DRŽAVNI BRODAR

ŠOKANTNI REZULTATIINSPEKCIJE Novi trajektiJadrolinije su preteški i nesigurni?

Kornati i Brač koje je izgradio Uljanik ne mogu bez 240 tona balasta manevrirati, što povećava potrošnju goriva
 Tea Cimaš/CROPIX

Novi trajekti Kornati i Brač, koje je po narudžbi Jadrolinije izgradio pulski Uljanik uz cijenu od 8 milijuna eura po komadu, 230 tona su preteški, zbog čega imaju smanjenu nosivost i manevarske sposobnosti te povećanu potrošnju goriva.

Proizlazi to iz ekspertize Jadrolinijina inspektora Marina Kustića, izrađene po narudžbi Radničkog vijeća kompanije.

Propeleri u zraku

Riječ je o internom dokumentu koji je procurio u javnost, čemu je pripomogla činjenica da je objavljen na oglasnoj ploči u zgradi Uprave, kao i u prostorima posade svih plovnih jedinica Jadrolinije. Kustić je inženjer sa 37 godina iskustva u brodogradnji, a 10 je godina bio projektant brodske konstrukcije. Radničko je vijeće ekspertizu naručilo nakon sjednice u lipnju, a povod je, doznajemo, bila sumnja na pogreške i nepravilnosti u poslovanju Jadrolinije.

Kako se navodi u ekspertizi, osim povećane mase trupa, pojavljuje se problem nedovoljne efikasnosti propelera pri vožnji krmom uslijed zahvata zraka propelera i pada poriva. Zbog toga su zapovjednici prisiljeni voziti sa stalno ukrcanih oko 240 tona balasta, što, kad se doda težina trupa, smanjuje korisnu nosivost Kornata za 305, a Brača za 470 tona. Balast je, kako je pojasnio izvor iz Jadrolinije, nužan za siguran manevar jer bez njega hibridni propeleri ne hvataju more.

Potrebni certifikati

Kako nam je slikovito objasnio jedan inženjer brodogradnje, situacija je usporediva s time da konstantno vozite automobil sa 200 kilograma krumpira u prtljažniku i 100 kilograma na krovu.

Drugi sporni moment je dubina gaza koja, prema iskazima zapovjednika Brača i Kornata, već kod popunjenosti od 70 posto prelazi dva centimetra. U Kustićevoj ekspertizi spominje se tako događaj od 26. lipnja ove godine kada je prilikom plovidbe na liniji Valbiska - Merag brod Kornati isplovio s teretom na gazu 2,42 metra, dva centimetra više od dozvoljenog gaza.

- Dva centimetra laicima se čini malo, ali ploviti ‘preko bale’ na brodu od 100 metara ogroman je postotak. Još u vrijeme trabakula bila je propisana dubina gaza iz sigurnosnih razloga - kaže naš izvor.

Radničko vijeće zaključilo je da će DORH-u uputiti zahtjev za pokretanje istrage protiv Miljenka Antića, člana Uprave koji je nadgledao gradnju trajekata.

Jadrolinija se oglasila šturim priopćenjem u kojem putnicima poručuju da je putovanje njihovim brodovima u potpunosti sigurno, što dokazuju i svjedodžbe Hrvatskog registra brodova. U Uljaniku, pak, odbacuju insinuacije da su brodovi tehnički neispravni i nesigurni.

- Budući da navedeni brodovi imaju potrebne certifikate i uvjerenja Hrvatskog registra brodova o tehničkoj ispravnosti i spremnosti za sigurnu plovidbu, te da su izgrađeni u skladu s dokumentacijom dobivenom od naručitelja, Jadrolinije, ne možemo se oteti dojmu kako je Uljanik iskorišten u svrhu unutarnjeg obračuna oko nama nepoznatih interesa.

Ugovoerni broj vozila

Moramo naglasiti da svi brodovi imaju mogućnost prevoziti ugovoreni broj vozila i putnika te da nijedna od njihovih najvažnijih prijevoznih karakteristika nije upitna - reagirao je Hrvoje Markulinčić iz Uljanika.

U Uljaniku, međutim, priznaju da su brodovi za 200-tinjak tona teži nego što je bilo predviđeno po projektu, no tvrde da su rađeni po projektu Jadrolinije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. svibanj 2024 13:06