VELIKA ŠKRTICA

Ogorčeni Zagrepčanin: ‘Došao sam u Spar vratiti plastičnu ambalažu, ali dočekalo me neugodno iznenađenje‘

Trgovački lanac ne odustaje i podnio je žalbu sudu protiv rješenja Inspektorata
 Shutterstock

Na mnoge su stvari potrošači okrenuli pogled, ali na jednu ipak nisu mogli.

Trgovački lanac Spar iz vedra je neba kupce izvijestio da kod njega više ne mogu, kao što je dotad bilo normalno, za povrat PET ambalaže dobiti gotovinu, nego tek mogućnost umanjenja računa. To je uzrujalo Zagrepčanina Davora Skeledžiju, posebno zato što je taj dan do Spara došao sa sinčićem kojeg je želio malo podučiti brizi o okolišu pa su skupili plastične boce i odlučili ih vratiti u trgovinu.

“Tamo sam ugledao obavijest da je Uprava tvrtke 5. studenoga odlučila kako više nema isplate gotovine za povrat plastične ambalaže, nego nude mogućnost umanjenja računa, što me malo iznenadilo. Ipak, pristao sam na tu opciju, kupio neki špeceraj, a sinu sam sâm dao gotovinu za njegov trud oko sakupljanja boca. No, nekako mi ta Sparova odluka danima nije dala mira pa sam odlučio poslati nekoliko dopisa kako bih ispitao je li ta praksa legalna”, ispričao nam je Skeledžija.

Osim toga, zasmetalo mu je što jedan trgovački lanac dijelu građana - a među onima koji sakupljaju plastičnu ambalažu ima puno njih s malim primanjima - uvjetuje da novac ne mogu potrošiti nigdje drugdje, osim u Sparovim trgovinama, čime si zapravo osiguravaju dodatni profit, iako bi neka tržišna logika govorila da bi potrošač trebao imati pravo sam raspolagati tim novcem.

Stoga je Skeledžija jedan dopis poslao na adresu Fonda za zaštitu okoliša i Državnog inspektorata te strpljivo čekao njihove odgovore.

Prvi su se, kaže, javili iz Fonda u kojem su sugerirali kako odluka Spara baš i nije u skladu s propisima, ali i upozorili kako bi odluku o tome trebao donijeti Državni inspektorat, iz kojeg su bili nešto sporiji. Odnosno, javili su se tek nakon što im je Skeledžija poslao požurnicu, ali s dobrom vijesti za sve potrošače.

Kako je vidljivo iz dopisa koji su 12. siječnja ove godine poslali Skeledžiji, prijavom se pozabavila inspekcija zaštite okoliša koja je u prosincu prošle godine na temelju dojave obavila nadzor u trgovačkom društvu Spar.

“Radi utvrđenih nepravilnosti vezano za način isplate iznosa povratne naknade za ambalažu od pića, inspekcija je rješenjem naredila nadziranoj tvrtki da isplaćuje iznos povratne naknade potrošačima u novcu, sukladno odredbama Uredbe o gospodarenju otpadnom ambalažom te je protiv tvrtke i odgovorne osobe pokrenut prekršajni postupak”, stoji u dopisu koji su poslali Skeledžiji.

On nam kaže kako nije jedini zaslužan za ispravak ove pogreške jer je inspekcija po ovom pitanju zaprimila prijave nekolicine nezadovoljnih potrošača, no šokiralo ga je kad je danima nakon Inspektoratova upozorenja vidio kako na blagajni Spara i dalje stoje obavijesti da ne isplaćuju gotovinu, iako je sada već bilo kristalno jasno da je ta odluka nelegalna.

Uključila se stoga u priču i Hrvatska udruga za zaštitu potrošača koja je Inspektorat obavijestila kako Spar, usprkos rješenju inspekcije, i dalje potrošačima odbija davati gotovinu te im uvjetuje da novac potroše u trgovini. Nakon toga je cijela stvar ispravljena.

“Očito im je trebalo malo vremena da naprave te promjene, ipak je to veliki sustav. No, eto, na kraju je cijela stvar ispravljena pa potrošači danas u Sparu imaju pravo na povrat novca umjesto umanjenja računa”, rekao je tajnik udruge Tomislav Lončar.

Napominje kako je slučaj bio značajan jer je riječ o zajedničkom interesu svih potrošača, ali dodaje kako je inspekcija u ovom slučaju potrošačima izašla u susret jer bi formalno-pravna procedura prijavljivanja zapravo trebala biti drugačija.

“Naime, zakon kaže da potrošač prvo problem mora službeno prijaviti trgovcu, a tek u slučaju da ga trgovac ne riješi inspekciji, no ovdje se išlo direktno na inspekciju. Smatramo da bi se zakon u tom smislu trebao izmijeniti, odnosno da bi se u slučajevima u kojima je riječ o problematici koja se odnosi na potrošača u globalu trebalo zakonski dopustiti direktnu prijavu inspekciji”, kaže Lončar.

Jutarnji list je komentar ovog slučaja zatražio i iz Spara, a iz odgovora koji smo primili jasno je da se kompanija ne misli predati bez borbe zbog čega je žalbu protiv rješenja inspekcije predala sudu.

“Povrat PET ambalaže je ekološka mjera koju SPAR zdušno podržava i provodi te u cijelosti osigurava povratnu naknadu. Važno je istaknuti kako zakon ne definira da se povrat sredstava za vraćenu ambalažu mora vraćati kroz gotovinu, već je definirana samo isplata, što znači i mogućnost umanjenja računa, što naši kupci već godinama koriste.

Svjesni smo da postoje različita tumačenja zakona, zbog čega smo pokrenuli postupak pred sudom kako bismo riješili ovu dilemu”, naveli su te dodali kako trgovci godinama imaju višestrukih problema sa sustavom prikupljanja PET otpada.

“Naši kupci nerijetko se žale na dugačke redove koje stvaraju “profesionalni sakupljači” koji vraćaju velike količine sakupljane ambalaže, čak nekoliko stotina boca odjednom, zbog čega se naši kupci odlučuju ne čekati i odlaze bez obavljene kupovine. Često je ta ambalaža nečista i neugodnog mirisa, što nije ni u skladu s adekvatnim sanitarnim standardima u prodajnom prostoru, te se i zbog toga naši kupci žale”, tvrde u Sparu te dodaju kako naknada koju dobivaju od države nije dostatna za pokrivanje troškova.

Konačni pravorijek, čini se, tako će u konačnici donijeti sud, a bit će zanimljivo vidjeti kakav će stav zauzeti, posebno s obzirom na uvođenje povratne naknade za mliječne proizvode koja na snagu stupa sredinom godine.

Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. srpanj 2022 00:52