FIJASKO PRODAJE BRODOGRADILIŠTA

Škverove nitko neće, pa ni za jednu kunu

Na natječaj se nisu javili glavni favoriti u privatizaciji hrvatskih brodogradilišta Danko Končar i Filip Zepter
Rijeka, 100609.Danas je u brodogradilistu 3. Maj u Rijeci porinut brod Monte Carlo. Ovaj brod je posljednji iz serije od tri broda koji su napravljeni za njemackog narucioca, a namjena mu je prijevoz automobila.Foto: Zeljko Sop / CROPIX
 Željko Šop/CROPIX

RIJEKA, ZAGREB - Na natječaj za privatizaciju hrvatskih brodogradilišta stigle su samo dvije valjane ponude - jedna za Brodotrogir, a druga za splitski BSO, dok je ponuda vukovarske tvrtke Regulacija za riječki 3. maj odbačena kao nevaljana.

Splitski poduzetnik Slobodan Ljubičić u ime tvrtke More Trogir predao je ponudu za kupnju Brodotrogira. On nudi kupnju Brodotrogira za jednu kunu, a njegov je petogodišnji plan ulaganja težak više od 3,8 milijardi kuna.

No, umjesto brodograđevne djelatnosti, Ljubičić bi gradio turističko-stambeno-poslovni kompleks u kojem bi, prema njegovim procjenama, radilo 1070 ljudi, od kojih 250 postojećih, dok bi se 820 zaposlilo u sljedećem razdoblju.

Tome treba pribrojiti i oko tisuću radnih mjesta koja bi se otvorila u pratećim djelatnostima. Ljubičićeva tvrtka osnovana je tek u srpnju ove godine. Njegovu će ponudu razmotriti nadležno povjerenstvo.

Ponuda za BSO

Drugu ponudu dala je zagrebačka tvrtka Adria-Mar, i to za splitski BSO. Njihova je ponuda teška više od 18 milijuna kuna, od čega se pet milijuna odnosi na kupnju vlasničkog udjela u BSO-u, a nešto više od 13 milijuna na restrukturiranje.

Natječajnoj dokunmentaciji Adria-Mar je priložio i pismo namjere libijskih vlasti. Prema riječima Igora Markote iz Adria-Mara, time se BSO-u i u budućnosti osiguravaju poslovi, jer bi se u njemu gradili brodovi za libijsku obalnu stražu. Markota kaže i da libijska strana nije prisutna u vlasničkoj strukturi njegove tvrtke.

Upozorenje sindikata

Prema procjenama Adria-Mara, po završteku restrukturiranja u BSO-u bi radilo 125 radnika. Pritom se obvezuju zadržati 105 postojećih radnika, a u sljedećem bi razdoblju otvorili 20 novih radnih mjesta. Ipak, mala je vjerojatnost da će ponuda Adria-Mara biti prihvaćena jer, kako tvrde u sindikatima i vlasti, ne udovoljava pojedinim traženim uvjetima.

- Dubioze u hrvatskim brodogradilištima su velike. To je i jedan od razloga što su stigle samo dvije ponude - ocijenio je nakon otvaranja ponuda u HFP-u Damir Polančec, ministar gospodarstva i potpredsjednik Vlade. Polančec je danas i prvi put do sada bio u HFP-u na otvaranju ponuda na nekom natječaju za prodaju tvrtki iz državnog portfelja.

Drugi krug, pa stečaj

Na puno veće dubioze danas su upozorili i iz tabora Danka Končara, u kojem tvrde da je Končar od podnošenja ponude za kupnju privatizacije odustao još 24. rujna.

Naime, dubinska analiza poslovanja hrvatskih škverova pokazala je da bi, prema aktualnim uvjetima javnog nadmetanja, stvarni trošak sanacije iznosio najmanje 10 milijardi kuna, a to je, kaže Končar, neisplativa investicija. Dodaje da je i dalje zainteresiran za sudjelovanje u privatizaciji hrvatskih škverova, ali pod izmijenjenim uvjetima.

Drugi pokušaj privatizacije brodogradilišta danas je najavio i Polančec, koji je zadovoljan što je s Bruxellesom uspio dogovoriti da se privatizacija obavi kroz dva kruga. Ipak, danas nije mogao reći hoće li se i kako mijenjati uvjeti. Ako se ni u drugom krugu ne uspije provesti restrukturiranje brodogradilišta kroz privatizaciju, najvjerojatnije ih čeka stečaj.

S druge strane, Ozren Matijašević, predsjednik Hrvatske udruge sindikata, uputio je danas apel Vladi da ne brza s nastavkom privatizacije škverova, jer za to nije povoljan trenutak.

Umjesto toga, Matijašević predlaže da se restrukturiranje brodogradilišta provede kroz model javno-privatnog partnerstva.

Na natječaj se na kraju nije javio ni srbijanski “kralj posuđa” Filip Zepter. Njegov predstavnik Blaž Buble kaže da su razlozi odustajanja isključivo netransparentnost uvjeta.

No, Polančec kaže da se njihovi podaci temelje na posljednjem verificiranom revizorskom izvješću od 31. prosinca prošle godine.

Ispuhan interes:



* Kraljevica: dokumentraciju otkupilo 6 interesenata, no nitko se nije javio

* Brodotrogir: dokumentraciju otkupilo 8 tvrtki, no javila se samo jedna

* Uljanik: samo jedna tvrtka otkupila dokumentaciju, no nije se javila na natječaj

* 3. maj: dokumentaciju otkupilo 5 tvrtki, no na natječaj je stigla samo jedna, i to nevaljala ponuda

* Brodosplit: dokumentaciju otkupilo 5 interesenata, ali se ni jedan nije javio na natječaj

* BSO: čak 9 interesenata otkupilo natječajnu dokumentaciju, no ponudu je dao samo jedan

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 18:36