspisuje za desetak dana

- Planirana dogradnja trećeg traka u svrhu je povećanja protočnosti prometa i smanjenja zagušenja, posebice u turističkoj sezoni, kao i smanjenja negativnog utjecaja najstarijih dionica (izgradnja zidova za zaštitu od buke, odvodnja, povećanje sigurnosti prometa) te pružanja bolje usluge korisnicima. Gradnja trećeg traka bit će u dvije faze, prva se odnosi na dio Zagreb - Karlovac, a druga na Karlovac - Bosiljevo 2. U gradnju će biti uključena i sva nova čvorišta predviđena prostornim planom. U tijeku je raspisivanje natječaja za izradu projektne dokumentacije za prvu fazu - potvrdila nam je glasnogovornica HAC-a Kata Kuprešak, precizirajući da će se natječaj za projektiranje dionice raspisati za desetak dana.

Početak radova planiran je 2026. godine, vrijednost investicije za prvu fazu, Zagreb - Karlovac, procjenjuje se na 1,3 milijarde kuna, odnosno 173 milijuna eura, a za drugu fazu, Karlovac - Bosiljevo 2, bit će poznata tek nakon izrade idejnog rješenja. Velika većina troška, 85 posto, financirala bi se novcem iz fondova EU.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2022 13:56