PIŠE GOJKO DRLJAČA

Krenuo je kao trgovački putnik, prošao sve stepenice te postao cijenjeni menadžer i prvi čovjek HUP-a

Direktor Podravke Marin Pucar preminuo je nakon teške bolesti u Koprivnici
 Dragan Matic/Cropix

Za Marina Pucara, pokojnog predsjednika Uprave Podravke i predsjednika Hrvatske udruge poslodavaca, već se dulje znalo da vodi rat s teškom bolešću, pa ipak vjerojatno nitko od onih koji su ga poznavali ne bi povjerovao da će taj stasiti čovjek, pun energije, puno prerano izgubiti svoju posljednju bitku. Takva mogućnost nije se uklapala u njegov lik, još manje u djela. Bez obzira na narušeno zdravlje, karakter Marina Pucara govorio je ljudima oko njega da će trajati na menadžerskoj sceni još desetljećima.

Krajem prošle godine dogovarali smo posljednji značajni javni nastup Marina Pucara. Radilo se o hibridnoj konferenciji maloj po broju sudionika uživo, ali velikog poslovnog značaja. Doznali smo da se Pucar, osim sa starim ozbiljnim zdravstvenim problemima, suočio i s koronom. Teško je govorio. Pričao nam je o komplikacijama s bubrezima. Međutim, niti jednog trenutka nije dvojio kako i u krajnje neobično i teško vrijeme za Hrvatsku želi makar putem videoveze poslati poruke o važnosti razvoja tržišta kapitala. Mogao je komotno odbiti.

Posljednji govor

No, on je hvatao zrak, tražio energiju i održao upečatljiv javni govor te pobrao snažan pljesak onih 20-ak ljudi pod maskama koji su se okupili u Esplanadi te imali sreću čuti posljednju važnu javnu poruku uspješnog direktora. Nije imao daha, ali je zračio voljom. Iako se doimao puno mršaviji i s pečatom podočnjaka na licu, činilo se da će se taj bivši vrhunski sportaš šetnjama po nasipu polako, ali sigurno vratiti na velika vrata hrvatskog biznisa.

Nakon što je prekinuo karijeru nogometnog golmana koji je branio čak i boje zagrebačkog Dinama, Marin Pucar imao je karijeru koju bi se moglo opisati kao dobar školski primjer učenja i napredovanja. S diplomama zagrebačkog Ekonomskog fakulteta i Retail Managementa Leeds Beckett University te doktoratom s osječke Ekonomije, Pucar je krenuo kao trgovački putnik Gavrilovića te stigao do pozicije direktora prodaje Podravkine Danice. Stigle su i prve vrlo ozbiljne menadžerske pozicije: vodio je Sektor prodaje, marketinga i razvoja, a poslije i cjelokupnu Prodaju mesnog programa za Hrvatsku i jugoistočnu Europu. Oni koji ga poznaju iz tog razdoblja, opisuju ga kao ambicioznog, odlučnog i sposobnog. Te tri karakteristike dovele su ga do pozicije direktora za tržište Hrvatske, pa i na mjesto člana Uprave Podravke.

image
Premijer Plenkovic obišao je tvornicu Podravke
Zeljko Hajdinjak/Cropix

U menadžerskoj karijeri prije povratka u Podravku upisao je i uspješni mandat predsjednika Uprave Zvečeva. Ono što je u svakom slučaju predodredilo karijeru Marina Pucara jest činjenica da je ostao jedan od malobrojnih visokopozicioniranih direktora Podravke koje nije pomela možda najvažnija afera suvremene Hrvatske poznata pod nazivom Spice. Nakon što je tadašnji menadžment na čelu sa slavnim Darkom Marincem režirao uz pokroviteljstvo potpredsjednika Vlade Damira Polančeca nikad dovršeno preuzimanje Podravke njezinim vlastitim novcem, Marin Pucar i Miroslav Vitković spašavali su koprivničkog prehrambenog diva. Pucara i Vitkovića doživljavalo se tada kao jake snage HSS-a, a u osnovi su bili rijetki nekompromitirani visokopozicionirani menadžeri Podravke. Mjeseci konsolidacije Podravke u aferi koja ju je zamalo slomila bili su dinamični i teški. Sudjelovanje u normalizaciji Podravkina poslovanja prekinula je teška prometna nesreća nakon koje je napustio kompaniju.

Ono što je ključ za razumijevanje karijere Marina Pucara jest činjenica da je bio čovjek koji je iza sebe ostavljao rezultate. Praktično nije bilo dijela karijere iza kojeg se nije mogao pohvaliti plusevima koje je ostavio iza sebe.

Dobit i u krizi

Možda je najupečatljiviji rezultat u životu Marina Pucara poslovni rezultat Podravke u ovom trenutku. U devet mjeseci prošle vrlo teške poslovne godine Podravka je uspjela povećati prihode od prodaje za 2,8 posto, a dobit za 8,1 posto. Iz krize izazvane pandemijom Podravka je izašla jača, a to ne bi bilo moguće bez odlučnog i pametnog vođenja.

Posebnu težinu posljednjim Podravkinim rezultatima daje činjenica da je Pucar provukao kompaniju i kroz stresne mjesece koje je sa sobom donio kolaps najvećeg poslovnog sustava u zemlji, Agrokora. Urušavanje Agrokora i užasavajući domino-efekt u hrvatskom gospodarstvu poklopio se s Pucarovim povratkom u Podravku. Kao i mnoge druge kompanije u regiji, i Podravka je u svom poslovanju bila izuzetno izložena preko prodaje svojeg asortimana u Konzumu. Ni u jednom trenutku nije paničario. Tijekom te teške nacionalne poslovne krize Pucar se prometnuo u jednog od lidera hrvatske zajednice dobavljača Agrokora.

image
Utakmica 3. kola rukometne Lige prvakinja Krim - Podravka
Zeljko Hajdinjak/Cropix

Svatko tko misli da je bilo lako ojačati Podravku nakon urušavanja Agrokora te kroz krizu izazvanu pandemijom, moglo bi se jednostavno reći da jako podcjenjuje značaj liderstva u menadžmentu, crtu koju je Marin Pucar definitivno imao. Nije slučajno to što je danas Podravka na jako dobrim i čvrstim pozicijama. Ako ste ikada razgovarali s Pucarom, onda znate kako je s godinama postao čovjek koji barata bogatstvom poslovnih informacija iz prehrambenog biznisa. Znao je što i kako radi konkurencija, i što treba s Podravkom. Iako je slovio kao čovjek prodaje i marketinga, mnoge su iznenadile i Pucarove financijske vještine. Kao menadžer znao je gdje, kako i zašto rezati kako bi osnažio bilancu i zadržao razvoj te pritom povećao zadovoljstvo zaposlenih.

Snaga brendova

Kad je Pucar postao predsjednik Uprave Podravke, radili smo s njim prvi intervju. Bio je suočen s kompanijom u kojoj je rast dolazio iz akvizicija, od kojih su se mnoge pokazale upitne. Odmah je rekao kako će budućnost graditi na organskom rastu, a bio je duboko svjestan kako su mnoge kompanije u regiji na tankom ledu upravo kad je u pitanju rast iz poslovanja. Shvaćao je snagu ključnih Podravkinih brendova, kao i značaj njihova razvoja. Znao je točno što želi u kojem dijelu regije, što na internacionalnom horizontu. Imao je plan što napraviti s dodacima prehrani. Znao je kako i zašto prehrambeni i farmaceutski segment Podravke mogu i moraju nadopunjavati jedan drugoga. Kao što je rekao: "Jednom podravkaš, uvijek podravkaš".

Puno toga nije završio. Imao je viziju konsolidacije hrvatske prehrambene industrije te velike ideje za neku novu, drugačiju budućnost HUP-a. Da mu je zdravlje dopustilo još jedan mandat, vjerojatno bi njegove vizije postale stvarnost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 12:12