SLUČAJ TAJNIH UPLATA

STRUČNJACI O INDEX.HR-u 'To je prikriveno oglašavanje financirano našim novcem. Zastrašujuće!'

ZAGREB - S Josipom Kregarom, profesorom i saborskim zastupnikom koji ima i dugogodišnje iskustvo u zagrebačkoj politici, razgovarali smo o načinu na koji lokalna samouprava financira pojedine medije, kako bi se, kao u slučaju index.hr - a, o njima pisalo afirmativno.

TAJNE UPLATE PRIJE IZBORA Matija Babić od Milana Bandića primio 489.000 kuna za PR

Kako komentirate kupovinu naklonosti medija proračunskim novcem?

Zastrašujuće je koliko se on koristi na lokalnim izborima. Onaj tko je na vlasti ima sve mehanizme obrane te vlasti, a najsnažniji je dakako novac. Kampanje se financiraju javnim, našim sredstvima. Najgore je što se na taj način pojavljuje istina koja se kupuje i prodaje u oblicima koje kreira - kupac. U slučaju Zagreba, on svojim ogromnim proračunom i velikim potencijalom predstavlja područje borbi različitih interesnih grupa, a pritom se ne štedi na vlastitom, ali i na tuđem odnosno javnom novcu.

I sami ste 2009. bili kandidat za gradonačelnika. Možete li sada s odmakom reći da ovakvi potezi umanjuju šanse protukandidatima postojećih gradonačelnika?

Nedostatak novca je problem u kampanjama jer nije u pitanju fer odnos. Kandidati nisu izjednačeni. Neki se moraju boriti za jednu minutu televizijskog programa, dok drugi bez problema dobivaju 10 minuta. Uz sve to, pojedine kampanje nisu otvorene već skrivene, a proračunskim novcem se dobivaju naklonosti novina, televizija, web siteova, a prilagođavaju se i mišljenja komentatora.

Prema Zakonu o medijima prikriveno oglašavanje je svaka novinska forma koja je plaćena, a nije označena kao oglašavanje. Smatrate li da se u ovakvim slučajevima zapravo radi i o prikrivenom oglašavanju?

Točno. Iako bi plaćeni oglasi trebali biti istaknuti baš kao oglasi. Lokalni mediji, nažalost, mogu se “kupiti” uz mali novac. Problem je teška ekonomska situacija i situacija u novinarstvu gdje se prihodi od oglasa stalno smanjuju a novinari se bore za svoju egzistenciju.

Branko Vukšić: 'Ovo je puno gore od prikrivenog oglašavanja, to je na neki način vrsta korupcije'

Postoje načini kako se neposredno kupuju mediji i stimuliraju simpatije prema određenim političarima i strankama. Ne želim nikoga apostrofirati, već reći da je to problem mnogih medija. To, međutim, nije samo pitanje kojim se mora baviti Odbor za informiranje, već i policijska i pravosudna tijela. Ako se na taj način stimuliraju pojedini mediji, tada nema ni zdrave tržišne konkurencije. Oni koji nemaju novca u podčinjenom su položaju. Ovo je puno gore od prikrivenog oglašavanja, to je na neki način vrsta korupcije. Ako vi sredstvima građana, javnim novcem, kupujete simpatije, onda ima mjesta za sumnju da je u pitanju i korupcija. Nikog ne bih izdvajao, ali treba reći da je ovo realnost, a tijekom izbornih kampanja to se radi na veliko.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. prosinac 2020 22:39