VAŽNA SURADNJA

Potpisan sporazum s BiH o rekonstrukciji 10 graničnih mostova, troškovi će se podijeliti 50:50

Realizacija sporazuma podrazumijeva održavanje mostova, od kojih su neki, poput onog na GP Gunja-Brčko, u posebno lošem stanju
 Vojin Mitrović i Oleg Butković
 Zeljko Puhovski/Cropix

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Vojin Mitrović potpisali su u utorak sporazum o održavanju i rekonstrukciji deset cestovnih mostova na državnoj granici dvije zemlje, koji uključuje razmjernu podjelu troškova u omjeru 50:50.

Sporazumom se uređuju odnosi međusobne suradnje po pitanju održavanja i rekonstrukcije deset mostova, od kojih je većina preko rijeke Save, dok se nekolicina odnosi na mostove preko rijeke Une te rijeke Maljevac i Korane. 

Butković je izvijestio da sporazum uključuje razmjernu podjelu troškova, u omjeru 50:50, a kako sada predstoji formiranje zajedničkog tijela koje će operativno provoditi odredbe sporazuma.

Konkretno, to znači obnovu svih mostova, jednog po jednog, a sredstva koja treba osigurati hrvatska strana osigurat će Hrvatske ceste ili Hrvatske autoceste, ovisno o ingerenciji, rekao je Butković.

Sporazumom se uređuju i aktivnosti poput onih povezanih s očuvanjem funkcionalnosti i trajnosti mostova, kao i sigurnosti prometa, dodao je ministar.

Ocjenjuje da neće biti problema što se tiče financijske konstrukcije, jer u konačnici se i ne radi o velikim sredstvima, no Butković napominje da se ne može utvrditi ukupna vrijednost sporazuma. "To će se identificirati kako se bude obnavljao most po most", pojašnjava.

Realizacija sporazuma podrazumijeva redovno i izvanredno održavanje mostova, od kojih su neki, poput onog na graničnom prijelazu Gunja-Brčko, u posebno lošem stanju. Za realizaciju projekata opsežnije rekonstrukcije dodatno će se potpisati posebni ugovori, rekao je ministar.

Butković je podsjetio i na zajednički projekt izgradnje mosta Svilaj, kao i mosta preko Save koji će povezivati Hrvatsku i BiH kod Stare Gradiške.

Napominje da se troškovi ovih mostova financiraju u omjeru 50:50, dok kod mosta Svilaj Hrvatska svoj dio sufinancira iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF).

Ocjenjuje da će oba mosta značajno unaprijediti povezanost dvije zemlje. Pritom, most Svilaj je već završen, a čeka se završetak izgradnje graničnih prijelaza i puštanje u promet, dok je most Gradiška dio planirane brze ceste, od mađarske granice, preko Virovitice i Okučana do granice s BiH, a koja se nastavlja spojem na autocestu Gradiška - Banja Luka i tako spaja međunarodni koridor E661.

Poput ministra Butkovića, i bosansko-hercegovački ministar Mitrović istaknuo je da mostovi povezuju ljude, zemlje i gospodarstva. "To je ono što je u ovom trenutku potrebno za ovu regiju", ustvrdio je Mitrović.

Sporazum je ocijenio značajnim, jer će se prethodno neodržavanim mostovima podići operativna i radna sposobnost, važna za neometan i siguran promet robe i putnika.
Mitrović je kao primjer mosta u lošem stanju naveo onaj koji povezuje Novi Grad i Dvor na Uni, a kao i Butković, izdvojio je i most između Gunje i Brčkog, podsjetivši kako je napravljen prije 130 godina.

Butković: Natječaji u prometu uz nultu stopu mogućnosti korupcije i netransparentnosti

Na pitanje novinara treba li biti veća transparentnost pri provođenju milijunskih natječaja, u kontekstu trenutne afere oko Janafa, Butković je odgovorio da Janaf nije u njegovom resoru pa ne može odgovarati za ono što se eventualno tamo događalo.

S druge strane, ističe da se u resoru prometa trenutno provode najveći infrastrukturni projekti u Hrvatskoj, u koje se trenutno ulaže oko 20 milijardi kuna, a uglavnom se s 85 posto sufinanciraju iz europskih fondova.

image
 Vojin Mitrović i Oleg Butković
Zeljko Puhovski/Cropix

Naglašava da se svi ti natječaji provode uz najmanju, nultu stopu mogućnosti da bi nešto moglo biti netransparentno, koruptivno ili nepravilno.

Na konstataciju novinara da se u slučaju Janaf unaprijed znalo tko će dobiti poslove, Butković je rekao da to ne zna. Ako je pak tome tako, to nije pravilno i to se ne smije događati, dodao je.

U kontekstu izjave člana Predsjedništva BiH Željka Komšića oko jučerašnjeg sastanka predsjednika SDA Bakira Izetbegovića i predsjednika HDZ-a BiH Dragana Čovića s hrvatskim premijerom Plenkovićem, u kojoj je Komšić između ostalog ustvrdio da Hrvatska doživljava BiH kao štalu u koju se može ući i izaći, novinari su Butkovića pitali mogu li ovakvi projekti demantirati da politika ulazi baš u sve sfere odnosa te predstavljati pozitivan korak. Hrvatski ministar je podsjetio na brojne dosadašnje projekte koji su se provodili i provode se s BiH, poput već spomenutih mostova na Svilaju te kod Gradiške na Savi, kao i otvaranja direktne zračne linije Zagreb - Mostar.

"Tako da ova reakcija gospodina Komšića ulazi u sferu trenutne političke situacije i u BiH, a dijelom i u Hrvatskoj. Tako da ga sve ovo što mi radimo demantira", ustvrdio je Butković.
 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. listopad 2020 07:19