ČUDA BIROKRACIJE

PORAZNI REZULTATI Čak 43 posto javnih tijela tjera nas da im nosimo papire iako ih već imaju online

 
Lovro Kuščević
 Bruno Konjevic / CROPIX

Čak 43 posto korisnika aplikacije “osobna stanja građana”, koja na jednom mjesto službenicima državne i javne uprave dopušta uvid u osobne dokumente umjesto da ih prikupljaju građani, dosad niti jednom nije iskoristilo prednosti tog sustava, proizlazi iz podataka koje su nam dostavili iz Ministarstva uprave.

Aplikacija je s radom započela u travnju prošle godine i bila najavljivana kao revolucija za građanstvo, konačan kraj napornog čekanja u redovima i beskrajnog prikupljanja dokumenata za postupke koji se vode pred javnim i državnim tijelima, ali čini se da dobar dio korisnika tog sustava i dalje građane radije tjera da papire osobno prikupljaju po šalterima.

Prema službenim podacima Ministarstva uprave, naime, na korištenje aplikacije dosad se obvezalo 130 jedinica lokalne samouprave te tijela državne i javne uprave, no aplikaciju je dosad koristilo njih 74, što znači da se 56 korisnika dosad nije ni ulogiralo u sustav.

Dobri primjeri

Među onima koji su se uključili u program, ali ga nisu koristili, našli su se i kapitalci poput Zagreba, Splita, Ministarstva rada i mirovinskog sustava ili Ministarstva poljoprivrede, dok su neki manji gradovi i općine, na opće iznenađenje, pokazali itekako puno volje da svojim građanima olakšaju administrativnu svakodnevicu.

Primjerice, Općina Viškovo u Primorsko-goranskoj županiji, koja broji 32 tisuće stanovnika, prema podacima Ministarstva uprave dosad je aplikaciju koristila čak 1673 puta - 836 puta za isprint dokumenata te 837 puta za pregled zapisa, grad Pleternica to je učinio 186 puta, Makarska 162, a Koprivnica 118 puta.

U toj aplikaciji javnopravna tijela koja vode postupke po službenoj dužnosti mogu pribavljati podatke građana iz državnih matica kao što su izvadak iz matične knjige rođenih, domovnica, smrtni list, izvadak iz matične knjige vjenčanih te uvid u potvrdu o životnom partnerstvu, a prema podacima Ministarstva uprave, 74 tijela koja koriste aplikaciju dosad su je koristila ukupno 414.372 puta.

Najviše pritom čudi onih 56 koji su se odlučili uključiti u program, ali se na kraju niti jednom nisu odvažili koristiti mogućnosti aplikacije, iako je Ministarstvo uprave već ranije bilo najavilo da će oni koji imaju uvid u podatke, ali ih i dalje radije traže od građana, za to biti sankcionirani.

Bez sankcija

Takvih je, dakle, 43 posto, no sankcije se zasad ne provode, a nije jasno niti što bi one točno trebale biti pa su iz Ministarstva uprave radije na teren poslali timove koji provode edukaciju službenika i potiču javnopravna tijela da se uključe u ovaj računalni softver.

Dapače, službeni stav Ministarstva je da nepravilnosti u korištenju sustava nema, iako je u vrijeme Mostova ministra uprave Ivana Kovačića, koji je startao s projektom, bilo najavljeno da će sva javnopravna tijela u sustav biti obavezna ući najkasnije do listopada 2017.

“Ministarstvo uprave zasad nije uočilo zlouporabu u korištenju. Ako se podaci ne koriste u svrhu za koju su dani, Ministarstvo može blokirati daljnje korištenje aplikacije za pojedinu instituciju ili pojedinog službenika”, pojašnjavaju iz Ministarstva.

Kad su u pitanju oni rijetki koji se u ovoj računalnoj revoluciji dobro snalaze, iz aplikacije “osobna stanja građana” najčešće su koristili izvadak iz matične knjige rođenih koji je pregledan i ispisan 289 tisuća puta, zatim izvadak iz matične knjige rođenih 60 tisuća puta, domovnicu 37 tisuća puta, smrtni list 27 tisuća puta, a najmanje se pregledavala i ispisivala potvrda o životnom partnerstvu - samo 32 puta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. prosinac 2021 00:15