VLADA NE ODUSTAJE

Pokrenuta procedura uvođenja neradne nedjelje: ‘Pogledajte analize šoping navika Hrvata na taj dan‘

U Ministarstvu gospodarstva se pozivaju na nekoliko ispitivanja javnog mišljenja koja idu u korist zatvaranja trgovina nedjeljom
Trgovački centar, ilustracija
 Tea Cimaš/Cropix

Hrvatska Vlada ne odustaje od uvođenja neradne nedjelje i blagdana za trgovine od 1. siječnja 2022. godine.

Iako je najava promjene Zakona o trgovini ocijenjena kao predizborni trik HDZ-a, Ministarstvo gospodarstva stavilo je u javnu raspravu „Savjetovanje o obrascu prethodne procjene za nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopuni zakona o trgovini“ čime je pokrenuta zakonska procedura uvođenja neradne nedjelje za trgovine.

U Ministarstvu tvrde kako će ova izmjena imati „značajan utjecaj na građane, posebno obitelji, i to u pozitivnom smislu budući da je dan tjednog odmora upravo nedjelja koja je po tradiciji i kulturi određena kao dan odmora u Republici Hrvatskoj“.

U Ministarstvu gospodarstva se pritom pozivaju na nekoliko analiza i ispitivanja javnog mišljenja koja idu u korist zatvaranja trgovina nedjeljom.

„Agencija za istraživanje tržišta Hendal provela je 2019. godine istraživanje „Stavovi radnika o radnom vremenu“, na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 zaposlenih osoba. Rezultati istraživanja pokazali su da 80% ispitanika podržava zabranu rada nedjeljom. Potrebno je također istaknuti, a vezano uz prekovremeni rad radnika zaposlenih u djelatnosti trgovine, kako je istraživanje agencije Hendal pokazalo da kod 61,1% radnika prekovremeni rad nije bio pisano naložen i potvrđen, a kod 40,2% radnika prekovremeni rad nije niti bio evidentiran niti plaćen“, navodi se u dokumentu.

Također se ističu i rezultati istraživanja agencije Ipsos iz prosinca 2020. u kojem ispitanici tvrde kako nedjelja za većinu hrvatskih građana dan koji je prije svega posvećen fizičkom odmoru, razonodi, druženju s obitelji, kao i duhovnim aktivnostima. Također, za najveći broj hrvatskih građana nedjelja nije dan koji je ispunjen potrošačkim aktivnostima. Relativno mali broj sudionika istraživanja izjavio je da kupnju obavljaju svake nedjelje. Ako kupuju svake nedjelje, najveći broj građana tada kupuje u pekari (13%), malim dućanima mješovite robe (8%), dok su trgovački centri ona prodajna mjesta na koja građani u najmanjem broju odlaze kupovati svake nedjelje (2%). Dakle, iz ovog istraživanja proizlazi da 57% građana nikada nedjeljom ne kupuje u trgovačkim centrima.

Također se tvrdi da 72 posto ispitanika uglavnom ili u potpunosti podržava prijedlog regulacije rada trgovina tako da se nedjelja odredi kao dan tjednog odmora. U pogledu satnice koju bi poslodavci trebali isplaćivati za rad nedjeljom, većina sudionika smatra da bi je trebalo povećati za 100% ili više.

Potpora prijedlogu su i rezultati analize tjednog prometa u trgovini na malo. Obrađeni su podaci za razdoblje 2017. - 2020. godine koji pokazuju kumulativan promet po fiskaliziranim računima prema danima u tjednu, kao i broj izdanih računa s posebnim osvrtom na četiri velika trgovačka centra u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji - Arena centar Zagreb, City centar East Zagreb, City centar West Zagreb, West Gate Zaprešić. Ti podaci za razdoblje 2018. – 2020. godine pokazuju da se postotni udio prometa ostvarenog nedjeljom u odnosu na ukupno ostvareni tjedni promet u promatranom razdoblju kreće od 8% do 9,50% i čini najmanji tjedni postotak.

Najviše se kupuje subotom (od 16,5% do 17,16%) odnosno petkom (od 16,2% do 19,7%). Iznimka od navedenog su veliki trgovački centri koji najveći tjedni promet ostvaruju subotom (od 19,9% do 22,15%), zatim nedjeljom (od 15,13% do 17,8%), dok najmanji promet ostvaruju ponedjeljkom (10,3% do 11,4%).

Ipak, uvažavajući potrebe pojedinih turističkih regija, kao i potrebu trgovaca za drugačijom regulacijom radnog vremena u određenim dijelovima godine, izmjenom zakona uvela bi se iznimka tako da 16 nedjelja može biti radno po izboru trgovca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2022 09:10