SPORNO NOVO PRAVILO

POBUNA UČITELJA: AFERA 'ROUTE 66' TRESE HRVATSKU PROSVJETU Nastavnici bijesni zbog novog naputka o putnim troškovima: 'Hrvatska je vrlo čudna zemlja'

 
 Vlado Kos / CROPIX

Obrazovni sindikati prozvali su Ministarstvo znanosti i obrazovanja zbog stvaranja nereda i konfuzije, nakon što je na adrese osnovnih i srednjih škola stigao naputak koji, tvrde sindikati, daje suprotno tumačenje troškova javnoga prijevoza od onoga definiranog stavkom Temeljnog kolektivnog ugovora (TKU).

Riječ je novom TKU-u, na snazi od 1. prosinca. Zbog spornog tumačenja članka 66. TKU-a i nesuglasica oko definicije javnog prijevoza, sukob je već prozvan “Route 66”.

Dolazak i odlazak

Iz Vertikale obrazovnih sindikata žalili su se premijeru Plenkoviću, pisali ministru rada Paviću i ministrici obrazovanja Divjak, s obzirom na to da je Ministarstvo definiralo kako je “organizirani javni prijevoz onaj prijevoz koji postoji na određenoj relaciji, neovisno o tome omogućuje li zaposleniku redoviti dolazak na posao i povratak s posla”. Stav je Ministarstva da u slučaju da postojeća linija javnog prijevoza ne omogućuje zaposleniku redoviti dolazak na posao, zaposleniku se neće isplatiti naknada troškova od 1 kune po kilometru za korištenje osobnog automobila, već u visini protuvrijednosti karte javnog prijevoza.

- Takav stav nije sukladan članku 66. TKU-a. Iz takve proizvoljne definicije proizlazi da bi, primjerice, autobus koji jednom dnevno prometuje kroz naselje bio smatran organiziranim prijevozom - tvrde u Sindikatu hrvatskih učitelja.

U sindikatima objašnjavaju da članak 66. propisuje da redoviti dolazak na posao i povratak s posla osigurava onaj javni prijevoznik kod kojeg je vozni red organiziran tako da vrijeme čekanja od dolaska na radno mjesto do početka radnog vremena zaposlenika ne prelazi 45 minuta. Po novom naputku Ministarstva (koje, ljute se sindikati, nije nadležno za tumačenje TKU-a), ispada da će učitelji morati koristiti javni prijevoz umjesto naknade od 1 kune po kilometru prijeđenim vlastitim automobilom, bez obzira što će javnim prijevozom do posla dolaziti u nekim slučajevima i dva do tri sata prije početka radnog vremena - jer drugih linija na njihovoj relaciji nema.

- Pa neće škola po nama mijenjati satnicu - ljute se prosvjetari iz Srednje škole Lovre Montija u Kninu.

- Hrvatska je vrlo čudna zemlja. Tu je sasvim normalno da organizirani javni prijevoz bude i tri do četiri puta skuplji nego prijevoz osobnim automobilom. Ovo što je propisalo Ministarstvo nekima ide u prilog, nekima ne, no kako god, Ministarstvo šalje naputak u suprotnosti s TKU-om i zbunjuje teren - kaže predsjednik Preporoda Željko Stipić.

Bez kvoruma

Branimir Mihalinec, predsjednik Nezavisnog sindikata srednjih škola, tvrdi:

- Naputak je štetan, ishitren, nepotreban i vrlo nekorektan. Iako TKU vrijedi za sve javne službe, upućen je samo u škole, zbog čega zaključujem da je riječ o proizvodnom naputku pomoćnika ministrice - kaže Mihalinec.

A u Ministarstvu znanosti objašnjavaju da su izašli s uputom o tumačenju stavka zbog niza upita iz škola koje nisu znale kako postupiti. Za tumačenje TKU-a nadležno je Povjerenstvo, kažu, a zauzme li ono drukčiji stav od iznesenog, tada će poslodavci (škole) biti obvezni obračunavati naknadu troškova prijevoza u skladu s tumačenjem Povjerenstva. Odbacuju navode da je riječ o pokušaju uštede, navodeći da su poboljšali naknadu za prijevoz automobilima s 0,75 lipa po kilometru na 1 kunu. Prozvani pomoćnik ministrice Stipe Mamić kaže pak da u njihovom naputku nema ništa novo u odnosu na dosadašnja tumačenja, no pitanje je - je li se dosad prijevoz obračunavao ispravno, odnosno u skladu sa zakonom.

Sve to bi ubrzo, nadaju se u MZO-u, trebalo presuditi Povjerenstvo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 19:07