SVE VEĆI PROBLEM

Alarmantan porast teških ozljeda djece na električnim romobilima u Hrvatskoj: ‘Pitanje je dana kada će netko poginuti‘

Osim prekršajne prijave, roditelji maloljetnika dobit će i poziv socijalnih radnika za dolazak na razgovor

Ilustracija

 Željko Hajdinjak/Cropix
Osim prekršajne prijave, roditelji maloljetnika dobit će i poziv socijalnih radnika za dolazak na razgovor

Broj djece teško ozlijeđene u prometu pri vožnji električnim romobilima drastično se širi u cijeloj Hrvatskoj. Klinika za dječje bolesti Zagreb zabilježila je porast broja hospitalizacija za čak 285%, dok je ukupno trajanje hospitalizacija u prvoj polovici ove godine poraslo 143% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

I ozljede su sve teže. Tako je u praćenom razdoblju broj teških ozljeda mozga porastao s 0 na 5. Ništa manje alarmantno nije niti u Osijeku. Samo u svibnju i lipnju u KBC-u Osijek zabilježeno je 16 teških tjelesnih ozljeda kod djece uslijed nesreća s električnim romobilima.

Traže se hitne mjere

Sve to nagnalo je hrvatske liječnike da se organiziraju i upute apel da se poduzmu hitne preventivne mjere i poveća svijest o opasnostima koje romobili predstavljaju za najmlađe.

- To su ozbiljne ozljede koje mogu prouzročiti trajne komplikacije. Fraktura baze lubanje, krvarenje u lubanji, nagnječenje i kontuzije pluća, nagnječenje jetre, otvoreni prijelomi podlaktice i potkoljenice... Kada nekome tko ima otvoreni prijelom stavljate pločicu i vijak, može dobiti infekciju kosti i on je invalid za cijeli život. Imamo dijete koje je palo s romobila vozeći 70 km/h i slomilo je lakat kojemu može biti upitna daljnja funkcija - iznosi zabrinjavajuće podatke doc. dr. sc. Dalibor Divković, dječji kirurg i v.d. pročelnika OHBP-a u KBC-u Osijek.

Zbog ozbiljnosti situacije Klinika za dječje bolesti Zagreb jučer je organizirala i konferenciju za novinare kako bi upozorila na očit problem.

Liječnici u Klaićevoj sipali šokantne podatke: Broj ozljeda povećan za 285 posto

image
Darko Tomaš/Cropix

- Posebno zabrinjava podatak da je 40% hospitalizirane djece bilo mlađe od 14 godina, što je ujedno dobna granica ispod koje nije dozvoljeno upravljanje električnim romobilima prema zakonima RH - rekao je dr. sc. Rok Kralj, dječji kirurg i pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi. Dodao je da je 14-ero djece imalo težak potres mozga, jedno dijete prijelom lica, a jedno i prijelom kralješka.

Nije to igračka

Prof. dr. sc. Stjepan Višnjić, specijalist dječje kirurgije i predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, naglasio je da su "ozljede prilikom padova s romobila ozbiljnije od mnogih drugih u prometu", dok je doc. dr. sc. Miroslav Gjurašin, neurokirurg i voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi, naglasio da je česta ozljeda prilikom pada s električnog romobila epiduralni hematom koji pritišće mozak i izaziva neurološke deficite.

- Takve ozljede mogu dovesti do zaustavljanja disanja i kobnih ishoda. Nasreću, smrtnih slučajeva zbog pada s električnih romobila još nismo imali, ali se toga bojimo ako se nešto ne promijeni - kazao je doc. dr. Gjurašin.

- Vjerujte, pitanje je dana kada će netko poginuti. Veliki su problem i roditelji koji nam kada razgovaramo poslije nesreće romobile predstavljaju kao igračke. Nije to igračka, nego ozbiljno prometno sredstvo. Imamo i ‘‘likove‘‘ koji skidaju ograničenja brzine... Svi su oni u lancu odgovorni za ovakvu situaciju - naglasio je doc. dr. Divković iz osječkog KBC-a, poručivši roditeljima da im je bolje da djeci kupuju bicikle, a ne romobile.

- Bicikl je manje opasno prometno sredstvo, ozljede prilikom pada s bicikla nisu ni izbliza tako teške kao prilikom pada s romobila, a s obzirom na to da imamo jako puno pretile djece, bicikl je i daleko zdravije prometno sredstvo - zaključio je naš sugovornik. Liječnici su pozvali i roditelje i zakonodavce da se osvijeste.

Problem s električnim romobilima: sve veći broj nesreća

PU osječko-baranjska je prošloga tjedna u suradnji s djelatnicama osječkog ureda Hrvatskog zavoda za socijalni rad provela akciju kontrole vozača električnih romobila i utvrdili su čak 32 prekršaja, od kojih su 23 počinili maloljetnici prema kojima će postupanje nastaviti socijalna služba.

U prvoj polovici 2025. ta je PU zabilježila 16 prometnih nesreća s romobilima i 14 ozlijeđenih osoba, dok je u istom razdoblju 2024. bilo devet nesreća i osam ozlijeđenih. U ovoj je godini do sada utvrđeno 314 prekršaja, a u prošloj ih je bilo 132. Najviše prekršaja odnosi se na nekorištenje zaštitne kacige. Na presici u Zagrebu Nikola Milas iz MUP-a naglasio je da električni romobili ne bi smjeli biti jači od 0,6 kW te razviti brzinu veću od 25 km/h, dok je Dražen Antolović, ravnatelj Uprave za cestovni promet, cestovnu infrastrukturu i inspekciju iz Ministarstva prometa istaknuo da se razmatraju prijedlozi "za dodatno zakonsko reguliranje korištenja električnih romobila, posebice kad je riječ o maloljetnim korisnicima".

No, osim prekršajne prijave, roditelji maloljetnika dobit će i poziv socijalnih radnika za dolazak na razgovor u područnom uredu Hrvatskog zavoda za socijalni rad. Kako su nam odgovorili iz Zavoda, ‘‘najprije će nadležni stručni tim steći uvid u informacije jesu li maloljetnik ili obitelj u postupanjima Zavoda, odnosno jesu li ranije poduzimane mjere i radnje iz nadležnosti Zavoda. S tim u vezi, procijenit će se potreba za poduzimanjem drugih radnji.‘‘ Ukoliko se utvrdi da se maloljetnik ‘‘prvi put pojavljuje u evidenciji i ne uočavaju se rizični čimbenici u obitelji, svrhovito je provesti savjetodavni razgovor s ciljem preveniranja daljnjeg ponašanja odnosno činjenja prekršaja.‘‘

‘‘S druge strane, ako je prema maloljetniku bilo ranijih postupanja, razvidno je kako je potrebno poduzeti jasnije i konkretnije radnje, ponajprije u smislu dostupnih socijalnih usluga sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi. Ako se radi o maloljetniku koji je već iskazivao više rizičnih ponašanja i/ili obitelji koja je od ranije u postupanju i praćenju, mogu se određivati i mjere obiteljsko-pravne zaštite. Maloljetnici će od strane nadležnog Područnog ureda biti upoznati sa Zakonom o sudovima za mladež, kao i s konceptom odgovornosti za vlastito ponašanje i posljedica koje iz istog proizlaze,‘‘ odgovorili su iz Zavoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 01:00