EKSKLUZIVNO

MISTERIJ LETA OU411: GDJE JE NESTAO 41 PUTNIK S KORONALETA ZAGREB-FRANKFURT U avionu bilo 115 ljudi, a ne 74 kako se tvrdilo. Zaražen je i član posade

Nedjeljni ekskluzivno otkriva istinu o kobnom letu Frankfurt - Zagreb na kojem je bilo 14 zaraženih koronavirusom; Stožer je komunicirao i kako se prvi putnik razbolio 5. 5., a u odgovoru iz službe za epidemiologiju HZJZ-a stajalo je kako je prvi oboljeli potvrđen 7. 5. Krunoslav Capak: 'To je  nesporazum'
 Tom Dubravec / CROPIX, Ante Čizmić / CROPIX

Gdje je nestao 41 putnik s “koronaleta” Zagreb - Frankfurt OU411?

Danima se govori o 74 putnika i članova posade, no Nedjeljni Jutarnji otišao je korak dalje, proveo istragu o letu i saznao da je na letu bilo bitno više osoba, njih čak 115!

No otkrile su se i druge nelogičnosti. Rekonstruirali smo priču i uočili da je let Frankfurt - Zagreb OU411 pravi misterij.

Koliko je zapravo bilo putnika na letu Croatia Airlinesa iz Frankfurta za Zagreb 2. svibnja? Tko je primarni kliconoša? Ima li oboljelih članova posade i zašto Croatia Airlines nije objavio da imaju zaraženog člana posade? Jesu li poštovane procedure? Zašto je trebalo nekoliko dana da se pronađu putnici s leta? I zašto su epidemiolozi podatke o putnicima zatražili 8. svibnja iako je prvi oboljeli ustanovljen tri dana prije?

- Imamo situaciju u kojoj su se vratile 74 osobe, zajedno s članovima posade. Među njima je bilo više radnika Đure Đakovića koji su se vraćali iz Švedske. Među njima se prvi razbolio 5. svibnja i sad ih imamo devet. Osim njih, u Zadru je jedna osoba koja je putovala tim avionom i u Sisku druga te jedan strani državljanin koji je doputovao tim avionom u Istru. Svi ostali su kontaktirani, neki među njima još nisu pronađeni, niti se zna gdje se nalaze, ali upozoreni su i određena im je mjera samoizolacije - rekao je ravnatelj HZJZ-a Krunoslav Capak 12. svibnja na redovitoj konferenciji za medije.

Zagreb, 100520.
Ravnateljstvo civilne zastite, Nehajska ulica.
Konferencija za medije Nacionalnog stozera civilne zastite oko koronavirusa. 
Na fotografiji: Krunoslav Capak.
Foto: Bruno Konjevic / CROPIX
Bruno Konjevic / CROPIX
Krunoslav Capak

Kako bismo rekonstruirali događanja na letu “s pošiljkom koronavirusa”, zatražili smo podatke od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

- Ukupno je na navedenom letu bilo 115 osoba od čega je 10 osoba napustilo Hrvatsku - odgovorila nam je dr. Zvjezdana Lovrić Makarić, koja je kao epidemiologinja zadužena za taj let.

Nakon prvog čitanja njezina odgovora, postavlja se ključno pitanje: gdje je nestala 41 osoba iz aviona?

Naravno, odgovor smo tražili od ravnatelja Capaka, koji je danima ponavljao brojku od 74 putnika. U telefonskom razgovoru rekao je da tu informaciju mora provjeriti te da će nam javiti čim sazna gdje je nastao nesporazum. Dan kasnije u SMS poruci potvrdio je da je na letu bilo ukupno 115 osoba. U međuvremenu neslužbeno doznajemo da je riječ o 110 putnika i pet članova posade.

- Došlo je do nesporazuma. Podaci nam stižu u skupinama. Jedan kolega radio je skupinu od 74, a to je skupina iz koje su proizašle sve dosad oboljele osobe. Drugi kolega radio je skupinu od 41 osobe iz koje zasad nema pozitivnih. Kolege su sve vrijeme u koordinaciji, a moj primarni interes i dalje je skupina od 74 iz koje su zasad proizašli Covid pozitivni - rekao je Capak i dodao da dr. Lovrić Makarić ima objedinjene podatke, koje je poslala. Ostaje potpuno nejasno koja je razlika između dvije grupe putnika s istog leta i koje je jamstvo da oni nisu zaraženi?! Kako se uopće putnici s istog leta mogu podijeliti u dvije grupe?!

Kontradiktornost izjava

Prvi među njima razbolio se 5. svibnja, rekao je Krunoslav Capak na toj istoj konferenciji.

S druge strane, iz službe za epidemiologiju HZJZ-a stiže drugi podatak.

- Prvi oboljeli potvrđen je 7. svibnja, nakon čega se tijekom epidemiološke obrade njegovih kontakata pokazalo da je putovao s većom skupinom putnika iz Švedske među kojima su neki imali blaže simptome već i prije samog leta - kaže nam, pak, dr. Lovrić Makarić u svom odgovoru.

Croatia Airlines o tome službeno doznaje 8. svibnja.

- Krizni stožer Croatia Airlinesa 8. svibnja 2020. od Službe za epidemiologiju zaraznih bolesti HZJZ primio je zahtjev za dostavu podataka o putnicima koji su 2. svibnja o.g. putovali letom OU411 Frankfurt - Zagreb - kažu iz CA.

Dakle, ponovno se postavlja pitanje - koji je datum točan? Kada se pojavio prvi zaraženi i zašto je od Croatia Airlinesa popis putnika zatražen tek 8. svibnja. U CA kažu da su odmah dostavili podatke o putnicima koji su sjedili u redovima ispred i iza (dva reda ispred i dva reda iza) navedenog putnika te o posadi zrakoplova koja je bila na navedenom letu.

Dodatno, dostavljene su i kopije PLF (passenger locator form) obrazaca koji se od početka epidemije obavezno ispunjavaju tijekom leta i čuvaju u arhivi dolazišne zračne luke.

Kako neslužbeno doznajemo, prvi zaraženi putnik simptome je počeo pokazivati 5. svibnja, a bolest mu je potvrđena dva dana kasnije, odnosno 7. svibnja. Opet, zašto se nije reagiralo na prve simptome?

Sljedeće pitanje je tko je kliconoša, odnosno tko je mogao proširiti bolest u avionu. Ni na to pitanje još nema odgovora jer prvi dijagnosticirani bolesnik s leta prve simptome pokazuje 5. svibnja. Prema svim dosadašnjim podacima Svjetske zdravstvene organizacije, osoba može prenijeti bolest 48 sati prije pojave simptoma, što daje zaključak da ta osoba nije mogla zaraziti nikoga u avionu.

Kako doznajemo, još se traži prvi oboljeli, što znači da je moguće da je netko na letu bio asimptomatski nositelj koronavirusa. Je li on iz grupe 74 ili grupe 41?

U ovom trenutku 14 osoba s leta pozitivno je na Covid-19, a kako neslužbeno doznajemo, jedan od pet članova posade također je pozitivan. S obzirom na to da je, kako doznajemo, riječ o članu posade koji nije bio u duljem kontaktu s putnicima, opet se postavlja pitanje kako se zarazio? No Croatia Airlines, kao niti ravnatelj HZJZ-a Capak, nisu potvrdili da je netko od članova posade jedan od 14 do sada oboljelih. Čak devet oboljelih vezano je za putnike iz Švedske, odnosno djelatnike kompanije Đuro Đaković iz Slavonskog Broda. Inače, na letu je ukupno bilo 20 osoba iz te kompanije.

Zaražena su i tri putnika, jedan sa sisačkog i jedan sa zagrebačkog područja te stranac koji je došao u Istru.

- Moram reći da se radi o Španjolcu koji je oženjen Hrvaticom i tu živi i Hrvatska je i njegova domovina te se vratio kući. Sva je sreća što je to bilo u razdoblju kada je još vrijedila obavezna mjera samoizolacije. Problem je što smo mi sedam dana nakon leta dobili informaciju da je iz naše županije osam osoba bilo na letu gdje su bili pozitivni ljudi. Naša epidemiološka služba preko vikenda je žurno odradila i stvar stavila pod kontrolu te je sreća kako je svih osam bilo još u samoizolaciji. Putniku koji je dobio simptome uzet je bris, pozitivan je i on je u bolnici. Otprije tri dana nema više obvezne mjere samoizolacije kod takvog dolaska. Svi stranci koji dolaze u Hrvatsku dobiju samo letak kako se moraju ponašati. Nema više provjere, nema više samoizolacije. Jedina mjera kontrole je samodisciplina i samoodgovornost stranaca koji imaju pravo doći kao i naši državljani i tu očekujem probleme jer može vrlo lako doći do ulaska koronavirusa i to može stvarati probleme sustavu - rekao je Dino Kozlevac iz Istarskog stožera za medije.

Brojne zemlje

No vratimo se na početak, na “koronalet” putnici su pristigli iz brojnih zemalja. Iz HZJZ-a navode kako je putnika bilo iz različitih zemalja Europe i svijeta i to iz Finske, Velike Britanije, Irske, Portugala, Švedske, Španjolske, Belgije, Njemačke, Nizozemske, Japana, R. Koreje…

- Zbog više simptomatskih osoba tijekom navedenog leta odlučili smo sve osobe na letu kontaktirati te provesti testiranje na SARS-CoV-2 pri čemu je do danas potvrđeno 14 pozitivnih - kaže dr. Lovrić.

Popis putnika, nadalje govori, dobiven je u suradnji s avioprijevoznikom i Međunarodnom zračnom lukom Zagreb.

V. Gorica, 110520.
MZLZ Franjo Tudjman. Ul. Rudolfa Fizira 21.
U Zracnu luku Franjo Tudjman, nakon popustanja mjera zastite od koronavirusa, sletio je prvi zrakoplov Croatia Airlinesa na liniji iz Splita, kojim nacionalni avioprijevoznik pocinje djelomicnu obnovu zracnog prometa unutar Hrvatske. 
Na fotografiji: mjere zastite unutar zgrade i na pisti
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Zeljko Puhovski / CROPIX

Naime, putnici tijekom leta ispunjavaju tzv. anketni listić za lociranje putnika (Passenger Locator Form - PLF) gdje su navedeni njihovi kontakt-podaci. Anketni listić za lociranje putnika koristi se za kontaktiranje putnika u slučaju prisutnosti zarazne bolesti na zrakoplovu te nam značajno ubrzava uspostavljanje direktnog kontakta s putnicima - pojašnjava dr. Lovrić.

Svim osobama s leta koje su ostale u Hrvatskoj propisana je epidemiološka mjera samoizolacije zbog bliskog kontakta s osobom oboljelom od Covida-19.

Putnici su bili iz 16 županija te su ih epidemiolozi iz nadležnih županijskih zavoda za javno zdravstvo kontaktirali, propisali mjeru samoizolacije i organizirali testiranje - kaže dr. Lovrić i dodaje kako su za osobe koje su napustile Hrvatsku proslijedili njihove kontakte i informacije o bliskom kontaktu s osobom oboljelom od Covida-19 javnozdravstvenim službama država navedenih u PLF-u tih putnika.

Novi problem

Novi problem vezano za ovaj slučaj nastao je kada unatoč ispunjenim lecima s kontaktima putnika, epidemiolozi nekoliko dana nisu mogli ući u trag četvorici putnika s leta. Stvar je bila u tome da nisu bili dostupni na brojevima koje su naveli u PLF-u.

Zahvaljujući suradnji s djelatnicima policijske postaje, nadležni županijski epidemiolog uspio je stupiti s njima u kontakt. Naime, radilo se o strancima koji ne razumiju hrvatski ni engleski jezik, no član obitelji kod kojeg su smješteni pomogao je epidemiolozima u komunikaciji s njima - navodi dr. Lovrić.

Nakon što je ustanovljeno da je na letu bilo Covid-19 pozitivnih, počeli su se javljati putnici koji su se požalili da nije bilo razmaka među putnicima te da dio njih nije nosio maske.

I tu su bili u pravu, naime, avion kojim su putovali Airbus 319 imao je 144 mjesta, a letjelo je 110 putnika, tako da distanca od dva metra po svoj logici nije mogla biti u skladu s tom preporukom.

Vezano za sporni let iz Frankfurta, o tome da neki putnici nisu imali maske te nije bilo razmaka među njima, ali i općenito o preporukama razmaka i nošenja maski, ravnatelj HZJZ-a Capak pojasnio je za medije da su to preporuke, a ne naredbe.

- Sve naše preporuke i upute, ima ih više od 50, bazirane su na preporukama. Mi nismo propisivali obvezu nošenja maski, a rezultati dokazuju da smo u tome uspjeli. Mi smo senzibilizirali građane i oni su preuzeli odgovornost na sebe hoće li u određenim situacijama nositi masku ili neće - rekao je Capak.

Iz Croatie Airlinesa pak kažu da su uveli mjere koje se odnose na kabinsku posadu zrakoplova da tijekom leta nosi zaštitne maske i rukavice, a letačka posada zrakoplova tijekom leta sjedi u prostoru koji je odvojen od putničkog prostora te u kontaktu s putnicima i ostalim članovima kabinske posade obavezno koristi maske i rukavice. Također, ukinuli su servis hrane i pića tijekom leta tako da je bliski kontakt s putnicima sveden na minimum.

Što se tiče ventilacije, rekli su nam da zrak u kabini zrakoplova dolazi iz atmosfere i prije ulaska u kabinu prolazi kroz filtere te je sukladno provedenim analizama kvaliteta zraka u kabini zrakoplova istovjetna kvaliteti zraka u operacijskim salama u bolnicama, a zrak u kabini cirkulira vertikalno, a ne horizontalno tako da je mogućnost zaraze u samom zrakoplovu svedena na minimum.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 08:25