‘NEŠTO NIJE U REDU‘

Na pruzi koju smo platili 258 milijuna kn 76 puta testirali kamen, naređeno još jedno ispitivanje

Inspekcije su već 2 godine sumnjičave prema kvaliteti tucanika na relaciji Gradec-Sveti Ivan Žabno
Stanica Sveti Ivan Žabno
 Zeljko Hajdinjak/Cropix

U prosincu 2019. svečano je u promet puštena pruga Gradec - Sveti Ivan Žabno. Prva je to pruga izgrađena u Hrvatskoj nakon 52 godine. Dužine je 12,2 kilometra, a njena izgradnja stajala je 258 milijuna kuna. Radove su izveli španjolska tvrtka Comsa i njemačka kompanija Wiebe. Nadzor radova obavljao je švicarsko-hrvatski konzorcij SGS i Investinženjering.

Tom prugom putnički promet odvija se svakodnevno deset mjeseci, no u tvrtki HŽ Infrastruktura, koja je bila investitor ove pruge, a sada radi na njenom održavanju, ne mogu se dogovoriti je li željeznički tucanik koji se ugrađuje u najgornji dio pruge dobre kvalitete ili nije. Na cijeloj dionici pruge ugrađena su 34.902 kubna metra tucanika, čija je vrijednost 7,7 milijuna kuna.

Do sada su akreditirani domaći i inozemni laboratoriji proveli čak 76 ispitivanja, no konačnog odgovora još nema. Važan za odvijanje prometa Dapače, uskoro će biti provedeno još jedno ispitivanje tucanika na cijeloj trasi pruge kako bi se utvrdila njegova kvaliteta. Željeznički tucanik je kamen koji se ugrađuje u najgornjem sloju pruge, a njegova je osnovna namjena osigurati stabilnost šina. To kamenje fiksira drvene pragove kako ne bi došlo do sužavanja ili širenja šina. Dakle, željeznički tucanik je iznimno važan za sigurno odvijanje prometa. Cijela pomalo bizarna priča oko tucanika na pruzi Gradec - Sv. Ivan Žabno počela je u kolovozu 2018.

image
Marko Todorov/Cropix

Tada je obavljen interni tehnički pregled pruge. Nakon njega je Sektor održavanja u HŽ Infrastrukturi zatražio novo laboratorijsko ispitivanje kamena koje obavljaju zagrebački IGH i slovenski ZAK. Utvrđeno je da na dva mjesta kamen nije dovoljne tvrdoće, ali da to nije zapreka da se ne obavi glavni tehnički pregled pruge. Ipak, prije glavnog tehničkog pregleda angažiran je i treći akreditirani laboratorij, CSS, čiji su stručnjaci ispitivali tucanik na istom mjestu i utvrdili da je sve u redu. Treba napomenuti da su tijekom radova i predstavnici izvođača i i nadzora, neovisno jedni od drugih, angažirali laboratorije za ispitivanje kvalitete kamena i sve je bilo u redu.

U HŽ Infrastrukturi su nam odgovorili da je drugi interni tehnički pregled proveden u ožujku 2019. Povjerenstvo je dalo pozitivno mišljenje na sve izvedene radove, nakon čega je sazvan državni tehnički pregled koji organizira Ministarstvo graditeljstva. Ipak, Povjerenstvo za interni tehnički pregled preporučilo je da novi, četvrti neovisni akreditirani laboratorij ispita kvalitetu tucanika.

Provedena ispitivanja, tvrde u HŽ Infrastrukturi, pokazala su da svi uzorci zadovoljavaju uvjete tražene Ugovorom, glavnim projektom i tehničkim specifikacijama. Uporabna dozvola U lipnju 2019. obavljen je državni tehnički pregled te je utvrđeno da su svi radovi izvedeni u skladu sa Zakonom, Ugovorom, glavnim projektom, tehničkim specifikacijama i pravilima struke. Sukladno tome, početkom prosinca prosinca 2019. Ministarstvo graditeljstva izdalo je uporabnu dozvolu. Četiri mjeseca poslije i Agencija za sigurnost željezničkog prometa izdala je konačno rješenje za prometovanje vlakova.

U prosincu lani Sektor za održavanje od Sektora građenja unutar HŽ Infrastrukture preuzima prugu i brine se za njeno održavanje. U svibnju ove godine iz tog sektora u Sektor građenja dolazi popis nedostataka na pruzi, a u njemu se tucanik uopće ne spominje. No, sve se zakompliciralo sredinom listopada, kada su ljudi iz Sektora održavanja odradili novi pregled pruge. Poslali su dopis u kojem se navodi da se tucanik drobi na dijelovima pruge i predlažu novo laboratorijsko ispitivanje. U Upravi HŽ Infrastrukture organiziran je hitni sastanak kako bi se utvrdilo što se događa. Od čelnih ljudi Sektora održavanja traži se da definiraju kako su utvrdili da je "nezadovoljavajuće stanje kamenog agregata".

Naime, do sada su četiri neovisna laboratorija napravila ukupno 76 laboratorijskih ispitivanja i utvrđeno je da je tucanik tražene kvalitete. Predstavnici Sektora održavanja priznaju da su radnici nedostatke utvrdili vizualnim putem bez ikakvih daljnih ispitivanja. Kako neslužbeno doznajemo, 20. listopada održan je novi sastanak u Upravi HŽ Infrastrukture na kojem Damir Ćavar, direktor Sektora održavanja, inzistira da se provedu nova laboratorijska ispitivanja tucanika na osnovi onoga što su vidjeli njegovi radnici.

Uprava na to pristaje te su angažirani IGH i tvrtka TPA koji će u sljedećem razdoblju provesti novo ispitivanje tucanika na cijeloj dionici pruge, a uzorci će se izdvajati u prisutnosti predstavnika izvođača i nadzora. Kako neslužbeno doznajemo, ispitivanje će koštati oko 100 tisuća kuna. Ako se ipak utvrdi da je kamen loše kvalitete, štetu će platiti izvođač radova. Uz probleme s tucanikom, iz HŽ Infrastrukture dolaze neslužbene informacije da su na ovoj pruzi neispravni uređaji na cestovno-željezničkim prijelazima. Na te alarmante informacije u HŽ Infrastrukturi odgovaraju da "svi ugrađeni željezničko-cestovni prijelazi rade ispravno". 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. prosinac 2020 00:10