STOP DEVASTACIJI

Prosvjednici kraj Splita zaustavili promet, predvodio ih je Pauletić: ‘Ostat ćemo žedni!‘

Htjeli smo ukazati na loše stanje akvedukta za kojeg stručnjaci kažu da je pitanje dana kada će se urušiti, poručuju prosvjednici
Prosvjed stanovnika Mostina protiv stalnog prolaska teških kamiona ispod Dioklecijanovog akvadukta zbog kojeg se urušavaju dijelovi tog spomenika kulture.
 Duje Klaric/Cropix

Samo kod nas možete monumentalni rimski spomenik reklamirati u turističkim brošurama, a da ga u realnosti ostavite nezaštićenim, na rubu propadanja. Takav je slučaj i s Dioklecijanovim akveduktom, spomenikom koji se nalazi na Listi zaštićenih kulturnih dobara RH oko kojeg se danas prosvjedovalo kako bi se konačno pokušao riješiti problem ovog 'slijepog crijeva grada'.

Na svega pet minuta, kratkih ali dovoljnih da stvore kolonu teških vozila na putu ispod akvedukta, Udruga boćara "Branitelj" zaustavila je promet zajedno s građanskom inicijativom "Za spas Dioklecijanova akvadukta i izgradnju pristupne ceste", te stanovnicima i Vijećem Gradskog kotara Mejaši, te mnogim drugima koji su im se pridružili, piše Slobodna Dalmacija.

- Naša udruga smještena je u neposrednoj blizini akvedukta i vidimo šta se događa. Htjeli smo ukazati na loše stanje akvedukta za kojeg stručnjaci kažu da je pitanje dana kada će se urušiti. Ispod njega svakodnevno prometuju veliki kamioni prema Karepovcu i prema brojnim firmama koje se iza nalaze.

Sama cesta je u očajnom stanju, nije ni za traktor. Tu nema pješačkih staza, pa djeca i ostali prolaze kraj kanala da bi prošli cestu. Da se dogodi katastrofa i uruši se akvedukt, grad Split i otoci će ostati bez pitke vode, a svim firmama koje tu djeluju zatvorit će se promet - upozorava Žare Pehar iz Udruge boćara Branitelj dajući nam na uvid brojne studije i stručna mišljenja o lošem stanju akvedukta.

Prof. dr. Dražen Cvitanić, šef katedre za prometnice Građevinskog fakulteta u Splitu mišljenja je da dionica Puta Mostina nije primjerena odvijanju prometa teških teretnih vozila, a sigurnost pješaka je tu definitivno ugrožena.

Konzervatori potvrđuju kako se godinama bore za zaštitu podzemnog i nadzemnog dijela akvedukta na čitavoj njegovoj trasi. Donesena je zaštita cijelog Dioklecijanovog vodovoda od izvora Jadra do Dioklecijanove palače. Konzervatori su odbili dati potvrdu radi ozakonjenja nezakonito izgrađenih objekata u neposrednoj blizini akvedukta...

No, na terenu stanje je za plakanje.

- Dnevno vam ovdi prođe mali milijun kamiona. Ne može se živit od smrada i buke šlepera. Godišnje se bar jednom na autima minjaju amortizeri zbog lošeg stanja ceste. O prašini da ne pričamo... Padaju vace s akvedukta stalno. Prije neki dan šleper je zakačija zid i da se nije vratio unazad ode sve...Ovo je katastrofa! U gradu smo, a drže nas ko crvuljak - ljuta je susjeda Dajana Biso koja stanuje kraj akvedukta.

Podrška kotarskog čelnika

Prosvjedu se pridružio i Vice Mihanović, predsjednik kotara Mejaši koji konačno rješenje vidi, poput mnogih, u izgradnji nove prometnice Put Kamena koja se proteže od nadvožnjaka na Sirobuji do brze ceste Solin Klis i koja bi 'preuzela' vozila koja sad devastiraju akvedukt.

- Grad Split u narednim mjesecima namjerava urediti ovu prometnicu Put Mostina, od prodajnog centra do akvedukta, ali trajno rješenje bit će u izgradnji dijela prometnica Put Kamena u dužini od oko 850 metara, a koja će povezivati Karepovac s brzom cestom Solin Klis.

Za to je već ishođena pravomoćna lokacijska dozvola, izrađeni elaborati kao priprema za izvlaštenje i otkup zemljišta, provedena javna nabava za izradu glavnog projekta za ishođenje građevinske dozvole i taj ugovor je pred potpisom. Mogu potvrditi da je ovaj projekt u visokom stupnju razrađenosti - kazao je okupljenim prosvjednicima Jurica Vojnović, pročelnik Službe za izgradnju Grada Splita.

Tomislav Šuta, direktor Vodovoda i kanalizacije, također je potvrdio kako rade na rješenju.

- ViK je prije dvije godine započeo s pripremom dokumentacije za sanaciju akvedukta. Riječ je o projektu od 15 milijuna kuna. Zadnja sanacija bila je prije 150 godina, još u vrijeme Bajamontija.

S Ministarstvom kulture osigurali smo dio sredstava, a u suradnji s konzervatorima izradili smo dokument o sanaciji objekta koji treba biti tretiran kako to spada za spomenike nulte kategorije. Očekujemo do konca godine odabir izvođača radova i da krenemo s prvom fazom sanacije koja bi iznosila 5 milijuna kuna - kaže Šuta za Slobodnu Dalmaciju.

O svemu tome udruga Branitelj je upoznata, no žele ubrzati proceduru smatrajući da se gubi vrijeme na javne nabave a akvedukt propada.

- Jeftinija opcija je gradnja pristupne ceste poviše rotora u Solinu, prema Klisu desno, do Karepovca - predlažu.

Na ovaj mirni prosvjed došli su i predstavnici nekih građanskih inicijativa, Anđelko Parčina iz Građanske inicijative za očuvanje pitkih voda upozorava kako se ovdje radi o sustavnom uništavanju najvrjednijeg resursa RH pitke vode počevši od zagađivanja preko jama u Muću i Dugopolju do izgradnje centra u Lećevici.

- Obistinjuje se izreka jednog od autora studije za okoliš centra u Lećevici koji kaže da zašto bi mi Splićani bili privilegirani i pili pitku vodu s izvora kada cili svit pije vodu iz boca! - kaže Parčina.

Kraj akvedukta stigli su i aktivisti iz inicijative 'Ne daj se Cetino!'. Upozoravaju da je problem višestruk i preozbiljan.

- Ovo je vodni resurs koji će biti najvažnija strateška sirovima 21. stoljeća. Na zaštiti rijeke Jadro, njenog izvora i slivnog područja nije napravljeno gotovo pa ništa.

Sve fekalne vode iz Dugopolja i slivne vode s cesta se sijevaju direktno u Jadro - upozorili su aktivisti okupljeni na lošoj, grbavoj cesti podno prelijepog akvedukta koji zaista zaslužuje bolji tretman, baš kao i njegova dragocjenost - pitka voda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2020 00:45