ŽENE U ZNANOSTI

Problem rodnih stereotipa: Udruga MODE1 predstavila nacionalnu kampanju ‘Tko će im reći?‘

Hrvatska je među rijetkim zemljama s velikim brojem studentica STEM usmjerenja, ali još uvijek samo 30 posto njih bira STEM zanimanja

Kampanja ‘Tko će im reći?‘

MODE1

Povodom Međunarodnog dana žena i djevojaka u znanosti, koji se obilježava 11. veljače, udruga MODE1 predstavila je nacionalnu kampanju „Tko će im reći?” s ciljem osvještavanja prisutnosti rodnih stereotipa kojima su djeca izložena od najranije dobi, a koji kasnije utječu na njihov izbor zanimanja. Kao jedan od glavnih pokrovitelja kampanji se pridružila Fortenova grupa.

Zajedno koriste prigodu obilježavanja Međunarodnog dana žena i djevojaka u znanosti kao povod da još jednom osvijeste trenutnu situaciju i potaknu na pozitivne promjene. Kako bi se potaknulo što više djevojaka i žena na ravnopravno uključivanje u znanost te dodatno pridonijelo ostvarenju cilja postizanja rodne ravnopravnosti, Opća skupština Ujedinjenih naroda proglasila je 2015. godine 11. veljače Međunarodnim danom žena i djevojaka u znanosti. Cilj obilježavanja je poticanje djevojaka i žena na izbor karijere i daljnjeg usavršavanja u znanosti, prepoznavanje postignuća žena u znanosti i eliminacija bilo kojeg oblika diskriminacije žena u obrazovanju i znanosti.

"Iako je u Hrvatskoj visok postotak studentica koje studiraju matematiku (65%) i fiziku (62%), one uglavnom odabiru profesorski smjer, a ne smjerove primijenjene matematike i fizike koji vode u bolje plaćena zanimanja”, objašnjava mr.sc. Diana Kobas Dešković predsjednica udruge MODE1.

"Djevojkama često nedostaje samopouzdanja i same se stavljaju u ekonomski nepovoljniju situaciju, to jest imaju manja financijska očekivanja prilikom zapošljavanja od muškaraca. Tome doprinose stereotipi s kojima se susreću od najranijeg djetinjstva kao i mogući nedostatak uzora. Ključna je uloga nastavnika i nastavnica u prepoznavanju i uklanjanju stereotipa kako bi kako bi djevojčice i dječaci birali svoje buduće profesije sukladno osobnim talentima, sposobnostima i željama".

Jedna od hrvatskih znanstvenica u netipično ženskom području znanosti, astrofizici, prof.dr. sc Vernesa Smolčić, sa Zavoda za eksperimentalnu fiziku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta izjavila je: "U srednjoj sam školi zavoljela matematiku i fiziku te sam odlučila studirati fiziku. Za astrofiziku kao životni poziv odlučila sam se otprilike na 3. godini studija, kada sam dobila priliku baviti se svojim prvim istraživanjima o svemiru".

U čestim susretima s djecom i mladima nastoji ih motivirati da slijede svoje snove bez obzira koliko se oni drugima činili nedostižnima i svojim im primjerom pokazuje da je moguće da djevojka iz Hrvatske bude uspješna astrofizičarka.

Udruga MODE1, organizacija posvećena unapređenju politika i prakse u području jednakosti i održivog razvoja, aktivno se bavi prepoznavanjem i suzbijanjem rodnih stereotipa u obrazovanju. U sklopu projekta ‘Jednakost IN Stereotipi OUT – Nastavnici za buduće generacije‘ organizira besplatne radionice po školama diljem Hrvatske.

"Jedan od ciljeva projekta je potaknuti više djevojčica da odaberu STEM obrazovanje i karijeru, te ih usmjeriti razmišljanju o poslovima budućnosti", zaključila je Kobas Dešković.

Tijekom prošle godine održane su radionice za preko 500 nastavnika i nastavnica, te stručnih suradnika i suradnica iz više od 40 škola u Hrvatskoj. Kako bi se uključilo što više nastavnika i odgajatelja koji su stvarni nositelji promjena u vrtićima i školama, u tijeku je nacionalna kampanja osvještavanja pod nazivom "Tko će im reći", kojoj se pridružuje i Fortenova grupa kao jedan od glavnih pokrovitelja.

"Prevladavanje rodnih stereotipa u znanosti tek je jedan važan segment sveobuhvatne promjene percepcije položaja žena u društvu koja, kako je dobro prepoznala ova inicijativa, počinje u najranijoj dobi. Uz najužu obitelj, nositelji te promjene su i nastavnice i nastavnici te drugi stručni suradnici u školama, jer oni u velikoj mjeri utječu na kreiranje obrazaca ponašanja, ali i prvih izbora djece i mladih ljudi, pa tako i onih vezanih uz interesna usmjerenja i izbor profesije. Fortenova grupa kao potpisnica Povelje o raznolikosti snažno zagovara politiku jednakih mogućnosti i nediskriminacije u svim svojim kompanijama pa je i naša podrška ovoj kampanji dio te politike", komentirao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe.

Radionice se održavaju do kraja travnja 2023. godine, a interaktivni materijali dostupni su na https://kindle-equality.com/.

19. travanj 2024 12:33