Denis Vukorepa u utrku za riječkog gradonačelnika ulazi kao kandidat HDZ-a, s ambicijom da nakon više od tri desetljeća prekine dominaciju SDP-a u gradskoj upravi. Ravnatelj Lučke uprave Rijeka u kampanji ističe potrebu za "promjenom klime" u gradu u kojem tradicionalno dominira ljevica, odnosno za novom vizijom razvoja, boljom prometnom infrastrukturom i učinkovitijom gradskom upravom. U razgovoru za Jutarnji list Vukorepa govori o tome zašto vjeruje da Rijeka više ne smije biti grad propuštenih prilika, što zamjera dosadašnjoj vlasti te kako planira Rijeci vratiti strateški smjer i ekonomski zamah.
PROČITAJTE VIŠE HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Rijeke: ‘Ne treba mi 100 dana, odmah uvodim mjere‘
* Dugo ste djelovali kao profesionalac u javnom sektoru. Što vas je potaknulo da se sada politički izložite i kandidirate za gradonačelnika? Je li riječ o osobnoj ambiciji ili projektu stranke?
- Na kandidaturu me potaknula otužna situacija u kojoj se već mjesecima nalazi naš grad. Javne svađe i prepucavanja dojučerašnjih stranačkih drugova pretvorili su grad koji teče u političku kaljužu. Rijeci trebaju novi model upravljanja, novi razvojni zamah, brža i učinkovitija gradska uprava, "dvosmjerna" komunikacija s građanima. Sve to stane u moj slogan: Rijeka mijenja klimu.
* Vaš slogan sugerira da postoje problemi u postojećem sustavu. Možete li konkretno navesti tri ključna područja u kojima Rijeka danas ne funkcionira, a koja biste vi promijenili?
- Teže bi pitanje bilo da nabrojim područja u kojima Rijeka funkcionira. Grad je upao u svojevrsnu crnu rupu iz koje se ne vidi izlaz. Sve se svelo na održavanje postojećeg stanja, golo političko preživljavanje, a bezidejnost je zajednički nazivnik trenutačnom gradonačelniku i njegovoj zamjenici koju je razvlastio. Dakle, ne funkcionira ništa ključno što bi trebalo u jednom gradu normalno funkcionirati: promet, parkiranje, komunalne službe. Grad je doslovno na autopilotu. Ove svakodnevne probleme građana treba odmah početi rješavati i dovesti život u normalu. To su moji prioriteti.
* Kao ravnatelj Lučke uprave Rijeka, vodili ste infrastrukturne projekte. Kako to iskustvo planirate prenijeti na vođenje grada koji ima bitno drugačije izazove i dinamiku odlučivanja?
- Dolazim iz lučkog sustava koji je složen, slojevit, kompliciran, težak i htjeli - ne htjeli, morate razviti razne sposobnosti. Morate imati viziju, biti dobar menadžer, brzo donositi odluke, biti uporan i dosljedan te uvijek dostupan svima. Vodio sam Luku Rijeka d.d. od 2002. do 2012., dakle punih deset godina u kontinuitetu. Kada sam došao na čelo tvrtke, zatekao sam zapušten sustav, nagomilane gubitke i sve elemente za (eventualni) stečaj. Konsolidirao sam poslovanje, vratio izgubljene terete u riječku luku i na naš pravac te počeo projekte u nemogućim uvjetima. Kao ravnatelj Lučke uprave, pokrenuo sam projekte od kojih su mnogi "digli ruke" i "bježali", a to je novi terminal na Zagrebačkoj obali. Vratio sam riječki prometni pravac na europske i svjetske karte i danas je riječka luka na tri TEN-T koridora. Riječki prometni pravac će samo rasti i mirni smo najmanje sljedećih 50 godina. E, vidite, to iskustvo, energiju i znanje iz lučkog sustava, a velik dio grada je isto lučko područje, prenijet ću na ostatak grada. Zar bih se zaista nakon svega ovoga trebao bojati komunalnih problema i gradskih razvojnih projekata? U odnosu na gradonačelnika-putnika i njegovu zamjenicu, koja ima jedino iskustvo u upravljanju školom, izbor je vrlo jednostavan.
* Tijekom vašeg mandata u Lučkoj upravi Rijeka bilo je i kritika, primjerice oko transparentnosti ugovora s koncesionarima. Kako odgovarate na tvrdnje da vaš model pogoduje velikim partnerima nauštrb lokalne zajednice?
- Nikada nismo ništa radili mimo zakona, propisanih pravila i okvira. Nikada nismo imali niti jednu žalbu, zastoje u projektima, penalizacije ili bilo što slično. Uvijek sam bio na čelu projekata i s izvanrednim stručnim službama sve smo učinili na zadovoljstvo svih, a za dobrobit građana Rijeke i nacionalnoga gospodarstva. Svi ti veliki projekti u riječkom lučkom sustavu imaju hrvatsku komponentu. Imamo Jadranska vrata d.d. gdje je većinski vlasnik ICTSI s 51 posto, ali je Luka Rijeka d.d. vlasnik udjela od 49 posto. Tvrtka godinama izvrsno posluje i isplaćuje dividendu svake godine. Imamo koncesionara ACI Gitone d.o.o. u Porto Barošu gdje su vlasnici hrvatske tvrtke. Imamo Rijeka Gateway d.o.o. - koncesionara na novom kontejnerskom terminalu gdje je APM Terminals, Grupa Maersk, vlasnik 51 posto, a hrvatska tvrtka ENNA Logic 49 posto. Sve te tvrtke zapošljavaju hrvatske građane, uglavnom mladi stručni kadar iz Rijeke, posluju u Rijeci i izravno ili neizravno donose prihode upravo lokalnoj samoupravi. Lokalna zajednica ima i imat će najveću korist. Ti lučki projekti promijenili su Rijeku, mijenjaju vizuru i zaustavili su stagnaciju grada koji sada ide prema gospodarskom rastu. Razvoj grada Rijeke više nitko ne može zaustaviti, otvoreno je pitanje samo kojim tempom.
* Ako postanete gradonačelnik, na što ćete prvo "staviti potpis"? Koji će biti vaš prvi konkretni potez?
- Prvi dan kada postanem gradonačelnik Rijeke, zatražit ću sastanak s Radovanom Fuchsom, ministrom znanosti, obrazovanja i mladih, i pokušati spasiti deset milijuna eura bespovratnih sredstava koja su odobrena za uređenje bivše punionice vode Zvir u Ružićevoj ulici u nove prostore za Veleučilište u Rijeci. Zbog suludih, odnosno nerazumnih uputa SDP-a Gradsko vijeće sredinom ožujka ove godine nije usvojilo odluku o izradi izmjena prostornog plana i GUP-a Rijeke. Uz ostale, zaustavljen je i doveden u pitanje i ovaj velik i važan projekt, "težak" deset milijuna eura. Znači, imate projekt, osigurana bespovratna sredstva, mogućnost da oživite ulicu koja je najvećim dijelom mrtva već godinama i riješite adekvatan prostor za 1200 studenata. Sve se moglo riješiti jednostavno i brzo, trebalo je samo u tekstualnom dijelu PPU promijeniti dvije riječi, i to promijeniti uslužnu djelatnost u društvenu djelatnost te staviti na glasanje Gradskom vijeću kao zasebnu točku. Mnogi se Riječani pitaju kako se moglo dopustiti da se ovakav projekt dovede u pitanje i zašto. Sve to SDP-u u njihovoj dnevnoj politici nije važno. Još su jednom interese građana Rijeke podredili osobnim obračunima. Zato me to još više motivira da moj prvi gradonačelnički zadatak bude spasiti ovaj projekt, vratiti investiciju u Rijeku i oživiti taj dio grada sadržajima za studente koji su svakom gradu ponos.
* Najavili ste osam puta manji porez na nekretnine, besplatne vrtiće i javni prijevoz za umirovljenike. Možete li precizno reći iz kojih ćete izvora financirati te mjere? Postoji li fiskalna analiza iza tih obećanja?
- Ako imamo problema s demografijom, a imamo, onda nema mjesta kalkulacijama, nema diskriminacije prema građanima, ni mjera samo za neke građane. Osnova je mojeg modela da sve infrastrukturne projekte financiramo iz fondova EU ili iz financijskih programa Vlade RH. Na taj način oslobađamo dio proračunskih sredstava koja će biti preusmjerena u mjere. Bit modela je jačanje gospodarstva u samom gradu. Kod mene nema novih poreznih opterećenja - samo gospodarski rast. Već sam rekao da razvoj Rijeke više nitko ne može zaustaviti, bržim ili sporijim tempom - to je u našim rukama. I da, naravno, prije javnog predstavljanja radio sam detaljne financijske analize, projekcije i simulacije za svaku mjeru posebno i cijeli paket. Nema mjesta kalkulacijama ili obećanjima bez pokrića, osobito ako se radi o najugroženijim sugrađanima. I nisam vam ja baš osoba od obećanja, lako je provjeriti kod ljudi s kojima radim godinama. Dakle, sva djeca u Rijeci od jeseni će imati besplatni vrtić, a umirovljenici besplatni prijevoz, kao što ćemo i višestruko povećati naknade za novorođenu djecu te višestruko smanjiti porez na nekretnine.
PROČITAJTE VIŠE Plenković u Rijeci: D. Vukorepa i A. Ružić spremni za funkcije gradonačelnika i župana
* S obzirom na velik udio obveza i rashoda u proračunu, hoće li te mjere značiti rezanje na drugim stavkama, primjerice u kulturi, urbanizmu ili socijalnim politikama?
- Niti jedna stavka vezana uz kulturu, urbanizam i socijalnu politiku neće biti smanjena. Pogledajte stavku "javne potrebe u sportu". Zadar je manji grad, ima manji ukupni proračun, ali za 73 posto veći proračun za sport. Meni nije normalno da je riječki sport tako oskudno financiran. U sportu sam cijeli život i smatram da sport u Rijeci zaslužuje više. Riječki klubovi moraju imati bolje uvjete i boriti se za naslove kao NK Rijeka, a ne životariti negdje na začelju ljestvica. Rijeka mijenja klimu i konačno će imati gradonačelnika lučkog radnika i sportaša!
* Zalažete se za kvartovske garaže i red u prometu. No, prometna politika ne može se svoditi samo na vozila - imate li plan za cjelovitu održivu mobilnost (bicikli, pješačke zone, javni prijevoz)?
- Prometna politika u ovom gradu mora doživjeti potpuni zaokret i kao što sam već rekao, u Rijeci vlada potpuni prometni kaos. Bez obzira na velike radove u samom centru, prometna rješenja su trebala i mogla biti puno, puno bolja. Kada se završi projekt za produženje spojne ceste od DC 403 do trga Žabica, odnosno ulice Riva, imat ćemo prometni prsten oko centra grada i najbolje prometno rješenje na ovom dijelu Mediterana. Pitajte me tko je pokrenuo projekt. Naravno, Lučka uprava Rijeka zajedno s Vladom RH. Plan je da se trasa ceste izdvoji iz lučkog područja i projekt preuzme Grad Rijeka, a investiciju Hrvatske ceste. Naravno, kada postanem gradonačelnik Rijeke, vodit ću računa i o biciklističkim stazama, pješačkim zonama i zelenim površinama, javnom prijevozu i svim sadržajima koji naš svakodnevni život mogu učiniti boljim. Stalno sam u komunikaciji s građanima i mjesnim odborima gdje na terenu dobivam korisne informacije i prijedloge iz prve ruke.
* Kakvu graditeljsku politiku planirate voditi? Hoće li Rijeka pod vašim vodstvom biti otvorena za privatne investitore po svaku cijenu ili ćete uvesti strože standarde zaštite prostora i javnog interesa?
- Nema tu nikakve dileme. Svaku politiku, pa i graditeljsku, vodit ću isključivo u interesu Grada Rijeke i Republike Hrvatske. Ovim velikim projektima, u kojima sam sudjelovao s Vladom RH, izašli smo iz crvene zone i otvorili Rijeci potpuno novu perspektivu. Nema diskriminacije i svi investitori su dobrodošli, ali zaštita prostora i javni interes ostaju na prvome mjestu, i to je uvjet koji bezuvjetno moraju poštovati svi. Ovih dana često možemo čuti da se Rijeka treba okrenuti zelenoj energiji. Drugima budućnost, nama praksa. Imamo novi zeleni terminal koji uskoro počinje s radom, u fazi realizacije nam je projekt od 15,5 milijuna eura za opskrbu brodova električnom energijom s kopna na oba kontejnerska terminala. Projekt se sufinancira bespovratnim sredstvima iz programa CEF i prvi je takav u sjevernom Jadranu. Pije dvije godine ugradili smo LED rasvjetu na Molo longo i upravo nam je odobreno 540 tisuća eura bespovratno za ugradnju LED rasvjete u putničkoj luci. Obnovili smo pročelje naše upravne zgrade, radimo na ugradnji solarnih panela i fotonaponske elektrane na krovu zgrade i LKC-u. Evo, vidite, i to smo znali, uglavnom obnovljivi izvori energije, smanjenje CO2 i smanjenje svjetlosnog zagađenja dio su razvojne politike luke i naše prakse već sada.
* Marina u Porto Barošu još se nije pomaknula s mrtve točke, a u javnosti je sve veća zabrinutost zbog netransparentnih planova obitelji Lürssen s gomilanjem nekretnina. Ugovor o koncesiji ima stavku za proširenje na područje riječke rive. Kakvi su planovi za to područje i imaju li građani Rijeke razlog za zabrinutost, da će umjesto javnog prostora dobiti marinu za superjahte i megajahte na području koje je prema važećim urbanističkim planovima predviđeno kao pješačka zona?
- Projekt marine u Porto Barošu pokrenuli smo redefiniranjem ili, ako želite, razdvajanjem potkomponente "Port City Interface - razvoj Delte i Porto Baroša" u Rijeka Gateway projektu Svjetske banke. Odlukom Vlade RH Porto Baroš je definiran lukom posebne namjene, a nakon toga je resorno Ministarstvo raspisalo natječaj za koncesiju. U jednom članku koncesijskog ugovora predviđena je mogućnost da koncesionar može s Lučkom upravom Rijeka pokrenuti pregovore o proširenju koncesije na ostatak putničke luke do tzv. Boonkera gdje su sada megajahte. Radovi u Porto Barošu su počeli kasnije, ali se nastavljaju bez ikakvog odstupanja od projekta. Odabran je izvođač radova za čišćenje podmorja u Porto Barošu i radovi počinju ovih dana. Radovi na gradnji marine - faza 1. počinju u posljednjem kvartalu, odnosno u rujnu ili listopadu ove godine. Projekt Lürssen grupe unutar lučkog područja nema ništa zajedničko s projektom LRH iz Opatije. Dapače, u zgradi Putničkog terminala 2021. godine je otvoren inženjerski ured Lürssen Design Center Kvarner koji danas zapošljava oko 200 mladih ljudi, uglavnom inženjera brodogradnje i strojarstva. Otvoreno je pitanje bi li bez tog ureda ti mladi ljudi ostali i radili danas u Rijeci. Često je pitanje hoće li nova ACI marina Rijeka u Porto Barošu biti građanima Rijeke nedostupna, a moj odgovor i odgovor koncesionara ACI Gitone uvijek je isti. Osim za nautičare, nova marina bit će u svakom trenutku otvorena za sve građane Rijeke i druge posjetitelje koji će imati slobodan i potpun pristup novoj šetnici uz more, restoranima, trgovinama i svim drugim sadržajima u marini.
* Izjavili ste da će "Rijeka plus raditi kako ja kažem". Možete li pojasniti tu izjavu - zvuči autoritarno i izaziva bojazan o političkom kadroviranju. Kako zamišljate reformu gradskih poduzeća?
- Pa, kako bi trebao raditi direktor tvrtke u vlasništvu Grada nego onako kako neposredno izabrani gradonačelnik odluči? Zato i postoje izbori i građani daju nekome mandat da provodi svoj program i politike. Vidimo dokle nas je dovelo to što direktor Rijeka plusa radi što hoće i kako hoće, dok je gradonačelnik u razgledavanju kulturnih znamenitosti Indije. U Rijeka plusu očito postoji ozbiljan problem, a to komunalno društvo je odgovorno za vitalne stvari: promet, parkiranje, zakupce na tržnici itd. Imamo direktora koji je prije nekoliko mjeseci dobio novi ugovor na četiri godine. I što sada? Da, promijenit ću pristup, tražiti dvosmjernu komunikaciju s građanima, mjesnim odborima, zakupcima i svim korisnicima usluga općenito. Tražit ću veću organiziranost sustava, brzo i optimalno rješavanje problema i otklanjanje loših rješenja na terenu. Koristit ću isključivo postojeće ljudske resurse u Gradu Rijeci, u gradskim tvrtkama ću svima pružiti priliku, ali se neću ustručavati pronaći bolja kadrovska rješenja ako se neka postojeća pokažu nedovoljno kvalitetna. Za razliku od sada, prednost neće biti pripadnost bilo kojoj stranci, nego jedino i isključivo stručnost i iskustvo.
* Hoćete li zadržati postojeće direktore u komunalnim tvrtkama? Hoće li stručnost ili stranačka lojalnost biti kriterij?
- Na to sam odgovorio i ponavljam, svi oni koji su spremni mijenjati klimu, pratiti moj rad i ritam su dobrodošli. Ljudi sa znanjima i iskustvom u sustavu su dragocjeni, a stručni suradnici nužni. Siguran sam da u gradskoj upravi i komunalnim društvima ima kvalitetnih ljudi, stručnjaka s kojima se i najveći problemi u gradu mogu riješiti brzo i u kratkom vremenu. Samo to je važno i to su moji kriteriji. Rijeka je dugo bila uporište ljevice i skeptična prema HDZ-u.
* Kako planirate uvjeriti birače da ne dolazite s agendom stranačke centralizacije i kontrole, nego u interesu grada?
- Moji rezultati su mjerljivi i vidljivi Riječanima. Moje ime i prezime i moj dosadašnji rad su preporuka, garancija i poziv biračima da mijenjamo klimu u Rijeci zajedno. Ono što sada imamo očito ne funkcionira. Uvjeren sam da će Rijeka ovaj put birati bez ikakvih ideoloških ili stranačkih predrasuda.
* S obzirom na našu stranačku povezanost, koliku ćete samostalnost imati u vođenju grada? Postoji li jamstvo da Rijeka neće postati poligon za političku disciplinu iz Zagreba?
- Uvijek sam poštovao hijerarhiju, ali svi znaju da nisam osoba kojom se može upravljati. Surađivati mogu sa svakim, ali sa mnom nitko nikada nije niti će moći upravljati. Račun ću polagati jedino onima koji me izaberu, a to su Riječanke i Riječani.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....