KAPTOL ZOVE NA POBUNU

'RODITELJI, KRITIZIRAJTE SVE ŠTO UGROŽAVA KRŠĆANSKI INTEGRITET VAŠEG DJETETA' Biskupi u ratu s Vladom

 Luka Gerlanc / CROPIX

ZAGREB - Zbog nepoštivanja demokratske i ustavom zajamčene slobode roditelja pri odgoju njihove djece mora se pristupiti i reviziji sadržaja spornoga modula u suradnji s roditeljima te drugim mjerodavnim institucijama, stoji u danas medijima dostavljenoj poruci Hrvatske biskupske konferencije (HBK) povodom odluke Ustavnoga suda o Kurikulumu zdravstvenoga odgoja.

Premda predmet Ustavnog suda nije bio "sadržaj, a ni navodno vrijednosno opredjeljenje" ipak on, kako navodi HBK, pozivajući se na Ustav naglašava obvezu države "da pri oblikovanju nastavnih programa uvažava različita uvjerenja roditelja te njihovo ustavno pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju vlastite djece.

HBK podsjeća kako Ustavni sud osobito poziva državu da omogući roditeljima sudjelovanje u procesu oblikovanja nastavnih sadržaja te da školski sustav "bude neutralan i da u uravnoteženom nastavnom programu u suradnji s roditeljima, omogući djeci temeljne informacije koje moraju biti prenesene na objektivan, kritički i pluralistički način".

HBK posebno upozorava roditelje da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, zajedno s Agencijom za odgoj i obrazovanje, otvoreno ustvrdilo kako u svome pristupu o spolnome odgoju slijedi priručnik "Standardi spolnog odgoja u Europi", u kojem su, po mišljenju HBK prijedlozi za pristup odgoju i razvoju spolnosti djeteta ideološki obojeni te da spolnost žele prikazati kao tjelesni užitak i zadovoljstvo čovjeka, bez ikakvoga odnosa prema općim etičkim ili moralnim načelima.

"Necjelovitost znanstvenih sadržaja koji ljudsku spolnost već u najranijemu djetinjstvu prikazuju prenaglašeno u dimenziji erotskoga pristupa tijelu s temeljnim ciljem traženja i postizanja vlastitoga spolnog užitka, diskriminiraju čovjeka, njegov rast i razvoj kao i njegovu slobodu izbora shvaćanja i življenja spolnosti", smatra HBK. Podsjeća kako Svjetska zdravstvena organizacija u navedenom priručniku tek predlaže određena polazišta i standarde za dijalog o spolnom odgoju s interesnim skupinama i osobama koje donose političke odluke.

Ta polazišta i standardi, kako ističe HBK, nisu nikakva obveza za kurikulum spolnog odgoja ni u jednoj zemlji.

HBK poziva roditelje roditelji da prate daljnji razvoj događaja i da se – kad bude ponuđeno – uključe u javnu raspravu o nacrtu odluka i o predloženim sadržajima Kurikuluma zdravstvenog, odnosno spolnog odgoja. "Iskoristite svoje pravo i zauzmite se za cjelovitu sliku čovjeka, utemeljenu na vrijednostima koje ga štite i pružaju mu daleko više od bilo kojega trenutnog užitka, stoju u poruci HBK u kojoj biskupi ističu kako četvrti modul Kurikuluma zdravstvenoga odgoja ne uvodi dijete u slobodu rasta i razvoja, u otkrivanje ljepote tijela sukladno njegovoj dobi i kršćanskim vrijednostima.

HBK smatra kako je pristup spolnosti kakav se promovira u spornome modulu, prikriven ideologijom individualnosti, očit korak prema osporavanju i dokidanju svega svetoga, a najprije bračnoga zajedništva muškarca i žene kao vitalne stanice i prirodne kolijevke svakoga naroda.

HBK osobito poziva članove i predstavnike vijeća roditelja u školama da iskoriste svoje pravo te sukladno vjerskom i kršćanskom opredjeljenju kritički vrednuju one dijelove sadržaja koji ugrožavaju integritet djeteta i njegov kršćanski identitet.

Upućujemo svoj poziv svim akademskim građanima i ustanovama, navodi se u poruci, a osobito onima koji mogu pripomoći stručnijemu i kvalitetnijemu razmišljanju o toj temi.

HBK ocjenjuje kako su četvrti modul i "Standardi spolnog odgoja u Europi", istrgnuti iz širega znanstvenog konteksta razvoja čovjeka pa su pritom usredotočeni samo na obranu i služenje onim ideološkim i vrijednosnim smjernicama koje su ne samo protivne kršćanskoj viziji čovjeka nego i tako snažno naglašavanom "holističkom" pristupu spolnosti.

HBK očekuje da će i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, zajedno s Agencijom za odgoj i obrazovanje – ako već žele slijediti takav europski priručnik – slijediti i upute koje on daje kad govori o potrebnoj suradnji s roditeljima i zajednicama, uključujući i promišljanja Crkve i njezina rada s mladima.

MZOS: 'Kurikulum nije u suprotnosti ni s ustavnim vrednotama ni s kršćanskim svjetonazorom'

ZAGREB - Kurikulum zdravstvenoga odgoja nije u suprotnosti ni s najvišim ustavnim vrednotama Republike Hrvatske niti s kršćanskim svjetonazorom učenika, njihovih roditelja i nastavnika, smatra Ministarstvo znanosti obrazovanja i sporta (MZOS) koje u očitovanju na današnju izjavu Hrvatske biskupske konferencije (HBK) vezanu uz Kurikulum ističe da se njime ne ugrožavaju ni prava drugih ni javni moral te da se ne sprječavaju roditelji da i dalje sudjeluju u odgoju djeteta.

MZOS u priopćenju ističe da je poštovanje, zaštita i promicanje ljudskih prava zadatak je koji proizlazi iz samog Ustava i jedna je od temeljnih vrednota Republike Hrvatske, a o njegovu ostvarenju ovisi sigurnost i dobrobit pučanstva. Ministarstvo je još jednom pozvalo svu zainteresiranu javnost da se uključi u javnu raspravu o Kurikulumu zdravstvenoga odgoja.

"Djeca imaju pravo na život i razvoj u svim vidovima života, uključivši tjelesni, emotivni, psihosocijalni, kognitivni, društveni i kulturni. Dobrobit djeteta treba biti ispred svega, a posebno se treba isticati prilikom donošenja svih odluka vezanih uz dijete, posebno onih koje se tiču njegova odrastanja i odgoja. Djeci se mora omogućiti da aktivno sudjeluju u rješavanju svih pitanja koja utječu na njihov život te im dopustiti slobodu izražavanja mišljenja", ističe Ministarstvo.

Naime, dodaje MZOS, stvarajući široku sliku o društvu, učeći o stvarima koje su dio današnjice, dijete će stvarati svoje mišljenje, a uz pomoć svojih roditelja, onih koji rade i druže se sa svojom djecom kod kuće, donijet će konačne zaključke.

"Sva prava koja su vezana uz djecu ujedno su i obveza same države, ali i roditelja te svih drugih koji na bilo koji način utječu na razvoj samog djeteta. Kurikulumom se ne ugrožavaju ni prava drugih ni javni moral, a istodobno se ne sprječavaju roditelji da i dalje sudjeluju u odgoju djeteta", stoji u priopćenju.

Dodaje se da je uloga države bitna jer je upravo ona ta koja brine, izravno i neizravno, o dobrobiti djeteta i to osiguravanjem što kvalitetnijeg odgoja koji će rezultirati da dijete u najboljoj mogućoj mjeri bude pripremljeno za samostalan život u društvu te odgojeno u duhu ideala mira, dostojanstva, snošljivosti, slobode, ravnopravnosti i solidarnosti, uzimajući pri svemu tome u obzir tradiciju i kulturne vrijednosti.

"Smatramo da Kurikulum zdravstvenoga odgoja koji se nalazi na javnoj raspravi nije u suprotnosti ni s najvišim ustavnim vrednotama RH niti s kršćanskim svjetonazorom učenika, njihovih roditelja i nastavnika. Spomenuti potiče jednakost svih bez obzira na rasu, boju kože, spol, rod, jezik, vjeru, politička ili druga uvjerenja, nacionalno ili socijalno podrijetlo, imovinu, rođenje, naobrazbu, društveni položaj ili druge osobine", navodi se u očitovanju MZOS-a.

Kurikulumom se, dodaje MZOS, uređuje sve što će omogućiti djetetu da se pripremi za odgovoran život u slobodnoj zajednici u duhu razumijevanja, mira, snošljivosti, ravnopravnosti spolova i prijateljstva među narodima, etničkim, nacionalnim i vjerskim grupama. "Naime, stvarajući široku sliku o društvu, učeći o stvarima koje su dio današnjice, i kao takve ih se ne smije odbacivati, dijete će stvarati svoje mišljenje. Djetetu će se omogućiti da aktivno sudjeluje u rješavanju svih pitanja koja utječu na njegov život te će u potpunosti doći do izražaja njegova sloboda izražavanja mišljenja", zaključuje MZOS. (H)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. svibanj 2024 09:46