‘REKAO SAM IM...‘

Nemaju pogled na more, ali autori su turističkog čuda: Imaju ulicu kakve se ni Beverly Hills ne bi posramio

Da je to netko rekao prije deset godina kako će brački Donji Humac ostvarivati ‘obilati‘ turizam, ne bi se smijali samo na Braču, nego sve do Lastova

Donji Humac

 Vojko Basic/cropix

Da je to netko rekao prije deset godina, da je samo obznanio kako će brački Donji Humac, misto u brdima ponad Supetra, bez pogleda na more, klasičnog hotela, apartmanskog naselja, kampa, ostvarivati “obilati” turizam, ne bi se smijali samo na Braču, nego sve do Lastova, piše Slobodna Dalmacija.

Ali pazite ovo, ma ne samo da ostvaruje “obilati” turizam, nego ima i fenomenalnu priču, a u njoj i jednu posebnu ulicu u kojoj su se od vrha do dna s jedne i s druge strane nanizale novoobnovljene djedovine. Kao po špagi, jedna do druge, lijevo-desno, ne zna čovjek od ljepote gdje bi prije pogledao.

Kad je s turizmom u ovom malom mistu krenuo taj prvi vizionar, drugi su gledali, čudeći se što on to radi u kraju poznatom po vrsnim kamenoklesarima. I “rodilištu” cijenjenog kamena Avorio i Dračevica.

Kad je taj prvi krenuo, trebale su godine kako bi se pridružili i drugi. I evo nam ga, ulica bijelih kuća, a ispred svake plavo oko novog bazena. U malom Donjem Humcu, selu sa stotinjak mještana, sada ih je već 15. A bit će ih još. U tome mjestu nema niti jednog nezaposlenog čovjeka. A za sezonu već godinama u pripomoć im dolaze radnici iz Hrvatske i okolnih zemalja.

Mislite li da je to kraj nabrajanju? E pa nije, u ovom malom mistu prije koji tjedan otvoren je i prvi brački integralni hotel. A iza njega stoji domaći čovik Ivo Jugović, i njegova vridna obitelj, u našoj priči taj prvi, onaj koji je turizam doveo u svoj rodni kraj.

image

Ivo Jugović

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix

Svaka kuća bazen ima

– I znate šta ću vam ja reć. Sada je tako kako je, odlično, a za nekoliko godina, virujte vi meni, ovde će se radit priča kakve nigdi neće bit u Dalmaciji. Ovo vam je čudo jedno šta se ovde događa. Pogledajte s ove moje terace, eno ona kuća ima bazen, i ona do nje, i ona isprid i ona izad. I ona cila ulica novih, starih kuća. Ta je ulica posebna na Braču. I još ih se misli radit. Diže se i obnavlja na sve strane.

Prije deset godina ovde si moga nać kuću za 20 iljada eura. A vidite onu dolje s bilim krovom, onu obnovljenu, 300 iljada za nju traže. Nema kuća dovoljno koliko za njih stiže upita sa svih strana. Kako se stvarao turizam, tako je porasla cijena nekretnina i sada lete u nebo. Donji Humac je čudo nad čudima – veli nam Ivo Jugović, vlasnik “Kopačine”, jednog od najpoznatijih bračkih restorana, čovjek koji je imao viziju baš tu napraviti turističko središte.

image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix

Krenulo je ovako: u Supetru je imao restoran, ali nije se mogao širiti, pa se 2000. godine vraća u svoj Donji Humac. Već tada je shvatio kako je restoran srce nečega što bi se moglo razvijati u novim, većim pravcima, pa je počeo kupovati okolne stare, napuštene, zubom vremena nagrizene kuće. Putem je napravio dvije obiteljske s bazenima, izgradio nekoliko apartmana, privodi kraju objekt s devet soba.

I shvatio kako sve to može povezati u cjelinu, u integralni hotel s lepezom ponude za goste raznih budžeta. Od onih što dođu s prtljagom na leđima pa traže sobu, do bogate klijentele koja želi mir, osamu, vilu i bazen. Gledali su ga u nevjerici. Vrtjeli glavama. A onda su nakon koju godinu i ostali shvatili da se tu kuha dobra priča. Uvjerio ih je i Ivo, koji je od vrata do vrata dolazio domaćima i govorio im uvijek jednu te istu riječ:

Integralni turizam

– Obnovite, obnovite i obnovite. To sam im govorio. Zvao sam na telefone ove što žive van otoka, pričao s njima kada bi mi došli u restoran. Rekao sam im, imamo potencijala, ajmo, ljudi, skupa u posao, vidite da se može napraviti nešto odlično, zaradit ćemo svi. Trebamo mislit na penziju. Imate didovine stare, imate te stare kuće, ajte ih sredite, ne krećete od nule. Napravite bazen, bez bazena nema ničega. Doći će nam gosti. Ako mogu ja, možete i vi, amo zajedno napravit dobar posal jer će cilo misto imat od njega koristi. I svi ćemo zaradit. I bogami su me poslušali, 15 bazena, a još ih se najavljuje. Kažem vam ja, za dvi godine mi ćemo bit čudo dalmatinsko – kaže Ivo.

Nakon toga krenuo je galopirajuće. Pokazao je Ivo primjer uspješnog poslovanja koje bi uz malo volje moglo odraditi svako naše malo misto. Srce prvog bračkog integralnog hotela smješteno je u prostoru ispod Jugovićeve “Kopačine”. Tu se nalazi centrala, a unaokolo su, kroz selo i njegovu blisku okolinu, objekti za iznajmljivanje. A svugdje, na sve strane mista, kuće su za odmor i apartmani njegovih susida, koji će se iduće sezone uključiti u prvi hotelski brački projekt integralnog turističkog poslovanja. Malo selo, a skupni sadržaj.

image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix
image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix

– Već pregovaramo, dogovaramo se kako i šta ćemo, pričamo o zajedničkom istupu u marketinškom smislu i načinu kako da se mjesto prezentira kao integralni sadržaj s nizom raspršenih jedinica. Umrežit ćemo cijelo mjesto. A pucamo mi i na Dračevicu, Nerežišća, jer i tu ima objekata naših susida, prijatelja koji nam se također mogu pridružiti u poslu. Jer zajedno smo jaki, najjači. Nema više skepse, ljudi sada shvaćaju šta se sve može učinit – veli Jugović, koji bi kao turistički vizionar bio voditelj sustava.

Razmišljaju oni i o raznim drugim turističkim akvizicijama, posjetima raznim atrakcijama, degustacijama, izletima... Svatko ima nekog svog asa u rukavu. Ivo i njegova obitelj imaju OPG, a na njemu dugi niz polja punih obnovljenih suhozida. Unutar njih poljoprivrednu proizvodnju. OPG je isključivo ekološke razine, uzgaja se sve što je potrebno za goste restorana, bez pesticida, bez dodataka.

Bum nakon Uskrsa

– Imam zaposlenog čovjeka koji je zadužen za pregled svake kulture, sve te beštijice koje na njih dođu on svojom rukom miče. Ne, nema nikakve kemije. Ne mogu vam opisat koliko ljudi traže ove plodove zemlje, jest da su skuplji, ali potražnja je ogromna. I tu smo napravili kućicu s bazenom, ma šta da vam kažem, planova je puno. Cijela je obitelj u tome, mladost sada već nastavlja, ali najbolje je od svega što su se u viziju uključili moji Humčanjani – kaže.

image

Donji Humac

Vojko Basic/cropix

Da nije bilo rata u Ukrajini, ova bi sezona, kažu turistički djelatnici Donjeg Humca, bila rekordna, bolja od famozne 2019. Ali i ovakva je zasada dobra. Nema većih potresa, otkaza rezervacija, stižu im upiti. Bum očekuju nakon Uskrsa. Njihova su klijentela većinom bogatiji ljudi željni mira i tišine. Imaju prirodu, ekologiju, brda, polja, masline, ulje, domaću janjetinu, sir..., svega nekoliko kilometara do mora. Nismo vam rekli kako se prvi brački integralni hotel zove. “Sv. Ana”. Po zaštitnici mista.

– Zato što sam imao plan. Znao sam ja da će se ljudi kad-tad povezat. Ma naravno da mi je drago. Drago mi je jer su mi moji sumištani virovali. Jer mi se moramo držat zajedno. Mi smo jedan drugome obitelj, rodbina, prijatelji, susidi. Kažem vam ja, radna snaga nam od vani dolazi, misto smo u kojem nema nikog bez posla. A ovo je tek početak – priča nam Ive Jugović još jednu fenomenalnu otočnu priču. Bravo, Donji Humac, piše Slobodna Dalmacija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 19:33