DOBRA VIJEST IZ GRAZA

POVRATAK U DOMOVINU Avion legendarnog hrvatskog pilota Rudolfa Perešina, kojim je pobjegao iz JNA, vraća se 13. svibnja

 
Spomen park Rudolf Perešin u Gornjoj Stubici
 Krunoslav Pavlina / CROPIX

U Muzeju vojnog zrakoplovstva (Militärluftfahrtmuseum) u austrijskom mjestu Zeltweg nedaleko od Graza u nedjelju su Jutarnjem listu potvrdili kako će MiG-21 kojim je u listopadu 1991. u Austriju doletio hrvatski pilot Rudolf Perešin biti izložen kod njih još samo do kraja ovoga tjedna te da bi 13. svibnja trebao biti u Hrvatskoj.

Nisu nam znali otkriti detalje kad će točno i kako taj vrijedni muzejski izložak biti transportiran iz hangara u kojem se nalazi posljednjih nekoliko godina, dok se o njegovu prebacivanju u Hrvatsku već godinama vode rasprave, koje su, čini se, ovaj put doista urodile plodom. Službene potvrde još nema, a i ministar obrane Damir Krstičević u nedjelju je u Splitu na novinarsko pitanje kada će se vratiti Perešinov MiG diplomatski odgovorio da rade na tome.

Informacija je, naime, u javnost dospjela tako što je Turistička zajednica okruga Spielberg u austrijskoj pokrajini Štajerskoj na društvenim mrežama u petak objavila da “tko želi uživo vidjeti MiG-21, kojim je 1991. jedan jugoslavenski vojnik dezertirao, ima tu mogućnost još do kraja idućeg tjedna jer će ga iz muzeja vratiti u Hrvatsku”.

Zaplijenjeni avion

“Znate da sam lani imao dva sastanka s ministrom obrane Austrije i jedna od tema je bio povratak MiG-a 21 Rudolfa Perešina. Znamo da je hrabar pilot poginuo junački u operaciji Bljesak”, rekao je u nedjelju Krstičević. U svibnju prošle godine on se u Zagrebu sastao s austrijskim kolegom Mariom Kunasekom, koji je tada izrazio spremnost za rješavanje ove za Hrvatsku veoma važne teme. Prema dostupnim informacijama, Perešinov je MiG jedan od dva konkretna predmeta koje Hrvatska u procesu sukcesije vojne imovine bivše JNA potražuje u naturi. Drugi je školski brod “Jadran”.

Četiri dana nakon što je 25. listopada 1991. iz Bihaća prebjegao u Klagenfurt hrabri pilot JNA Rudolf Perešin vratio se u Hrvatsku i priključio Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Borbeni zrakoplov registarskoga broja 26112 ostao je, međutim, u Austriji. Tamošnje su ga vlasti zaplijenile te prebacile u vojni muzej u Beču, a poslije u Zeltweg. Ako se informacija o povratku pokaže točnom, ostaje nejasno kako su austrijske vlasti pristale predati avion Hrvatskoj budući da ga je zatražila i Srbija.

U Ministarstvu obrane također za sada ne otkrivaju podatak gdje bi zrakoplov trebao biti izložen, no njegov se dolazak u Hrvatsku gotovo poklapa s 24. obljetnicom Perešinove smrti. On je, naime, na svoj zadnji borbeni let krenuo u zoru 2. svibnja 1995., drugog dana akcije Bljesak u kojoj je oslobođen okupirani hrvatski teritorij u zapadnoj Slavoniji. U neprijateljskoj paljbi bosanskih Srba pogođen je na području Nove Gradiške te se, koliko je poznato, katapultirao iz zrakoplova. Njegove posmrtne ostatke vlasti Republike Srpske predale su Hrvatskoj tek dvije godine poslije, 4. kolovoza 1997., a 15. rujna 1997. pokopan je u na zagrebačkom Mirogoju. Posthumno je odlikovan činom stožernog brigadira.

Dva zahtjeva

Srbija se smatra jedinom nasljednicom bivše Jugoslavije te kao takva godinama ističe da njoj pripada borbeni zrakoplov kojim je hrvatski pilot iz redova bivše JNA prešao na hrvatsku stranu, što se u jeku najtežih ratnih razaranja koje je Hrvatska u to vrijeme proživljavala smatralo herojskim činom. Brojni svjetski mediji prenijeli su Perešinovu sliku pokraj MiG-21 na aerodromu u Klagenfurtu i njegove riječi: “Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate!”

Austrijanci su uz pomoć zrakoplovnih tehničara iz bivšeg DDR-a avion prvo rastavili i spremili u tenkovsku bazu u Grossmittelu te ga sastavili i obnovili kako bi ga 2002. godine izložili u Beču u tamošnjem Vojnopovijesnom muzeju na izložbi pod nazivom “Austrija i raspad Jugoslavije” zajedno s Perešinovom letačkom odorom i osobnim naoružanjem. Tom se prilikom i rodila ideja o predaji aviona Hrvatskoj, ali se, s obzirom na to da je i Srbija Austriji podnijela sličan zahtjev, do današnjeg dana činilo da će on još dugo ostati u austrijskom muzeju.

Sada se čini da je međunarodni spor o vlasništvu nad zrakoplovom riješen političkim i diplomatskim kanalima, o čemu će detalje hrvatska javnost vjerojatno doznati u danima i tjednima koji slijede.

'Kad sam vijest pročitala u medijima, kroz glavu mi se provrtio cijeli život s Rudijem'

Ljerka Perešin, supruga legendarnog hrvatskog pilota, u nedjelju je iz medija doznala za povrat MiG-a.

“Kad sam to pročitala, u nekoliko mi se minuta kroz glavu provrtio cijeli moj život s Rudijem i sva moja sjećanja na njega, a pogotovo na 25. listopad 1991., kad je on preletio iz Bihaća u Klagenfurt. Ja sam tog dana bila u Zagrebu na dogovoru oko toga preleta jer nismo znali ni dan ni vrijeme kada će on to učiniti. Vrlo sam strpljiva osoba i sa svim dosadašnjim hrvatskim vladama razgovarala sam ističući kako MiG treba biti vraćen u Hrvatsku, ali su mi uvijek odgovarali kako se to pitanje treba riješiti sukcesijom. Osobno me vrijeđa kada sa srbijanske stane kažu da je avion ukraden jer je godinama i hrvatski narod izdvajao sredstva za zrakoplovstvo bivše JNA, ali nikad nismo dobili pravo na podjelu imovine. Vjerujem da se na tome radilo tihom diplomacijom, što poštujem i cijenim, i što je moralo donijeti i određene rezultate. Hoće li zrakoplov doista uskoro biti u Hrvatskoj, znam isto koliko i vi, ali vjerujem da hoće. Tim povratkom priča o Rudiju napokon bi bila zaokružena”, rekla nam je Ljerka Perešin. Otkriva kako je Krapinsko-zagorska županija, u kojoj je njezin suprug rođen, tražila da njegov MiG bude izložen na malom aerodromu koji nosi njegovo ime u mjestu Gubaševo.

“Ja neću ničime uvjetovati gdje bi se on trebao nalaziti kao trajno svjedočanstvo ratnih događaja, ali mislim da je najprimjerenije mjesto Zagreb kao glavni grad Hrvatske pogotovo kad bude uređen vojni muzej. Kod Rudija ništa nije slučajnost, pa stoga nije ni slučajno da se ova vijest o dolasku zrakoplova u Hrvatsku poklapa s obljetnicom njegove herojske pogibije. Pojasnit ću vam. On je vjerojatno poginuo 2. svibnja 1995. Je li to točan datum, ne znam. Dvije i pol godine srpska strana nije o njemu davala nikakve informacije, a nakon razmjene, 4. kolovoza 1997., izjavili su da su njegovo tijelo pronašli 30. svibnja 1995. Na njegovu grobu nema datuma smrti jer je to još uvijek nepoznanica i taj datum vjerojatno nikada neću doznati”, govori za Jutarnji udovica Rudolfa Perešina. Kaže kako već dugo nije kontaktirala ni s kim iz Vlade. U veljači prošle godine o tome je razgovarala s predsjednicom Kolindom Grabar-Kitarović.

“Tko je dogovorio povratak, ne znam. Mogu se samo nadati da je informacija točna, da će MiG doista vrlo skoro biti u Zagrebu i svima koji su radili na tome, od srca zahvaljujem. Jako sam uzbuđena i jedva čekam da opet vidim taj avion”, zaključuje Ljerka Perešin, koja je MiG svoga supruga vidjela jednom prije dosta godina na izložbi u Beču.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 20:42