Nakon prvog kruga pregovora Janaf-a i MOL-a o isporuci nafte u Mađarsku i Slovačku preko terminala u Omišlju, još nije postignut dogovor o novom ugovoru, cijeni i količinama, no iz Janafa kažu da su optimistični. Predsjednik uprave JANAF-a Stjepan Adanić je za HRT rekao da su razgovori s MOL-om bili konstruktivni. Razgovaralo se, kaže, o kapacitetima i mogućnostima JANAF-a te o potrebama MOL-a.
MOL-u su rekli da bi bilo dobro da oni koriste kapacitet JANAF-a puno više nego što ga sad koriste.
- On je iskorišten oko 20% sad za mađarsku stranu i ponudili smo im da sve kapacitete koje oni imaju, prerađivačke kapacitete u dvije rafinerije u Százhalombatti i u Bratislavi, transportiramo naftu, rekao je Adanić.
MOL je ponudio nekoliko varijanti: onu od 2 milijuna tona, varijantu od 6 milijuna tona i 9 milijuna tona.
- Razgovori su bili konstruktivni, racionalni, realni i razboriti. To je najbitnije. MOL je naš dugogodišnji uvodni partner, mi s njima surađujemo već godinama, nije to nikakva novost. Oni znaju naše kapacitete, mi znamo njihove kapacitete, oni znaju naše mogućnosti, mi znamo njihove mogućnosti, istaknuo je Adanić.
JANAF je MOL-u ponudio kompletan kapacitet, a na idućim razgovorima 27. i 28. listopada će oni reći hoće li to prihvatiti ili ne.
- Mi smo u svakom slučaju spremni organizacijski i tehnički njima dostavljati naftu prema njihovim potrebama. Ako je veći kapacitet, manja je cijena. Ako je manji kapacitet, veća je cijena. To je njima isto tako jasno. Nije to ništa novo, kaže Adanić za HRT.
Pojasnio je da je metodologija izračuna cijena zadana pravnim okvirom i internim aktima. Ističe da su cijene konkurentne s drugim europskim naftovodima sličnog tipa.
Adanić je odgovorio na pitanje o priopćenju u kojem je MOL predložio JANAF-u da prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga te znači li to da bi im JANAF trebao dati povlaštene uvjete jer su preko INA-e suvlasnici JANAF-a.
- Mislim da bi oni htjeli napraviti iz JANAF-a ono što su napravili s INA-om. Međutim, to neće ići, sigurno, definitivno. Što se tiče cijena transporta nafte, one su svugdje u svijetu negdje između 2 i 3 %. To nije odlučujuća cijena. Odlučujuća cijena za pravac konkretne dobave je cijena nafte. Oni dobivaju diskont od Rusa i oni jednostavno tu imaju određeni interes. I dok taj interes postoji, dok postoji taj pravac od družbe preko Ukrajine do Mađarske, oni će to koristiti jer to je njima u interesu, pojasnio je Adanić.
S obzirom na to da je Mađarska članica NATO-a i EU-a, bilo bi logično da koristi kapacitete JANAF-a, kaže Adanić.
- Mi smo njima u fer odnosu ponudili da njima te kapacitete koje oni dobivaju preko Družbe, to je nekih 10,2 milijuna tona godišnje, nadoknadimo preko Jadranskog naftovoda s normalnim cijenama, s poštenim cijenama, s cijenama koje mogu biti usporedive sa svim drugim naftovodima, dodao je.
JANAF je licencu za transport nafte Naftnoj industriji Srbije dobio na tjedan dana.
- Međutim, tu licencu treba dobiti i NIS. Ako oni to dobiju tijekom dana i sutrašnjeg dana, mi možemo još određenu količinu nafte, ako će oni imati potrebe, dostaviti tamo. Ako ne dobiju, mi ćemo morati to zaustaviti. Mi smo zadnje kapi nafte, da tako kažem, isporučili danas njima i oni nemaju više u našim rezervoarima u našim cijevima svoje nafte. Mi smo poštovali te sankcije, kao što su Amerikanci rekli, točno na današnji dan, rekao je Adanić.
U slučaju da JANAF više neće moći transportirati naftu u Srbiju, postoje varijante za normalno poslovanje u određenom vremenu, kaže Adanić i dodaje da ne vjeruje da će ta situacija trajati dugo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....