DOZNAJE JUTARNJI

Novi sustav naplate cestarine kasnit će 3 godine, HAC traži da im daju ovlasti lova na neplatiše

O novom sustavu naplate cestarine govori se još od 2016. godine kada je sadašnja Vlada ušla u Banske Dvore
Ilustracija, Lučko
 Srdan Vrancic/Cropix

Hrvatska će najmanje tri godine kasniti s uvođenjem novog elektronskog sustava naplate cestarine.

Iako je uvođenje novog sustava naplate bilo predviđeno 2022. godine, više sugovornika u Hrvatskim autocestama i Ministarstvu prometa potvrdilo nam je da će to biti 2025. godine. Osim toga i u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti stoji 2025. godina kao godina implementacije novog sustava. O novom sustavu naplate cestarine govori se još od 2016. godine kada je sadašnja Vlada ušla u Banske Dvore.

Prvo se najavljivalo uvođenju vinjeta od čega se brzo odustalo, a nakon rješavanja kreditnih obveza Hrvatskih autocesta krenulo se u razmatranje novog sustava naplate. Odabrana je kombinacija dviju tehnologija - naplata putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka.

Koliko sve košta

Ministarstvo prometa i službeno je 2019. godine objavilo kako će se rampe na ulazima na autoceste maknuti 2022. godine te uvesti novi sustav. No, pandemija i nedostatak financijskih sredstava odgodio je realizaciju plana. Ministarstvo prometa namjeravalo je za taj projekt tražiti određeni iznos bespovratnih EU sredstava no nakon što je Europska komisija osnovala Fond za oporavak Hrvatska je nominirala taj projekt za financiranje iz njega. Europska komisija nedavno je pristala sufinancirati taj projekt sa 493,9 milijuna kuna.

Preostalih 416,34 milijuna kuna financirat će se iz sredstava HAC-a. HAC bi tako svojim sredstvima platio cjelokupni iznos PDV-a od 182 milijuna kuna. Uz to te bi sa 165, 7 milijuna kuna financirao uklanjanje postojećih naplatnih kućica te usklađivanje svog poslovnog sustava s novim sustavom naplate. Dodatno će izdvojiti i 67, 8 milijuna za nabavku ENC uređaja te dodatne opreme i usluga. Također bi sa 723,8 tisuća kuna sufinancirao implementaciju novog sustava naplate. Zanimljivo da je u prvoj verziji Nacionalnog plana oporavka stajalo da će Europska komisija projekt sufinancirati s 531,5 milijuna kuna te da će HAC platiti samo PDV i uklanjanje postojećih kućica i da neće plaćati nabavku ENC uređaja i sufinancirati implementaciju novog sustava naplate.

Iako je ministar prometa Oleg Butković ovog ljeta najavljivao kako će natječaj za nabavku opreme za novi sustav naplate biti raspisan u rujnu ili listopadu, naši nam sugovornici tvrde kako bi Ministarstvo prometa taj natječaj moglo raspisati tek u prvom kvartalu sljedeće godine Zbog složenosti postupka te očekivanih žalbi ponuditelja procjenjuje se bi do izbora dobavljača moglo potrajati barem godinu dana. Sama ugradnja i implementacija novog sustava mogla potrajati dodatnih godinu i pol dana.

Novi zakon o naplati cestarine

Paralelno s time morao bi se donijeti i novi Zakon o naplati cestarine kojim bi se trebalo definirati i sankcioniranje vozača koji bi izbjegli plaćanje cestarine. Naime, naši sugovornici nam tvrde kako bi lociranje i hvatanje vozača koji će izbjegavati plaćanje cestarine mogao biti najveći problem novog sustava naplate. Poseban problem bi moglo biti hvatanje i kažnjavanje vozača koji ići prema BiH, Srbiji ili Crnoj Gori. Prema našim informacijama u HAC-u i Ministarstvu prometa smatraju kako bi ophodarska služba HAC-a trebale dobiti ovlasti hvatanja neplatiša i naplaćivanja kazni, kao što je primjerice u Sloveniji. No, tome za sada baš nisu skloni u Ministarstvu pravosuđa i smatraju da bi to trebala raditi policija koja pak ne želi da je se optereti novim dodatnim poslom.

Kažnjavanje vozača koji izbjegavaju plaćanje cestarine veliki je problem i širom Europske unije. Stoga je Europska komisija donijela novu Direktivu kojom bi se riješilo sankcioniranje vozača s prostora Europske unije koji u nekoj državi Unije ne plate cestarinu. Hrvatska će tu direktivu implementirati u novi Zakon o cestama koji je trenutno u javnoj raspravi.

Direktivom se traži da se u nacionalna zakonodavstva unesu odredbe o prekograničnoj razmjeni informacija vezanih za provedbu postupka naplate cestarine. Tako će u budućnosti sve policije država članica Unije za svako vozilo registrirano u Hrvatskoj, za koje u njihovoj zemlji nije plaćena cestarina, moći putem računalne aplikacije Europskog informacijskog sustava za prometne i vozačke dozvole od hrvatske policije dobiti uvid u registar vozila Republike Hrvatske i saznati registarsku tablicu vozila i podatke o njegovu vlasniku ili osobama koje na temelju ugovora ima pravo na upotrebu vozila. Isto vrijedi i za strane državljane s područja Europske unije koji u Hrvatskoj ne plate cestarinu. Ovo se naravno ne odnosi na vozila registrirana u Srbiji, BiH, SJ. Makedoniji, Crnoj Gori ili u nekoj drugoj ne članici EU. Jedini lijek za hvatanje tih neplatiša cestarine je sklapanje bilateralnih sporazuma s tim zemljama o razmjeni podataka iz registra vozila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 02:13