OPORAVAK HRVATSKE VOJNE INDUSTRIJE

Pištolji odlaze u SAD, kacige u Egipat, vojne odore u Kuvajt

Domaći vojni proizvođači izvoze u 23 zemlje svijeta, među kojima su Australija, Meksiko i Singapur

ZAGREB - Hrvatski vojnik konačno je postao i maneken hrvatske vojne industrije. Kaciga, odora, pištolj, puška i čizme sastavni su dio opreme pripadnika Oružanih snaga i svi su proizvodi domaće industrije. Posljednji dio opreme kompletiran je prošlog tjedna predstavljanjem vojnih čizama domaćih proizvođača koji su na međunarodnom natječaju kvalitetom i cijenom pobijedili jaku stranu konkurenciju.

Glavna referenca

Opremanje naše vojske glavna je referenca domaćim proizvođačima za izlazak na inozemno tržište. Naime, opće je poznato kako svakog vojnog proizvođača u inozemstvu pitaju je li vaša vojska opremljena vašim proizvodom. Jedan od najboljih dokaza toj tvrdnji jest primjer zagrebačke tvrtke Kroko, koja je samo nekoliko mjeseci nakon sklapanja ugovora o prodaji odora Hrvatskoj vojsci sklopila vrijedan ugovor o opremanju vojske Crne Gore. Hrvatska vojna industrija prošle je godine izvezla naoružanja i vojne opreme u vrijednosti 667 milijuna kuna, a ove se godine očekuje ugovorenih poslova u vrijednosti oko 100 milijuna eura, što se smatra izuzetno uspješnim s obzirom na veličinu zemlje te činjenicu da proizvođači ne primaju nikakve državne subvencije. U ovom trenutku domaći vojni proizvođači svoje proizvode izvoze u 23 zemlje svijeta, među kojima su i Australija, Kolumbija, Meksiko te Singapur. Najviše se izvoze kacige, strojevi za razminiranje, pištolji i odore.

Strateška odluka

Domaća vojna industrija do prije je nekoliko godina disala na škrge. Jedini relevantni proizvođači bili su HS Produkt sa svojim pištoljem i Šestan - Bush s kacigom. Svi ostali su vegetirali i polako nestajali sa scene. Ministarstvo obrane tada je donijelo stratešku odluku da hrvatski vojnik mora postati domaći proizvod. Od naših proizvoda hrvatski vojnici su tada imali samo kacigu i pištolj. Prvo je počeo višegodišnji razvoj odore. Na natječaju je pobijedila domaća Zajednica ponuđača, predvođena tvrtkom Kroko. Ukupno 14 tvrtki dobilo je posao vrijedan 40 milijuna kuna i narudžbu 10.000 odora za prvu godinu važenja ugovora.

Testirani proizvodi

Istodobno je tvrtka HS Produkt razvijala svoju pušku u NATO-ovu kalibru, što je financijski potpomogao i MORH. Iako su mnogi taj projekt proglašavali neizvedivim, u konačnici su MORH i HS Produkt potpisali ugovor vrijedan 10,7 milijuna kuna za prvih 1000 pušaka, a stižu i nove narudžbe.

Razvoj domaćih vojnih čizama trajao je dvije godine. Proizvodi su testirani u misijama u Afganistanu i u Siriji. To je rezultiralo poslom vrijednim 19 milijuna kuna, i to s domaćim proizvođačima. Vojska će samo ove godine dobiti 14 tisuća pari čizama. Domaći proizvođači već su se sa svojim proizvodom prijavili na inozemni natječaj za ugovor o nabavi 70.000 pari čizama. Ugovori s Ministarstvom obrane i HS Produktu su otvorili vrata u svijetu: njegove su puške već odaslane na testiranja na Filipine, u Indoneziju te Irak.

Osim spomenutih tvrtki, značajniji vojni proizvođači su i Adria-Mar koja je proizvodila i remontirala brodove za libijsku ratnu mornaricu, a slavonskobrodski Đuro Đaković na tržišta bi mogao s oklopnim vozilom AMV 8X8.

Božinović od časnika traži da promoviraju proizvode

Vojnim proizvođačima veliku podršku od svog dolaska u MORH daje i ministar Davor Božinović, koji koristi svaku priliku da promiče hrvatske vojne proizvode, a to zahtijeva i od visokih časnika. Na nedavnom vojnom sajmu u Abu Dhabiju časnike je, upozorivši ih da nisu došli na izlet, zatražio da dovode potencijalne kupce na hrvatske štandove. Da to ima i smisla, dokaz su i ugovor s Egiptom o prodaji 7000 kaciga koji sklopila tvrtka Šestan - Bush i ugovor tvrtke Kroko, potpisan s Kuvajtom, o prodaji 40.000 odora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. svibanj 2024 08:09