GOSTI ODUŠEVLJENI

Naš poznati ugostitelj prvo snizio cijene, a sad kavu i kolač dijeli besplatno: ‘Zovu me i bakice...‘

Vlasnik i nekoliko beach barova na Jadranu opet je dokazao kako je vrlo specifičan ugostitelj
 Damir Skomrlj/Cropix

Arbitrarno podizanje cijena s prelaskom na euro već je gotovo dva mjeseca predmet javne rasprave, a situacija otkriva puno o tome kako pojedini pružatelji usluga doživljavaju zajednicu kao nešto što se može musti i cijediti bez ikakve odgovornosti. Iskoristivši zbunjenost dijela građana zbog promjene valute, kao i zakonsku nedorečenost u formiranju novih cijena, brojni su ugostitelji tako diljem naše zemlje 1. siječnja podigli cijene za 20, 30 posto pa i više, u ekstremnom primjerima čak više od 100 posto.

Takve su odluke krajnje amoralne jer građanima plaće nisu narasle automatizmom za isti postotak, a nisu se povisili ni troškovi pružatelja usluga u mjesec dana, što znači da su podizatelji cijena odlučili iskoristiti monopolističku poziciju, a ujedno su pokazali da se ne osjećaju dijelom te zajednice, odnosno da nemaju namjeru podijeliti sudbinu svih članova društva od čijeg novca žive.

image

Damir Čargonja Čarli, vlasnik Jadrana

Damir Skomrlj/Cropix

U takvoj kaotičnoj situaciji, poznati riječki ugostitelj i poduzetnik u kulturi Damir Čargonja Čarli odlučio se za suprotan potez pa je u svojem kafiću Jadran, smještenom u zgradi Muzeja moderne i suvremene umjetnosti na Brajdi, u siječnju snizio cijene u odnosu na one koje su bile prije Nove godine.

Tako je kava u Jadranu euro, kava s mlijekom 1,20 eura, pivo dva eura, domaća i strana žestica te decilitar vina 1,5 eura, a novoformirane cijene vrijede do 9. ožujka. Ovaj tjedan, Čarli je otišao korak dalje pa se u Jadranu od jučer do 30. siječnja kava može dobiti besplatno. U akciju se, uz dobavljača kave, uključio lokalni proizvođač kruha, tjestenina i slastica, pa se u Jadranu cijeli tjedan nudi i besplatan kolač od buče.

Damir Čargonja Čarli vrlo je specifičan ugostitelj s gotovo tri desetljeća iskustva u branši, vlasnik je nekoliko beach barova na riječkim plažama u kojima, umjesto da podilazi turistima, ljeti organizira kulturne programe i festivale suvremene umjetnosti i glazbe u rasponu od eksperimentalne preko klasične do punk-rocka. Spuštanje cijena u Jadranu, za što se nada da će biti primjer kako se može ići u smjeru suprotnom od mainstreama, proglasio je umjetničkim utopijskim projektom.

- Poznata je stvar da su u ugostiteljstvu siječanj i veljača najgori, jer su se svi istrošili za blagdane. Skladišta su puna zaliha, a tamo gdje se poslužuje hrana, ta roba može i propasti. I ugostiteljima i dobavljačima u interesu je da se potroši roba na zalihama. Zato sam dogovorio s dobavljačima da mi robu daju po nižoj cijeni, a ja sam snizio cijene u kafiću. Neki su se odlučili i priključiti akciji, tako da ovaj tjedan imamo besplatnu kavu i kolač. Gosti su reagirali odlično. Otkad sam objavio da imamo besplatnu kavu, već me nekoliko dana zovu, recimo, nonice, pitaju gdje je Jadran... Ljudima to očito nešto znači - kaže Damir Čargonja.

I on smatra da je dizanje cijena nakon 1. siječnja bilo nemoralno: - Razumljivo je da će netko podići cijenu za nekoliko centi, da bude okrugla. Ali podizanje za 100 posto, za to ne postoje nikakvi opravdani razlozi. To je čista pohlepa - kaže.

Čargonja je putem društvenih mreža i medija pozvao i Vladu da se priključi akciji.

- Bilo bi dobro da je Vlada barem u ta dva mjeseca, koji su ugostiteljima najgori, spustila PDV za 10 posto, pa da se stvorila nekakva sinergija. Ili da to napravi trajno. Pa ako cijene ostanu iste, da ugostitelji imaju prostora podići plaće zaposlenicima, koji će onda moći više trošiti i opet će to imati pozitivan učinak na ekonomiju. Sigurno bi bilo i onih koji bi zadržali cijene, a ne bi dizali plaće, ili onih koji bi svejedno podigli cijene, ali tu bi mediji trebali odigrati svoju ulogu. Takve, koji iskorištavaju zbunjenost građana zbog prelaska na euro, treba javno prokazivati - smatra riječki ugostitelj.

Pitamo ga što će biti nakon 9. ožujka, dokad traju sniženja u Jadranu.

image
Damir Skomrlj/Cropix

- Ne znam, vidjet ćemo kako će se razvijati situacija. Ovo je moj umjetnički utopistički projekt, da pokažem da se može, i da smo uz naše građane. Možda će se cijene, koje ionako kod nas nisu bile visoke, vratiti na razinu prošlogodišnjih, a možda i ostanu ovakve ako se pokaže da su uspjele. Procijenili smo da možemo izdržati ova dva mjeseca i morali smo probati - zaključuje.

Prema podacima koje je objavio Državni inspektorat (DIRH), do 19. siječnja obavljeno je 1145 nadzora, pri čemu je kod 25,2 posto utvrđeno neopravdano povećanje cijena, a kod 163 subjekta činjenice se još utvrđuju. Tržišna inspekcija obavila je 659 inspekcijskih nadzora, od čega 282 nad pružateljima usluge, 280 u trgovini na malo te 97 u trgovini na malo pekarskim proizvodima. U tim je nadzorima zabilježeno 87 slučajeva nepoštene poslovne prakse neopravdanog povećanja cijena, od čega u 53 slučaja u uslužnim djelatnostima, 19 u djelatnosti trgovine na malo pekarskim proizvodima te 15 u ostaloj trgovini na malo.

Prema DIRH-u, prosječno neopravdano povećanje cijena usluga je 20 posto, a u pojedinim slučajevima povećanje doseže i 126 posto, što je bio slučaj s frizerskim uslugama. Turistička inspekcija, pak, izvršila je 486 inspekcijskih nadzora, od čega su u 161 slučaju, odnosno kod 33,1 posto, utvrdili neopravdano povećanje cijena ugostiteljskih usluga. U DIRH-u navode da su u 72,6 posto okončanih inspekcijskih nadzora poslovni subjekti vratili maloprodajne cijene na visinu od 31. prosinca 2022. godine.

Tamo gdje je nadzori završen, izrečene su 234 novčane kazne u iznosu od ukupno 400.000 eura, a određivanje kazni za ostale subjekte koji su podigli cijene još je u tijeku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 13:37