ŠKOLE U DOBA KORONE

Sve o novim pravilima: Ukida se zvono, nastava ide u blok-satovima, bez mijenjanja učionica

S mnogim osnivačima škola dogovoreno je da će oni nabaviti maske za škole, a uskočit će i Ministarstvo, najavio je ministar
 Tomislav Krišto/Cropix

Nastava za sve učenike osnovnih i srednjih škola počinje 7. rujna, a namjera je Ministarstva znanosti i obrazovanja da učenici iz svih županija budu u školskim klupama uz poštivanje danas predstavljenih Uputa.

Rješenja su predstavili dr. sc. Ivana Pavić Šimetin, zamjenica ravnatelja HZJZ-a i koordinatorica Radne skupine te ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs.

Organizacija nastave, koja najviše zanima učenike, nastavnike i roditelje, provodit će se uz mjere pojačane higijene, pridržavanje fizičkog razmaka u učionicama i na školskim hodnicima te nemiješanje odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela, a učenici od 5. do 8. razreda te oni u srednjim školama u određenim će situacijama morati nositi maske tijekom nastave.

Paziti na simptome

- Osnovno je pravilo da u školu ne ide onaj koji ima simptome ili ima saznanja da je zaražen. Treba održavati razmak, treba odvajati druge i smanjiti kontakte. Ono što je važno jest da su upute pisane tako da svaka škola i vrtić iz njih napravi ono što može, ali uz prilagodbu svojim specifičnostima - rekla je Pavić Šimetin.

Nastava u učionicama trebala bi ovako izgledati: u osnovnim školama učenici međusobno ili od učitelja trebaju biti razmješteni na fizičkoj udaljenosti od 1,5 metara, a u srednjim školama dva metra. Preporučuje se da učenici sjede jedan iza drugog ili jedan pokraj drugog, a ne licem u lice, uz primjeren razmak, a u iznimnim situacijama u kojima to neće biti moguće predlaže se čak i postavljanje - pregrade na stolovima.

Međutim, ako obrazovna ustanova ne može osigurati razmak od 1,5 metara u višim razredima osnovne škole te oko dva metra u učionicama u srednjim školama, svi učenici tog uzrasta te učitelji i nastavnici predmetne nastave tijekom nastave morat će nositi maske. Zaštitne maske, pak, nisu ni u jednoj varijanti predviđene za učenike nižih razreda osnovnih škola, osim onih s kroničnim bolestima.

U nižim razredima maske će morati imati učitelji drugih predmeta, poput stranog jezika i vjeronauka, te u vrijeme kada kontaktiraju s drugim odraslim osobama.

Osim pod maskama, u situaciji kada nije moguće postići predviđeni razmak nastava će se za više razrede te u srednjim školama iznimno moći organizirati u turnusima tako da se određeni razredni odjel podijeli na dvije grupe učenika te u školu naizmjenično dolazi jedna pa druga grupa (na primjer, turnusi u trajanju od jedan tjedan ili u režimu 3+2/2+3 dana). Grupe učenika po turnusima trebaju biti stalne i nepromjenjive - stoji u uputama. Upravo u situaciji ako dio učenika bude kod kuće, a dio u učionicama, za one koji ostaju doma organizirat će se online nastava.

Dva scenarija

- Dva su scenarija kada je u pitanju provedba online nastave: jedan je ako cijeli razred ide u samoizolaciju te su u tom slučaju svi koji su bili kontakti 14 dana u izolaciji. Oni će nastavu pratiti online. Druga je varijanta podjela razreda po turnusima kako bi se dobio dodatni prostor, a u tom slučaju djeca koja su u razredu slušaju učitelja licem u lice, a drugi dio prati nastavu u online varijanti. Te se grupe rotiraju u ciklusima - objasnio je ministar Fuchs, dodajući kako će online varijanta vjerojatno biti putem videolekcija te da se radi na snimanju novih nastavnih jedinica.

Ipak, prije nego što se krene na podjele razreda, HZJZ i Ministarstvo preporučuju i druge mjere kojima bi se nastava mogla nesmetano provoditi: na primjer, da se veće razredne odjele smjesti u zamjenske prostorije veće površine te u vezi toga konzultira i osnivače škola. Također, u svim razredima osnovne i srednje škole ostavljena je mogućnost da se nastava organizira tako da ona za sve učenike ne počinje i ne završava u isto vrijeme.

Za predmetnu nastavu od 5. do 8. razreda te srednje škole preporučuje se tijekom radnog dana smanjiti koliko je moguće broj nastavnika, na primjer izvođenjem nastave u dvosatu/trosatu. Uz to, školama koje su dosad radile u jednoj smjeni bit će, u slučaju potrebe, dopušten prelazak na dvosmjenski rad. Ivana Pavić Šimetin pojasnila je i kada će se uvoditi mjere samoizolacije za učenike.

- Ako se dijete razboli u školi, odvaja se od drugih i zove se roditelja. Ne treba raditi paniku od pojedinačnih slučajeva i odmah pretpostaviti da se radi o Covidu-19 jer ni druge bolesti nisu nestale. Ako se radi o pojedinačnom učeniku ili nastavniku, nastava se i dalje odvija, a liječnik procjenjuje ima li elemenata i potrebe za testiranjem ili nema.

Kod grupiranja dvije ili više osoba sa simptomima ravnatelj treba odmah to javiti nadležnom epidemiologu i tada počinje epidemiološki nadzor. Moramo biti svjesni da će to za školu i vrtić rezultirati samoizolacijom svih koji su bili u kontaktu s pozitivnim djetetom ili nastavnikom, što će biti jedan razredni odjel ili vrtićka grupa - rekla je Pavić Šimetin.

- U osnovnoj školi postoji razlika između provođenja nastave od 1. do 4. razreda gdje djeca pohađaju školu u tzv. balončiću. Ulaze integralno u razred, ne izlaze pod odmorom, kontrolirano odlaze na toalet, razrednica je cijelo vrijeme s njima.

Sprečava se miješanje, zabranjuje se ulazak stranim osobama u školu, djecu se dovodi pred ulaz u školu. U višim razredima, u suradnji s lokalnim stožerima, ravnatelji mogu zatražiti da učenici ne nose maske ako se popravi epidemiološka situacija čak i kada nije moguće održavati razmak - napomenuo je ministar.

Platnena maska

Dodao je kako je već s mnogim osnivačima škola (gradovi, županije) dogovoreno da će oni nabaviti maske za škole, a uskočit će i Ministarstvo.

- Ali, ako mi sada krenemo distribuirati pola milijuna maski, trajalo bi predugo. Na primjer, jedna platnena maska košta između osam i deset kuna. Po djetetu bih uzeo četiri maske, dvije za jedan dan, operu se i drugi dan se uzmu druge dvije. Ali, Ministarstvo će pomoći - poručio je Fuchs.

Što se tiče pojačanih mjera higijene u odgojno-obrazovnim ustanovama, za učenike se općenito prednost daje pranju ruku tekućom vodom i sapunom, osobito onima u nižim razredima, a u preporukama se navodi kako bi se uporaba dezinficijensa za učenike trebala ograničiti na dezinfekciju pri ulasku u školu te se ne bi trebala primijeniti više od dva-tri puta dnevno.

Dozatori s dezinficijensima trebali bi biti postavljeni na nekoliko lako dostupnih mjesta u školama, a za učenike od 5. do 8. razreda te u srednjim školama i u svakoj učionici koja nema tekuću vodu.

Školske prostorije trebale bi se čistiti i provjetravati više puta dnevno. I dalje će učenici prije dolaska u školu morati mjeriti temperaturu (za one manje roditelji će upisivati u bilježnicu), dok se za djelatnike škola, osim kod kuće, preporučuje mjerenje temperature beskontaktnim toplomjerom prilikom dolaska i odlaska s posla.

Vodit će se i evidencija ulazaka i izlazaka ovlaštenog i neovlaštenog osoblja (djelatnici škole, učenici, roditelji itd.), s tim da se ta evidencija mora obaviti tako da se ne stvaraju grupiranja na ulazu. Primjerice, za učenike bi se evidencija obavljala u razredu. Za učitelje i učenike s kroničnim bolestima preporuča se nošenje maske tijekom nastave.

Učenici ne smiju sjediti licem u lice, moguće je i uvođenje pregrada

OPĆE ODREDBE

- škola je obavezna za sve kod osnivanja novih razreda paziti da budu što manji - ravnatelji škola, gdje god je to moguće, trebaju od županija ili gradova zatražiti dodatne, veće prostorije u kojima će održavati nastavu kako bi se mogao osigurati razmak

- dezinficijensi moraju biti dostupni na više mjesta u ustanovama, za djecu stariju od 10 godina i u svakoj učionici

- preferirati dvosate i trosate kako bi učenici bili u kontaktu sa što manjim brojem učitelja

- čišćenje učionica nakon svake smjene

- za različite razrede nastava treba početi s razmakom od 15 ili 30 minuta

- ukinuti zvono i odrediti različito vrijeme odmora

- odrediti i označiti jednosmjerno kretanje po hodnicima i drugim zajedničkim prostorima

- organizirati nastavu na otvorenom kad god je moguće

- učenici sjede jedan iza drugoga, ne gledaju se licem

- moguće je uvesti i pregrade među stolovima

- prehranu organizirati u učionicama

- djelatnici i učenici s kroničnim bolestima nose maske uvijek

- prostorije se više puta dnevno provjetravaju

ULAZAK U ŠKOLE

- ustanove vode evidenciju ulaska i izlaska

- odrasla osoba nadzire ulazak i pazi da djeca drže 1,5 metara razmaka

- zabranjeni su posjeti ustanovama (poput onih kazališnih skupina)

- roditelji ne ulaze u škole osim iznimno (ako se radi o učeniku 1. razreda ili učeniku s teškoćama); obavezno nose maske

- ulazna vrata se otvaraju nakon zvona

NIŽI RAZREDI OSNOVNE ŠKOLE

- učenici ne nose zaštitne maske

- osobito paze na higijenu i što veće socijalno distanciranje

VIŠI RAZREDI OSNOVNE ŠKOLE

- učenici sjede u istoj učionici i ne mijenjaju je tijekom različitih predmeta

- osigurani razmak između svakog učenika mora biti 1,5 metara

- ako se ne može osigurati razmak od 1,5 metara, učenici moraju nositi maske

- umjesto nošenja maski, škole mogu organizirati turnuse tako da se razred podijeli na dvije grupe te u školu naizmjenično dolaze jedna pa druga grupa (turnusi u trajanju od jednog tjedna ili po režimu 3+2/2+3 dana)

SREDNJE ŠKOLE

- učenici sjede u istoj učionici i ne mijenjaju je tijekom različitih predmeta

- osigurani razmak između svakog učenika mora biti 2 metra

- ako se ne može osigurati razmak od 2 metra, učenici moraju nositi maske

- umjesto nošenja maski, škole mogu organizirati turnuse tako da se razred podijeli na dvije grupe te u školu naizmjenično dolaze jedna pa druga grupa (turnusi u trajanju od jednog tjedna ili po režimu 3+2/2+3 dana)

MASKE

- mogu biti kirurške ili platnene, osim ako se radi o kontaktu sa zaraženim djetetom: tada maska mora biti medicinska ili je može zamijeniti vizir

- obavezne su za djecu i djelatnike u organiziranom prijevozu

- pomoćnici u nastavi moraju imati maske

- u međusobnoj komunikaciji učitelji moraju nositi maske

MJERENJE TEMPERATURE

- preporučuje se da djelatnici mjere temperaturu na dolasku i odlasku s posla te da se o tome vodi evidencija

- djeci treba izmjeriti temperaturu prije odlaska u školu

UČITELJI

- u slučaju nemogućnosti organizacije posla zbog većeg broja zaposlenika u samoizolaciji, stožeri civilne zaštite u suradnji s osnivačima mogu preraspodijeliti zaposlenike iz drugih ustanova.

Fuchs u Dnevniku Nove TV: Mislim da će sustav funkcionirati

Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izjavio je u ponedjeljak kako je uvjeren da će početak nove školske godine pokazati da sustav funkcionira, te da će se na sve potencijalne ishode održavanja nastave u okolnostima pandemije morati reagirati s obzirom na situaciju.

″Mislim da će zaista funkcionirati, a hoće li biti prilagodbe u hodu, sigurno će i toga biti″, rekao je Fuchs gostujući u Dnevniku Nove TV.

"S obzirom na nepredvidljivost situacije, morat ćemo, naravno, reagirati promptno i odmah u nekim situacijama", dodao je ministar.

Na novinarsko pitanje hoće li biti nastave u produženom boravku, ministar Fuchs je kazao kako je to pitanje u nadležnosti osnivača, odnosno, lokalnih uprava i samouprava.

Nastave u produženom boravku bit će u onoj mjeri u kojoj će osnivač moći organizirati takvu nastavu, rekao je ministar istaknuvši da u prvome redu treba poštivati postulat nemiješanja grupa, što je smatra, sigurno određeni problem, ali nije nerješiv.

U slučajevima kada bude potrebo 'cijepati' razrede na grupe nastava će se, kako je rekao, održavati tako da svi slijede isto gradivo, ali da se učenici rotiraju u učionici, odnosno, online, te da svi dobiju jednak broj sati nastave ″licem u lice″ s nastavnikom.

Nikoga ne mislimo zakidati

Na pitanje hoće li taj ″dodatan″ rad nastavnika biti plaćen, ministar je odgovorio kako je to nešto o čemu se može i sigurno hoće razgovarati jer, ustvrdio je, "ne mislimo nikoga zakidati".

Pritom se obujam gradiva neće smanjivati, napomenuo je, istaknuvši stajalište ministarstva "da se kompletan kurikul koji je predviđen za pojedini predmet, odnosno, razred, treba ispredavati".

U slučaju potrebe za zapošljavanjem zamjena to će se, kako je rekao, rješavati "relativno jednostavno, kao i dosad", kad je uvijek postojala potreba za određenim brojem zamjena, osobito u jesensko-zimskom periodu, ali ne očekuje da će se dogoditi da 50 posto nastavnika ode u samoizolaciju.

Što se tiče eventualnih dodatnih zapošljavanja s obzirom na okolnosti, ministar je rekao da će se omogućiti dodatna zapošljavanja ″u onim slučajevima gdje je to potrebno″.

Kada je riječ o održavanju nastave na fakultetima, rekao je kako na to pitanje osobno ne može odgovoriti, ali smatra da će se nastava održavati budući da su sveučilišta dobila jasne naputke od HZJZ-a oko poštivanja epidemioloških mjera i sprječavanja širenja zaraze.

Ministar je također najavio da će "čim krene školska godina, čim se sustav polaska u školu ustabili, pokrenuti proceduru da se krene u evaluaciju dosad napravljenog, valorizira i unaprijedi ono što se treba unaprijediti i, naravno, zadrži sve ono što je dobro - a ima jako puno toga″. (Hina)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. kolovoz 2022 09:38