VELIKO ISTRAŽIVANJE

ŠTO SU HRVATI KUPOVALI U ZADNJEM TJEDNU PRIJE ZATVARANJA Brašna se prodalo četiri puta više nego lani, planula je i riža, evo što je još dobro išlo

 
ilustracija
 / CROPIX / Nova TV

Pojam koji često možemo čuti ovih dana je „nova normala“. Kao izraz pojavio se nakon financijske krize 2007. godine i od tada se upotrebljava kada nešto nenormalno postaje uobičajeno, piše Dnevnik.hr.

Dok mi iščekujemo neku novu „novu normalu“, u njoj su se već našli trgovački lanci. Tjednima su na udaru krize. Za njih je normalno da im je radno vrijeme ograničeno, higijenski i sigurnosni standardi visoko postavljeni, ali dosljednost u poslovanju i komunikaciji s kupcima donosi im rezultate i određuje budućnost. U toj budućnosti važno je znati kakvo nas ponašanje potrošača u novoj svakodnevici očekuje?

Agencija Nielsen donosi rezultate analize prodaje prehrambenih i drogerijskih kategorija.

Prema globalnom istraživanju agencije Nielsen ponašanje potrošača u pandemiji koronavirusa ima šest faza, koje su prikazane u grafičkom prikazu u nastavku. U Hrvatskoj smo od prvog slučaja zaraze 25. veljače pa do danas prošli kroz 4 faze. Živimo u petoj, iščekujemo šestu, novu normalu, i danas razgovaramo o tome što smo prošli i kako će ta šesta faza izgledati.

Nova TV

Zanimljivi trendovi u maloprodaji u odnosu na isto razdoblje prošle godine, košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija (proizvoda) narasla je u prosjeku za čak 20%. Kako se širila epidemija, tako je rasla i prodaja pa smo prvi vrhunac imali krajem veljače, rast prodaje skočio je za 21,4%.

Potom su, sjećamo se svi redova i gužve na blagajnama, Hrvati masovno krenuli gomilati zalihe i spremati se na ritam karantene. Vidi se to i na trendovima - i u tjednima od 9. ožujka prodaja je u odnosu na lani bila i 66% veća!

Onda se sve, jer smo napunili smočnice i minimalizirali kretanja, smirilo pa je ukupna prodaja krajem trećeg mjeseca bila 2% niža nego u istom razdoblju prošle godine. Nadoknada je krenula u Velikom uskrsnom tjednu - i krivulja je uzlazna. Opisani trend maloprodaje prikazan je u sljedećoj grafici.

Nova TV

U sljedećem grafičkom prikazu možemo jasno vidjeti što smo kupovali. Dok nismo stvorili zalihe i ušli u karantenske mjere, prehrana i drogerijski asortiman imali su sličan trend kretanja prodaje. Iako u ukupnoj košarici kategorija „drogerijski asortiman" nosi manji udio od 19% ukupne vrijednosne prodaje, u tjednima najvećeg porasta ukupne prodaje, drogerijski asortiman rastom čak nadmašuje prehranu.

Te promjene ne čude jer su kupci stvorili zalihu neprehrambenih proizvoda koju počinju trošiti i stoga u idućim tjednima dolazi do pada prodaje tih proizvoda, piše Dnevnik.hr.

Nova TV

Među prehrambenim artiklima koji su se najviše kupovali, apsolutni rekorder je brašno koji je u jednom tjednu dosegao povećanje od 410% u odnosu na godinu ranije. Slijedi ga riža s više od 300%, a potom prašci za pripremu kolača koji su se pozicionirali ispred tjestenina s 221% porasta.

U kategoriji osobne njege i sredstava za kućanstvo, sapuni su zabilježili rast od 232%, vlažni toaletni papir bio je traženiji od običnog. Sjećamo se svi - toaletni papir je zbog potražnje, točnije sklonosti gomilanja zaliha, bio predmet mnogih pošalica, a skok je iznosio svega 162% u odnosu na lani. U grafici koja slijedi prikazani su artikli i prehrambenog i drogerijskog segmenta koji su se najviše kupovali, odnosno rekordne prodaje u najaktualnijem tjednu u odnosu na godinu ranije.

Nova TV

Sljedeći rezultati pokazuju jednu kategoriju gdje Hrvati inače ne briljiraju, ali ovo je iznimka koja pokazuje učinkovitost mjera i povjerenje u struku koja vodi borbu protiv epidemije pa su hrvatski potrošači dosta optimistični. Smatraju da je rizik širenja virusa puno veći u Europi nego u Hrvatskoj. Dok 11% smatra da je iznimno visoka opasnost od širenja u Hrvatskoj, čak 35% ih jednako misli za Europu. Također, Hrvati vjeruju da će se epidemija brže završiti u Hrvatskoj nego u ostatku Europe.

Sjajna je stvar i da u ovom slučaju optimističan ne znači i neodgovoran! Gotovo dvije trećine potrošača, kao što možemo vidjeti u grafičkom prikazu, navodi da troši više proizvoda za njegu ruku tijekom krize te će njih 40% nastaviti trošiti istim intenzitetom. Polovica potrošača više koriste maske za lice te će ih isto tako i nastaviti nositi, piše Dnevnik.hr.

Nova TV

Ova kriza stvara i neke nove navike - približila je kupce online trgovini. Kao što možemo vidjeti u sljedećem grafičkom prikazu, Hrvati su inače bili spori u online šopingu, ali koronavirus i to mijenja. Pa su i skeptični prema kupovanju namirnica putem interneta odlučili probati kupovati „klikanjem". Bit će zanimljivo pratiti rasplet što se tiče tih navika stečenih iz nužde. Tek nakon završetka krize i s povratkom u svakodnevicu znat ćemo hoće li se trend povećanja online kupnje nastaviti ili će se kupci vratiti starim navikama. Za očekivati je da će se online kupnja zadržati u nešto većoj mjeri nego prije krize za nekoliko posto, ali sigurno neće utjecati na potrebu za klasičnom maloprodajom. To je uostalom i dio hrvatske tradicije, odlazak u veliki šoping koji uključuje i kavu, razgovor s poznanicima ispred trgovina, odlazak na obiteljski ručak i sve ono što većina jedva čeka.

Nova TV

Iz podataka koje smo mogli vidjeti kroz prva četiri grafička prikaza čini se kako su trgovački lanci dobro upoznati s novom normalom. A veliku većinu taj proces tek - očekuje.

„Očekujemo da će trendovi rasta kroz pandemiju pratiti jednu od dvije rute. Za sve kategorije očekujemo da će rast dosegnuti vrhunac od 2 do 3 tjedna nakon potpuno ograničenih životnih aranžmana. Za Hrvatsku vrhunac je bio u razdoblju između 9. i 22.3 . Nakon toga, postupna korekcija događat će se različitim brzinama kroz kategorije.

Što se tiče prehrambenih kategorija, očekujemo i dalje stope rasta, jer domaćinstva više troše kod kuće. Očito je to na štetu ugostiteljskih objekata i restorana s dostavom koja nisu dio našeg panela. Za svježu hranu skokovi prodaje su niži u odnosu na pakiranu i smrznutu hranu, ali usporavanje će trajati duže radi stvaranja manjih zaliha. Očekujemo da bi se segmenti zdravlja i dobrobiti također dobro oporavljati jer će potrošači ulagati u svoje zdravlje i dobrobit dok su kod kuće. Za proizvode povezane s higijenom i zdravljem, kao što su sapuni za ruke, sredstva za čišćenje površina, vitamini i lijekovi, očekujemo i daljnji rast s usporenom brzinom. Mogući izuzetak su dezinficijensi za ruke. Oni su manje važni u samom kućanstvu, tako da će se vjerojatno dogoditi pad sličan toaletnim potrepštinama i sredstvima za kućanstvo

Za proizvode za uljepšavanje, toaletne potrepštine i kućanstvo, očekujemo da prodaja opada 2-4 tjedna nakon vrhunca, jer potrošači troše zalihe sporije u kući. To bi se posebno odnosilo na kozmetičke proizvode koji su više ovisni o društvenim prilikama (šminka, proizvodi za oblikovanje frizure, parfemi), a u manjoj mjeri na proizvode koji su više uobičajeni kao što su dezodoransi, njega kose i rublje. Papirna konfekcija (toaletni papir, maramice), iako će se više koristiti u kući, vjerojatno će se više oporavljati nego druge kategorije.“ komentirala je podatke Jelena Doko Cetina, komercijalni voditelj Nielsena za Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu.

Nielsen je globalna kompanija za mjerenje i analizu podataka koja pruža efikasan i pouzdan uvid u potrošačke navike i tržišta širom svijeta. Već više od 90 godina Nielsen osigurava podatke i analitiku zasnovanu na znanosti i inovacijama, kontinuirano razvijajući nove načine kako bi odgovorili na najvažnija pitanja s kojima se suočavaju mediji, industrija oglašavanja, maloprodaja i sektor robe široke potrošnje.

Izvor podataka uz Nielsenov maloprodajni panel jest i Nielsen globalna studija o ponašanju potrošača za vrijeme pandemije virusa COVID-19, uzorak ispitanika u Hrvatskoj n=1017, razdoblje online anketiranja: 25.03-02.04.2020.

Iznos računa manji za 22 posto u odnosu na lani

Porezna uprava napravila je usporedbu analize podataka iz sustava fiskalizacije za dane 24.02.2020. do 19.04.2020. godine te za razdoblje od 23.02.2019. do 19.04.2019. godine. Očekivano, iz njih je vidljivo očekivano smanjenje broja i iznosa računa u prošlom tjednu ove godine u odnosu na onaj iz lanjske godine.

Za sve djelatnosti u razdoblju od 24.02.-19.04.2020. godine u odnosu na razdoblje od 23.02.-19.04.2019. vidljivo je smanjenje broja računa od 35% i smanjenje iznosa računa od 22%. U djelatnosti G-Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala vidljivo je smanjenje broja računa od 29% i smanjenje iznosa računa od 17%. U djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane vidljivo je smanjenje broja računa od 59%, a iznosa računa 62%.

Usporedbom analize podataka iz sustava fiskalizacije za dane 24.02.2020. do 19.04.2020. godine te za razdoblje od 23.02.2019. do 19.04.2019. godine, vidljivo je sljedeće:

Za sve djelatnosti u razdoblju od 24.02.-19.04.2020. godine u odnosu na razdoblje od 23.02.-19.04.2019. vidljivo je smanjenje broja računa od 35% i smanjenje iznosa računa od 22%. U djelatnosti G-Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala vidljivo je smanjenje broja računa od 29% i smanjenje iznosa računa od 17%. U djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane vidljivo je smanjenje broja računa od 59%, a iznosa računa 62%.

Također, uspoređujući razdoblje od 13.04.do 19.04.2020. u odnosu na isto razdoblje 2019. godine vidljivo je sljedeće:

Za sve djelatnosti u razdoblju od 13.04.-19.04.2020. godine u odnosu na isto razdoblje 2019. vidljivo je smanjenje broja računa od 62% i smanjenje iznosa računa od 52%. U djelatnosti G -Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala vidljivo je smanjenje broja računa od 54% i smanjenje iznosa računa od 47%. U djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane vidljivo je smanjenje broja računa od 94%, iznosa računa od 92%.

Napomena: promatrano razdoblje u prethodnoj godini se odnosi na pred-Uskrsni tjedan 2019.g., kada je Uskrs bio 21.04.2019.

Nadalje, uspoređujući drugi tjedan travnja 2020. godine (06.04.-12.04.2020.), tj. pred-Uskrsni tjedan 2020. s trećim tjednom travnja 2020. godine (13.04.-19.04.2020.), tj. tjedan nakon Uskrsa, vidljivo je sljedeće:

Za sve djelatnosti u razdoblju od 13.04.-19.04.2020. godine u odnosu na prethodni tjedan 06.04.-12.04.2020. godine vidljivo je smanjenje broja računa od 9% i smanjenje iznosa računa od 16%. U djelatnosti G -Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala vidljivo je smanjenje broja računa od 11% i smanjenje iznosa računa od 18%. U djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane vidljivo je povećanje broja računa od 14%, a iznosa računa od 4%.

Uspoređujući drugi tjedan travnja 2019. godine (08.04.-14.04.2019.) s trećim tjednom travnja 2019. godine (15.04.-21.04.2019.), tj. pred-Uskrsni tjedan 2019., vidljivo je sljedeće:

Za sve djelatnosti u razdoblju od 15.04.2019.-21.04.2019. godine u odnosu na prethodni tjedan 08.04.-14.04.2019. vidljivo je povećanje broja računa od 7% i povećanje iznosa računa od 10%. U djelatnosti G -Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala vidljivo je povećanje broja računa od 6% i povećanje iznosa računa od 10%. U djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane vidljivo je povećanje broja računa od 9% i povećanje iznosa računa od 24%.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 02:02